Freelance marktplaats Fiverr inmiddels miljoenen waard
De oprichters van Fiverr hebben in 2010 een online marktplaats voor freelancers gecreëerd. Het begin van de marktplaats was kleinschalig en specifiek. Nu in 2014 is deze freelance marktplaats inmiddels miljoenen waard.
De oprichters
Micha Kaufman en zijn vriend Shai Wininger dachten zes jaar geleden: “Wat als mensen freelancers kunnen inhuren op dezelfde manier als ze spullen op eBay of Amazon kopen? En wat als die diensten te koop zijn vanaf slechts vijf dollar?” De ondernemende vrienden, beide gevestigd in Tel Aviv, besloten om Fiverr een kans te geven en er voor te gaan. In plaats van zich zorgen te maken over de financiering of het ontwerp, maakten zij de website zelf. “Het basisproduct was iets wat we gehackt hadden en zo zag het er ook uit“, aldus Kaufman. “Het was niet mooi.” Ook adverteerders of investeerders zochten zij niet. Kaufman en Wininger leunden achterover in hun stoel en keken toe. Het duurde een paar weken. “Een paar vrienden vertelden het hun vrienden, die het hun vrienden weer vertelden. Het was als een lopend vuurtje,” zegt Kaufman. “Het ging echt razend snel.”
Uiteenlopende diensten
Sinds de lancering van 2010 heeft Fiverr de diensten van 5 dollar uitgebreid met freelancers die werk aanbieden van meer dan 8.000 dollar. En de diensten lopen zeer uiteen. Er is een gamma van 120 categorieën en bijna 4 miljoen banen – variërend van visitekaartjes ontwerpen tot een gepersonaliseerde “Happy Birthday” muziekvideo. Fiverr is gegroeid van 2 naar 130 medewerkers. In augustus haalde het bedrijf een vierde financiering op van 30.000.000 dollar, voor de verdere groei van de marktplaats. “We zijn geobsedeerd door groei”, aldus Kaufman. “De missie is om zo veel mogelijk mensen te krijgen en van Fiverr een begrip te maken.”
Start klein en van daaruit groeien.
Kaufman en Wininger wilden het makkelijk maken voor mensen om over te gaan tot het kopen en verkopen van diensten online. Ze realiseerden zich dat het starten met een lage prijs, 5 dollar, het minder riskant zou maken voor zowel de freelancer als de klant. Je zou denken dat de meeste freelancers hun wenkbrauw zouden optrekken bij een dergelijk laag tarief, want wat kun je nou eigenlijk krijgen voor vijf dollar? Maar de oprichters had een goed voorgevoel en ze kregen gelijk. Freelancers begonnen zich massaal aan te melden. En na bijna een jaar van groei, begrepen de oprichters dat het nodig was om de 5 dollar los te laten en freelancers de kans te geven hun diensten en tarieven uit te breiden.
De dienst als een product in een catalogus
Een belangrijkste doelstelling van de oprichters van Fiverr was om te denken als een e-commerce bedrijf. Ze wilden het proces vereenvoudigen. Ze wilden het bestellen van een dienst net zo makkelijk maken als het bestellen van een boek op Amazon. In plaats van freelancers te laten bieden op projecten, vroegen ze hen om hun vaardigheden te definiëren als een product met een vaste prijs. Dit product werd vervolgens aan het assortiment toegevoegd. “Tegenwoordig kunnen klanten bladeren in een catalogus van diensten en kiezen wat ze willen.”
Bron: Fastcompany