79,8% van de actieve zzp’ers haalt een of meerdere opdrachten binnen via marktplaatsen
BEEMSTER – 23,3% van de zzp’ers gebruikt marktplaatsen actief om opdrachten te genereren. Maar liefst 79,8% van hen heeft in de afgelopen jaren één of meerdere opdrachten via deze marktplaatsen gekregen. Dit blijkt uit het themarapport “Marktplaatsen” van structurele onderzoeksmonitor ZZP Barometer dat is afgenomen onder 1.673 freelancers en (z)zp’ers in Nederland. Rob Bergers, algemeen directeur van Freelance.nl: “Ook wij merken dat de zzp’er steeds actiever wordt op online marktplaatsen en social media.” Het aantal leden van werkmarktplaats Freelance.nl is in de afgelopen vijf jaar gegroeid van 60.000 naar 235.000.
Belangrijker dan Twitter en Facebook
De helft van de zzp’ers (49,6%) geeft aan bij één tot vijf marktplaatsen ingeschreven te staan, terwijl 6,2% van hen zelfs bij vijf of meer staat ingeschreven. Marktleider tussen de marktplaatsen is Freelance.nl, dat door 27,6% van de zzp’ers wordt gebruikt – daarmee na LinkedIn (88,0%) zelfs groter dan Twitter (26,2%) en Facebook (19,6%) in het zakelijk gebruik door zzp’ers in Nederland.
Afhankelijkheid en toegevoegde waarde
Van de zzp’ers die marktplaatsen actief gebruikt om opdrachten te genereren, geeft de meerderheid – 57,9% (in totaal: 13,5%) – aan voor het binnenhalen van opdrachten met zijn bedrijf hiervan afhankelijk te zijn. De meerderheid (70,0%) van alle zzp’ers geeft overigens aan op dit gebied niet of helemaal niet afhankelijk te zijn van marktplaatsen. Bovendien ziet 31,6% van alle zzp’ers marktplaatsen als toegevoegde waarde voor zijn bedrijf.
Bereidheid tot betalen voor marktplaatsen
De zzp’er is zeer verdeeld over het wel of niet betalen voor een marktplaats voor opdrachten: 31,6% is bereid te betalen, terwijl 44,4% dat niet is en 34,2% (nog) geen mening heeft. De meerderheid geeft wel aan te willen betalen als er voldoende relevante, exclusieve en rechtstreekse opdrachten beschikbaar is, mits er een gratis mogelijkheid is kennis te maken met de betreffende marktplaats. Betalen op basis van een match, een percentage van het uurtarief of een vast bedrag per maand heeft in dat geval de voorkeur. Een kleine minderheid van de zzp’ers geeft aan dat zij vinden dat de opdrachtgever de (eventuele) kosten voor een marktplaats altijd zou moeten dragen.
Over het onderzoek
De ZZP Barometer is een niet-commercieel initiatief van Victor Mundi, het digitale kantoor voor ondernemers. Mede-initiatiefnemers zijn Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl. MarktEffect. Freelancehouse, Opdrachten.nl, ZiPconomy en ZZPnodig zijn als sponsor aangesloten. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en marktpartijen. Het onderzoek is via een online vragenlijst gehouden onder een panel van 1.673 zzp’ers (59,2% mannelijk, 40,8% vrouwelijk), waarbij de branches zakelijke dienstverlening (32,5%), ICT & Internet (27,6%) en communicatie, marketing en PR (5,7%) het best vertegenwoordigd zijn, voor 78,3% bestaande uit hoogopgeleiden (HBO/WO). Het volledige rapport “Marktplaatsen” vindt u hier.