De markt van online klussen wint steeds meer terrein. In het tweede kwartaal van dit jaar is het aantal Nederlanders dat zijn klus online heeft geplaatst meer dan verdubbeld ten opzichte van het eerste kwartaal. Het aantal Nederlanders dat zijn klus online plaatst, is in de afgelopen drie maanden gestegen van 2 procent naar maar liefst 5 procent. Ruim 80.000 Nederlanders plaatsten het afgelopen kwartaal tenminste één klus online.
Review
Online reviews worden steeds belangrijker voor de consument. Uit de klusmonitor van Werkspot blijkt dat ‘via via’ nu nog het grootste kanaal is voor het vinden van een vakman. Betrouwbaarheid is een belangrijke factor voor de consument. Ruim 71 procent van de consumenten leunt op ervaring van anderen, waarvan 56 procent van de consumenten online reviews leest.
Waarde
En review uit de buurt van de consument heeft de meeste waarde, waarna de consument het liefst kijkt naar een leeftijdsgenoot met dezelfde gezinssituatie. Voor 70 procent van de consumentengroep die reviews online leest is het mede bepalend voor de keuze van een vakman. In totaal is 80 procent van alle uitbesteedde klussen afkomstig van consumenten met een koophuis. Daarnaast is 9 procent van alle uitbesteedde klussen in het afgelopen halfjaar is naar aanleiding van verhuizing naar een koophuis. En als de vakman dan een klus bij iemand uitvoert, geven de vrouwen vaker een vers bakje koffie met iets lekkers erbij dan mannen: 37 procent tegenover 28 procent.
Bron: Werkspot