“Ook als zzp’er zal je zelf keuzes moeten maken om gekozen te worden…..”
De afgelopen weken hebben we vele lijstjes van trends voor 2015 voorbij zien komen. In de verschillende lijsten is echter altijd wel een bepaalde trend te ontdekken. Hier schreef ik elders al een artikeltje over. Zo zie je terug dat bedrijven echt niet meer reactief om kunnen gaan met hun uitvraag van opdrachten, projecten en vacatures. Het uitzetten van een vacature of aanvraag is niet meer voldoende. Dit oude model wordt ook wel ‘post and pray’ genoemd en is in mijn ogen in 2015 definitief verleden tijd. Bedrijven en organisaties moeten in deze tijden bezig zijn met goed opdracht- en werkgeverschap en met het ontwikkelen van pools, tribes en communities om toegang tot expertise ook in de komende jaren te behouden. Ook de “time tot hire” moet het komende jaar verder verkort worden. Dit alles is niet nieuws. Veel “experts” roepen dit al enig tijd maar het lijkt er nu ook echt op dat het een trend gaat worden dat bedrijven hier ook echt werk van gaan maken. Voordat er een bepaalde vraag is willen organisatie al op een bepaalde manier verbonden zijn met goede, nee beter nog, de juiste professional. Vanuit mijn eigen functies, als business developer bij FastFlex, merk ik dat steeds vaker.
Tot dusver allemaal goed. Nu verbaas ik me wel al enige tijd over het feit dat veel zelfstandige professionals nog wel in de oude “post and pray” modus zitten. Binnen organisaties brengen zij vaak vernieuwing maar in hun eigen bedrijfje gebeurd dit vaak niet. Zij schrijven zich in op vele marktplaatsen en platforms waar opdrachten op geplaatst worden. Zij gaan nog wel erg reactief te werk. Ik merk dat zzp’ers die tijd en energie steken in hun eigen strategie dit reactieve makkelijker los kunnen laten. Door een duidelijke strategie van je zzp-schap te hebben zet je een duidelijkere koers. Het wordt helder voor wat voor soort bedrijven je wilt werken, wat voor opdrachten je wilt doen en waar jouw kracht nu echt ligt. Je weet beter waar je heen wilt gaan als zzp’er en weet dus ook wat daar voor nodig is. Het volgen van de juiste opleiding is daar ook een voorbeeld van. De vraag die veel zelfstandige professionals zullen hebben is hoe ze dit nu in praktijk kunnen brengen. Ten eerste is het in mijn optiek van groot belang om na te denken over je “why”. Hier schreef ik eerder al een artikel over. Mocht dit helder zijn dan is het goed om dit wat breder te pakken en over de rest van je strategie na te denken. Succesvolle ondernemingen hebben een visie en een missie. Zij ontwikkelen een strategie om die visie te realiseren en brengen die strategie in praktijk in alles wat zij doen. Een strategisch kader kan ook voor de zzp’er van waarde zijn om zich beter te positioneren, en zodoende ook, te onderscheiden in de markt. Net als voor bedrijven is het op papier krijgen van je missie en visie een goed uitgangspunt voor je strategisch kader. Je hoeft dit niet te overdrijven maar het belang hiervan moet niet onderschat worden. Formuleer het kort maar krachtig. Het moet in principe op een achterkant van een bierviltje passen.
Je missie en je visie zijn als het goed is bepalend voor wat je doet en vooral ook wat je NIET doet. Een duidelijke missie en visie helpen je bij het maken van belangrijke ondernemerskeuzes. Ze geven je richting en zijn als het ware de navigatie van je bedrijf. De meeste ZP’ers, freelancers en kleinere bedrijven hebben dit echter niet. Het zit wel ‘ergens’ in je, maar duidelijk op papier staat het niet. Als je niet in één of enkele zinnen kan vertellen waarom jij als zelfstandige professional bestaat, is het voor potentiële opdrachtgevers erg moeilijk om te bepalen of ze met jou in zee moeten willen gaan.
Door antwoord te geven op onderstaande vragen kun je een beter beeld bij je eigen missie en visie krijgen.
– Je missie is in principe tijdloos maar je visie kan worden bijgesteld;
– Je missie is gericht op jezelf als professional en je visie is gericht op jouw (werk)omgeving;
– Je missie is een uitdrukking van wat je met je zzp-schap wilt;
– Je visie is je drive waardoor jij op weg gaat.
Ik merk dat veel professionals vaak moeite hebben met het opstellen van hun missie. Daarom hierbij een aantal tips voor een krachtige missie:
- Denk buiten de kaders van je diensten en kijk naar het grotere geheel van jouw zzp-schap
- Zorg voor motivatie en leg een link naar de doelstelling van jou onderneming
- Probeer niet alle onderliggende gedachten en unieke eigenschappen in je missie te zetten. Deze kun je terug laten komen op jouw website bijvoorbeeld.
- Zorg dat je echt helder krijgt waar jouw onderscheidend vermogen ligt.
- Zorg dat je geen algemeenheden gaat benoemen maar ga voor inhoud. Iedereen doet namelijk zaken “goed”.
- Gebruik geen vakjargon.
- Vraag om input. Leg je concept missie voor aan andere zzp’ers of aan familie. Is het duidelijk en herkennen ze het?
Mocht je nu al duidelijk je visie en missie op papier hebben staan en je wilt toch nog verder aan de slag met jouw strategisch kader dan kun je ook eens kijken naar het model genaamd ‘Business Model You’. Dit is gebaseerd op het ‘Business Model Canvas’ model.
Ik gun iedere zzp’er een duidelijke missie en visie. Het kan hem/haar helpen duidelijkere keuzes te maken. Ook als zzp’er zal je zelf keuzes moeten maken om gekozen te worden…..