Ondernemers zien de accountant met stip als voornaamste raadgever bij belangrijke beslissingen over het bedrijf. Het eigen sociale netwerk is een goede tweede. Dit blijkt uit het ING OndernemersBericht.
Ondernemers kunnen vaak extra steun gebruiken. Bijvoorbeeld bij de start van het bedrijf of op momenten dat het bedrijf kan groeien, krimpt, verhuist of stopt. ZZP’ers tot ondernemers in het grootbedrijf duiden de accountant als de belangrijkste raadgever. Dit wordt door de helft van hen genoemd. Het eigen netwerk en banken komen met respectievelijk 45% en 34% op de tweede en derde plaats. In vrijwel alle gevallen wist de accountant ook de gewenste steun te leveren. Bij banken is dat in driekwart van de gevallen zo. ‘Een conclusie kan zijn dat ondernemers de bank (nog) niet herkennen als adviserende partij bij de belangrijke kruispuntmomenten die een bedrijf tegenkomt,’ aldus ING.
Steun zoeken geen zwaktebod
Ondernemers zoeken in eerste instantie hoogwaardig advies, op afstand gevolgd door gebruikmaking van het netwerk van een ander of het aantrekken van een lening. De behoefte aan steun is het grootst bij de start van een bedrijf (31%) of de uitbreiding van het bestaande bedrijf (28%). Acht op de tien ondernemers ontkent dat het zoeken van steun een zwaktebod is. Toch onderschrijft 21% de stelling dat je geen ondernemer moet worden als je het niet zonder ondersteuning kunt. Het merendeel van de ondernemers (58%) weet steun snel te vinden en precies hetzelfde aantal vindt dat er genoeg instellingen zijn die ondernemers ondersteunen.
KvK relevant voor kleine bedrijven
De Kamer van Koophandel is voor steun vooral door het kleinbedrijf bezocht (31%). Tweederde van de KvK-bezoekers zegt hier daadwerkelijk ondersteuning te vinden. Middelgrote en de grote MKB-bedrijven vinden hier nauwelijks ondersteuning (8% en 5%). Zij zoeken en vinden dit in meerdere mate bij brancheverenigingen.
Bron: ING