1 op de 6 Europese piloten is zzp’er
Steeds meer jonge piloten moeten bij Europese vliegmaatschappijen als zzp’er aan de slag zonder vaste arbeidscontracten. Niet vliegen betekent geen loon. Met name prijsvechters maken zich schuldig aan ontduiking van sociale zekerheid. Dat heeft ook negatieve gevolgen voor de veiligheid, omdat de werkdruk in de cockpit toeneemt en piloten zich minder snel ziek melden.
Omvangrijke studie
Uit onderzoek blijkt dat het onveiliger vliegen is met zzp’ers in de cockpit. Deze conclusie komt uit een omvangrijke studie van de Universiteit van Gent, gefinancierd door de Europese Commissie en gesteund door de European Cockpit Association, de Association of European Airlines en de overkoepelende vakbond ETF, die opdracht gaven tot het onderzoek onder ruim 6.000 vliegers.
“Uitbuiting zzp-piloot”
Eén op de zes Europese piloten is zzp’er. Ze hebben jaarcontracten of een nulurencontract of werken voor een uitzendbureau zonder de garantie op een minimum inkomen. “Bij piloten onder 30 jaar is dat zelfs 40%. Ze worden uitgebuit om lagere ticketprijzen te kunnen aanbieden”, is de schokkende conclusie.
“Twijfels over veiligheid”
De vliegers maken zich zelf ook grote zorgen over deze ontwikkeling. Uit het onderzoek komt naar voren dat 70% van de Europese zzp’ers in de cockpit werkt voor budgetairlines, die de kosten bewust laag willen houden om meer passagiers weg te trekken bij de gevestigde maatschappijen. “De studie toont aan dat er groeiende twijfels zijn over de veiligheid in de lucht. Het ontbreekt aan sluitende wet- en regelgeving in Europa om in te grijpen. Het lijkt of piloten een vast dienstverband hebben, maar het tegendeel is vaak waar. Brussel moet die hiaten dichten”, vindt de European Social Dialogue Committee in de burgerluchtvaart.
Bron: Telegraaf