Zzp’er haalt opdracht steeds vaker online binnen

Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Zzp'er scoort opdracht steeds vaker online - ZZP Barometer

Stijging online succes van zzp’er vooral te danken aan digitale netwerken als LinkedIn

DIEMEN – Zzp’ers halen hun opdrachten steeds vaker online binnen: bij 50,9% van de opdrachten heeft de zzp’er online het eerste contact gelegd – via digitale netwerken als LinkedIn, een online marktplaats of de website van de opdrachtgever zelf. Dat blijkt uit de ZZP Barometer, de onafhankelijke onderzoeksmonitor die deze maand is afgenomen onder 1.070 zzp’ers in Nederland. “Hier spelen wij op in met de lancering van YachtPlaza, een nieuwe online marktplaats van Yacht waarmee we zzp’ers en opdrachtgevers zonder drempels aan elkaar koppelen,” aldus mede-initiatiefnemer Dick Koopman, directeur bij Yacht.

Het onderzoeksresultaat betekent een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen nog slechts voor 20,2% van de opdrachten het eerste contact online werd gelegd. De stijging is vooral te danken aan het succes van digitale netwerken als LinkedIn. “Marktplaatsen zijn vaak nog te ingewikkeld. De zzp’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten,” aldus Koopman, mede-initiatiefnemer van de ZZP Barometer als directeur bij Yacht.

Mond-tot-mondreclame is met 78,4% nog wel steeds de belangrijkste bron van opdrachten, gevolgd door het zelf benaderen van opdrachtgevers (48,8%) en het fysiek zakelijk netwerk (47,0%). De stijging van het online verkrijgen van opdrachten zal hier in de toekomst wellicht verandering in brengen.

Over het onderzoek

De vragenlijst van de ZZP Barometer is verspreid onder het panel van meer dan 20.000 zzp’ers in Nederland. Iedereen die voor eigen rekening en risico onderneemt, zonder daarbij gebruik te maken van personeel in (vaste) dienst (op de loonlijst), wordt als zzp’er gezien. Het onderzoek heeft geleid tot 1.070 respondenten, waarbij geldt dat uitspraken worden gedaan met 99% betrouwbaarheid en een foutenmarge van 5% over de 941.000 zzp’ers in Nederland. Het panel is opgebouwd uit zzp’ers die actief zijn in 15 verschillende branches en sectoren. Van hen is 79,0% hoogopgeleid (HBO+) en is het merendeel (68,8%) 5 jaar of langer als ondernemer actief.

De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, Exact, Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl, YACHT, Vliegtickets.nl en Volkswagen. FastFlex Quality Sourcing, Freelancehouse en Uniforce Group zijn als sponsor aangesloten.

Zzp'er vindt opdrachten steeds vaker online - ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →