“Verschuil jezelf niet”

Avatar foto Opinie
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
JO Cadeau - Josje Damsma - ZZP Barometer

Je bent zzp’er. De kans is groot dat je gemotiveerd en getalenteerd bent. Uit onderzoek van de Nationale DenkTank blijkt dat je motivatieniveau op een 8,5 ligt ten opzichte van mensen in loondienst die zichzelf een 7,5 geven. Je bent dus een goede kandidaat voor een potentiële opdrachtgever. Met een groeiende groep
opdrachtgevers en klanten voor ogen ben je met een mooi plan voor jouw eigen onderneming naar de Kamer van Koophandel gestapt. Maar je bent niet de enige die de stap naar het zelfstandig ondernemerschap heeft gezet. Het aantal zzp’ers in Nederland is nog steeds groeiende en de kans is groot dat het er binnenkort
meer dan één miljoen zijn. Hoe zorg je dat anderen jouw talenten ook zien en dat je opvalt tussen al die honderdduizenden andere eenpitters?

Zorg dat je zichtbaar bent als zzp’er

“Als zelfstandig ondernemer bepaal je je eigen koers, maar ben je ook zelf verantwoordelijk voor je eigen zichtbaarheid. Vindbaarheid op het internet is in deze tijd onontbeerlijk om nieuwe klanten te krijgen. Online kun je geheel nieuwe klanten bereiken en je kunt ervoor zorgen dat mensen die specifiek naar jou op zoek zijn (bijvoorbeeld door mond-op-mond reclame) je snel kunnen vinden. Zodat ze niet zijn afgehaakt of bij iemand anders terecht zijn gekomen voordat ze jou hebben gevonden. Je vindbaarheid vergroten kan in je eentje behoorlijk lastig zijn. Daarom is het extra belangrijk om jezelf zo goed mogelijk neer te zetten. Op de manier die bij jou past – want als je uiteindelijk klanten aantrekt die je niet wilt hebben, ben je weer terug bij af.

Tijdens mijn deelname aan de Nationale DenkTank heb ik samen met Joni Uhlenbeck JO Cadeau opgericht, omdat we geloven in de talenten van freelancers en deze zichtbaar willen maken. Dit doen we door zzp’ers in cadeaus om te toveren. Met JO Cadeau doe je een dienst van een freelancer cadeau – zo leveren we de meest maatschappelijk verantwoorde cadeaubon. Ons doel is om de zichtbaarheid van freelancers te vergroten en hen meer werk te geven. Daarvoor zijn we continu op zoek naar getalenteerde freelancers met cadeauwaardige diensten. Zo heb ik de afgelopen jaren duizenden websites, blogs en social media-accounts van freelancers langs zien komen. In de zoektocht naar de leukste “cadeaus” komen de online meest zichtbare zzp’ers uiteraard het eerst naar boven. Maar met zichtbaarheid alleen ben je er nog niet. Het gaat er ook om wat de bezoeker te zien krijgt. “

Verschuil je niet achter jouw bedrijfsnaam

“Tijdens gesprekken met zelfstandig ondernemers merk ik dat ze verbaal vaak goed kunnen uitleggen waar ze sterk in zijn, maar dit niet altijd goed over kunnen brengen op papier. Het is doodzonde als je talenten niet goed zichtbaar zijn.

De eerste stap is om een website of een blog te hebben. Hoe kunnen potentiële opdrachtgevers anders weten dat je bestaat? Persoonlijke websites worden steeds beter. Toch schrik ik nog wel eens als ik een website van een zelfstandig ondernemer zie. Belangrijk adagium is: less is more. Vastlopende flash, heen en weer springende beelden kunnen leuk zijn om te maken, maar voor de klant staat het onprofessioneel en leidt het af.

Laat zien wie je bent. Dit lijkt een open deur, maar vaak verschuilen zelfstandig ondernemers zich onder een bedrijfsnaam. “Tuinwerk knapt alle klusjes voor u op. Tuinwerk kan ook goed snoeien.” Wie komt er dan bij mij in m’n tuin werken? Is het een man, een vrouw en wat voor achtergrond heeft diegene? Als ik op zoek ben naar iemand die een klus voor mij doet (of een mooi cadeau kan zijn) wil ik de persoon leren kennen die dit doet. Verschuil je dus niet achter je bedrijfsnaam, maar vertel gewoon wie je bent en waarom de klant juist jou moet hebben. Plaats daarbij een goede foto die laat zien wat je doet en past bij je persoonlijke stijl. Je foto is je visitekaartje. Het kan geen kwaad om hierbij in een professionele foto te investeren, deze foto kun je meteen inzetten voor andere online uitingen, zoals op een professioneel LinkedIn-profiel. Een potentiële opdrachtgever
ziet graag wie de persoon is die hij misschien in gaat huren.”

