12 belangrijkste criteria van goed opdrachtgeverschap onderzocht
BEEMSTER – De zzp’er vindt communicatie met 8,4 uit 10 het belangrijkste criterium voor goed opdrachtgeverschap en een goede relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. “Deze communicatie omvat argumentatie bij het af- of toewijzen van opdrachten aan (potentiële) kandidaten voordat een opdracht aangegaan wordt, maar ook overleg tijdens de opdracht en evaluatie en feedback na de vervulde opdracht,” aldus Hugo-Jan Ruts, mede-initiatiefnemer van de ZZP Barometer.
De twaalf belangrijkste criteria voor goed opdrachtgeverschap volgens (z)zp’ers, freelancers en interim professionals zeer uiteenlopend zijn: van tarief en opleiding tot collega’s en lunch. Na communicatie is tarief met een 7,9 uit 10 het belangrijkste criterium voor goed opdrachtgeverschap, gevolgd door overeenkomst (7,8), betalingstermijn (7,7), netwerk (7,3) en bedrijfscultuur (7,1). Het is opvallend dat onboarding (5,8) en opleiding (5,5) significant lager scoren, terwijl een grote groep opdrachtgevers en dienstverlenende (tussen)partijen zich juist op dit aspect van de opdracht focust.
Gelijkwaardige relaties en community met externen
61,4% van de zzp’ers vindt dat er sprake is van een gelijkwaardige relatie tussen opdrachtgever en de zzp’er, freelancer of interim professional als opdrachtnemer. Toch zijn er op het gebied van communicatie nog enkele verbeterpunten: 43,8% heeft bij afronding van opdrachten geen evaluatiegesprek met opdrachtgever, 28,4% krijgt onvoldoende feedback over individuele bijdrage aan opdrachten en 19,6% van de klachten van zzp’ers worden door de opdrachtgever serieus genomen.
Tenslotte heeft 47,1% behoefte aan een online community waarmee hij in contact kan blijven met de opdrachtgever, collega-externen en interne medewerkers, ook als hij niet actief is bij de betreffende organisatie. 51,1% heeft behoefte aan een offline community op dit gebied.
Het onderzoek is via een online vragenlijst gehouden en deze maand door 331 zzp’ers beantwoord (58,1% mannelijk, 41,9% vrouwelijk). Van het panel is 86,1% hoogopgeleid (HBO of WO). Het panel is – in vergelijking met de definitie van zzp’ers die het CBS hanteert – relatief breed in het segment van hoogopgeleide, zelfstandige ondernemers.