“Innovatie toekomstige arbeidsmarkt hard nodig”
Het vaste contract als contractvorm is in feite achterhaald, meent Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarktontwikkelingen bij Randstad, in BNR’s ZZP Café. “De wereld gaat vooruit, dat is niet te stuiten. We zullen moeten innoveren op de manier waarop we in de toekomst de arbeid gaan doen.”
Alle aandacht die onder meer minister Lodewijk Asscher richt op het vaste contract heeft dan ook veel weg van een achterhoedegevecht, meent Ten Hoonte. “De wereld om ons heen flexibiliseert, maar we hebben alle zekerheid in ons land opgehangen aan één contractvorm: het contract voor onbepaalde tijd.” Voor vakbonden en medezeggenschap is het vaste contract bijna heilig, constateert Ten Hoonte, omdat het lijkt alsof je minder anders bent wanneer je dat vaste contract hebt. “En dát moeten we in ons land ontwikkelen: we doen allemaal hetzelfde werk en hoe omgeven we dat met een goed sociaal stelsel?”
Doodskreet
Ook Jeroen Sakkers van ZZP Barometer voorziet een definitieve verandering van de arbeidsmarkt. Met de opmerking dat het inhuren van externen een motie van wantrouwen is, slaat Bert de Haas van Abvakabond FNV de plank dan ook volledig mis. “Hij gaat helemaal voorbij aan ZZP’ers, interim-professionals en andere specialisten die juist heel erg kunnen helpen. Het lijkt wel een soort doodskreet van de FNV, als ik eerlijk ben.”
Constructie
Het enige punt dat Asscher terecht maakt, is dat ongeveer 15 procent van alle 750.000 ZZP’ers onvrijwillig heeft gekozen voor die constructie, meent Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemersbeleid aan de Erasmus Universiteit. “Je moet nadenken of dat nog wel de juiste constructie is. Het flexibele contract neemt toe tot 30 procent van de beroepsbevolking, waarvan 10 procent ZZP’er.”
Pitch
Ferry van Wilgenburg, mede-oprichter van BouwKetens.nl, helpt opdrachtgevers met het in de markt zetten van opdrachten. BouwKetens.nl is een coöperatie opgericht door 6 zzp’ers met een hoop praktijkervaring. Ferry werkt af en toe gratis voor kleine ondernemers “Sneetje brood met pindakaas verdienen met wat ik leuk vind, dat is mijn basisdoel. De ene keer zal er wat extra honing op liggen, maar af en toe ook iets minder pindakaas.”
Challenger
Sofie Rockland is eigenaresse en oprichter van het luxe lifestylemerk 210th. Sofie heeft heel bewust geen personeel in dienst om nauw samen te kunnen werken met andere zzp’ers, en samen een mooi merk op te bouwen. 210th bestaat ondertussen 4 jaar en verdubbeld haar omzet jaarlijks. Haar doel: een mooi en gezond internationaal merk opzetten.
Aanmelden
Wil jij aanwezig zijn bij de live uitzending van het ZZP Café of meepraten met de presentatoren? Geef je hier op!