Zorg voor klantbeoordelingen op jouw website

“Laat de potentiële klant meteen zien welke diensten je aanbiedt. Vat in twee zinnen samen wat je doet, voor wie en wat ze door jouw dienst kunnen bereiken. Waarin onderscheid je je van je concurrenten? Als je een kunsthistoricus bent die ook goed om kan gaan met kinderen, zet dan op je homepage dat je de kandidaat bent voor rondleidingen met het hele gezin. Hierbij is het ook belangrijk om te letten op Search Engine Optimization
(SEO): gebruik de woorden waarop je gevonden wilt worden. Misschien een open deur, maar let er ook op dat de website up to date is. Een cursusaanbod tot oktober 2010 ziet er niet echt uit als een bloeiende onderneming (of je moet het zo druk hebben, dat je geen tijd hebt om je website bij te werken en helemaal geen nieuwe klanten zoekt, dat kan natuurlijk ook). Wees bovendien transparant: werk je met vaste prijzen en laat die ook zien. Zo weet de klant meteen waar hij aan toe is.

Daarnaast is het belangrijk om betrouwbaar over te komen. Heb je veel positieve ervaringen van klanten? Vraag hen om een review, en plaats quotes op je website. Het komt nu eenmaal goed over als je jezelf duidelijk neer kan zetten, maar het is nog beter als iemand anders je aanprijst. Ten slotte: geef aan hoe klanten je kunnen bereiken. Zelf ben ik geen groot voorstander van contactformulieren (je kunt toch een apart e-mailadres aanmaken?), maar zorg dat je in ieder geval op een manier – liefst meerdere – bereikbaar bent. En controleer dan ook regelmatig je mailbox. Het is zonde als een klus aan je neus voorbijgaat omdat je vergeet je mailbox te legen.”

Deel en werk samen met collega-ondernemers

“Dat je zelfstandige bent, betekent niet dat je alles alleen moet doen. Je hoeft niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Werk samen met andere freelancers, zodat je elkaar kunt aanvullen en sluit je aan bij organisaties die je kunnen ondersteunen. Samen kun je meer dan alleen.

Naast gezellig (of niet), zijn samenwerkingen vooral ook nuttig. Samenwerken leidt tot een hogere productiviteit en innovatie, zo blijkt uit onderzoek van de bovengenoemde Nationale DenkTank. Houd dus niet alles voor jezelf, maar deel! Door te praten met andere ondernemers kun je inspiratie opdoen voor je huidige werk of ideeën ontwikkelen voor nieuwe mogelijkheden. Wie weet pakt een andere ondernemer zijn administratie wel heel handig aan en heb jij tips voor zijn social media-gebruik. Zo zorg je ervoor dat je beiden optimaler functioneert.

Gezamenlijk optrekken kan ook geld opleveren. Je kunt bijvoorbeeld gezamenlijk een werkplek huren (en dan meteen de lunch en koffie samen inslaan). Bij veel zzp-netwerken kun je kortingen krijgen op verzekeringen of administratiesystemen. Bovendien organiseren deze partijen vaak netwerkbijeenkomsten waar je andere zzp’ers kunt ontmoeten. Wie weet wel een geschikte samenwerkingspartner?

Samenwerken kan je ook helpen om jouw unique selling points nog scherper te krijgen. Vraag eens aan een collega-ondernemer wat hij jouw sterke punten vindt. Zo kun je vervolgens jezelf weer beter in de markt zetten.”

Maar het begint offline…

“Je online zichtbaarheid begint offline: je weet wat jouw talenten zijn, waarom mensen specifiek jou moeten hebben. Vervolgens zorg je dat je dit “vertaalt” naar een passend online visitekaartje en een vindbare website of blog. Zo ben je geen speld meer in een hooiberg van honderdduizenden zelfstandigen, maar leid je de klant in een paar simpele stappen naar jouw onderneming en jouw talent.”

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →