“Direct een gezicht bij een zzp’er”
De loop zat er goed in, zaterdag op de zzp-beurs in Grou, gemeente Leeuwarden. Zien en gezien worden, daar ging het de deelnemende kleine ondernemers om. Veel zelfstandigen zonder personeel, zzp’ers, hebben vaak weinig contact met andere kleine ondernemers. Zo krijgen ze geen gelegenheid om geregeld kennis en ervaring uit te wisselen.
Initiatief
Drie zzp’ers uit Grou, Marjan Kamminga, Wietske Oosterhof en Ron Schipper richtten een zzp-netwerkgroep op. Aanvankelijk bleef het bij bijpraten tijdens borreluurtjes, tot vorig jaar het idee ontstond een beurs te organiseren met de naam “ZZPlaza”. Vorig jaar werd het direct een succes, vertelt Schipper. Dat was reden om het nog eens te doen.
Animo
Het animo van standhouders was dit jaar flink groter. In watersporthostel Oer ’t Hout lieten 38 ondernemers zien wat ze in huis hebben, tegen 24 vorig jaar. Het aantal bezoekers was met 360 iets minder dan vorig jaar toen er 400 mensen een kijkje kwamen nemen. Het was een bijzondere mix van ondernemers: van reisbureau en glasetser tot kindercoach en uitvaartverzorger. De deelnemers, allemaal uit Grou of directe omgeving, verzorgden lezingen en gaven workshops om de bezoekers te laten kennismaken met hun activiteiten. „De beurs is een mooi middel om als zelfstandige eens te kijken hoe een ander het doet”, vertelt Schipper. „Een ander pluspunt is dat je gezien wordt door potentiële klanten. Door bijvoorbeeld mensen van grotere bedrijven die op zoek zijn naar vakmensen die wat voor hen kunnen betekenen. Zo maken ze kennis met jouw bedrijf en zien ze er direct een gezicht bij. Of het direct tot opdrachten leidt, hangt af van de soort dienst die een zzp’er aanbiedt, maar de ervaring leert dat het de kleine ondernemers in ieder geval op termijn wat oplevert.”