Expertinterview Bas Westland

Op maandag 29 november 2010 vond een interview met Bas Westland plaats. Bas is expert op het gebied van werving & selectie, HRM, social media en met name de combinatie hiervan.

Als oprichter en managing director van het werving & selectiebureau e-people is hij dagelijks betrokken bij het werven en selecteren van personeel en opdrachtnemers. Bij e-people doen ze dat uitsluitend via social media.

De werkwijze en het gehanteerde businessmodel – de klant betaalt per handeling en niet de traditionele fee per match – onderscheiden e-people als bureau.

Interessant gesprek
Wij voerde een interessant gesprek over de werving & selectie via social media, netwerken en het belang van een juiste balans tussen werk en privé bij werknemers. Afsluitend vroegen wij of Bas vanuit zijn expertise en ervaring een aantal tips met ons wilde delen.

Social media inzet bij werving- & selectietrajecten
Bij de werving & selectie spelen social media een grote rol. De hoeveelheid informatie die beschikbaar is op de profielen van mensen binnen de social networks is groot. Hierdoor kunnen potentiële kandidaten gerichter worden benaderd.

“Wij behalen een conversie van 80%”

Dit draagt bij aan een uiterst efficiënte en effectieve procedure voor de werving & selectie van de juiste kandidaat voor een (tijdelijke) functie, project of opdracht. Bas noemt zelfs een conversie van 80% bij de wervingsactiviteiten die zij via social media uitvoeren.

 

Netwerken via social media
Social networks bieden ontzettend veel mogelijkheden op verschillende vlakken. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is het belang van het zogenaamde ‘2e graads’ netwerk. Hiermee wordt het netwerk van jouw netwerk bedoeld. Dit 2e graads netwerk wordt maar weinig ingezet, en dat is volgens Bas een gemiste kans. Je kunt een persoon uit jouw netwerk vragen om jou te introduceren bij zijn netwerk. Voor dit 2e graads netwerkcontact ben je dan geen ‘koud’ contact. Je bent immers geïntroduceerd. Dit is een effectieve manier om met mensen in contact te komen. Natuurlijk geldt ook bij sociaal netwerken dat het geen eenrichtingsverkeer is. Het heeft een sociaal karakter, het gaat dus om geven en nemen. De regels van netwerken zijn niet veranderd, de snelheid en de manier waarop wel! Wie alleen wilt ‘nemen’ zal snel teleurgesteld raken.

 

“De regels van het netwerken zijn niet veranderd, de manier waarop wel”

Drive
Op de vraag wat Bas drijft kon hij snel een antwoord geven. Van nature vindt hij voldoening in het bij elkaar brengen van mensen, op zakelijk gebied wel te verstaan. Ook het kunnen inspireren van mensen drijft Bas. Bijvoorbeeld wanneer hij een hardlooptraining geeft of zelfstandig ondernemers een LinkedIn training geeft.

De balans tussen werk en privé
Wij vroegen Bas of de balans tussen werk en privé een rol speelt wanneer mensen een nieuw dienstverband aangaan. Bas merkt op dat deze grenzen voorheen duidelijk aanwezig waren. Tegenwoordig lijken deze grenzen te vervagen. De mogelijkheden om flexibel te kunnen werken zijn nu belangrijk.

“Grenzen tussen werk en privé lijken te vervagen. Flexibel kunnen werken is belangrijk”

 

 

 

 

 

 

 

 

Tips
Natuurlijk vroegen wij Bas afsluitend of hij nog tips had voor de lezer. Bas wilde deze graag met ons delen. Hieronder een aantal praktisch toepasbare tips:

  • ‘Voed’ je netwerk met tips, trucs, advies, en meer;
  • Toon belangstelling in jouw netwerk, iedereen waardeert interesse;
  • Verzoek jouw netwerk om een introductie bij relevante personen uit hun netwerk;
  • Bepaal vooraf het doel dat je wilt bereiken met social media en social networking;
  • Wees jezelf altijd bewust van de informatie die je deelt binnen social networks;
  • Stel een duidelijke grens voor wat je wel en niet wilt delen en tevens met wie je dit wel en niet wilt delen;
  • Let op welke boodschap je in medium deelt. Richt deze op de ontvanger binnen het betreffende netwerk.
Aegon - ZZP Barometer

Over Jeroen Sakkers (VictorMundi B.V.)

Mede-oprichter van Victor Mundi, waarmee wee zzp'ers helpen via onze initiatieven FOTY Awards en ZZP Barometer. Jaarlijks organiseren we de Dag van de ZZP'er en publiceren we het ZZP Jaarboek. Meer weten? Kijk op www.victormundi.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *