Kies voor de gulden middenweg
Velen hebben een masker, vooral als het gaat om het bedrijfsleven. We voelen dat we ons anders moeten gedragen op de werkvloer. Professioneler en representatief. We adopteren kenmerken en gedragingen die niet perse ons zelf representeren. Dit fenomeen wordt ook wel impressiemanagement genoemd.
Dit fenomeen komt heel veel voor in ondernemers, op twee manieren. Om hun business te runnen moeten ze om gaan met veel verschillende mensen. Werknemers, leveranciers, klanten of partners. Ze voelen vaak dat ze voor elk een andere benadering en dus masker nodig hebben. Ten tweede zijn ze vaak de leider van het bedrijf. Door de organisatiestructuur wordt er van ze verwacht dat ze meer autoriteit en waarde hebben dan een ander.
Uiteraard zijn dit soort fenomenen uitgebreid onderzocht. De Universiteit van Housten in Texas en de Universiteit van Greenwich in London tonen aan dat er geen samenhang is tussen ons anders voordoen op het werk tegenover hoe we thuis met onze partners, ouder ect doen met betrekking tot hoe gelukkig we zijn thuis en op ons werk.
Lijn recht tegen over dit onderzoek staat een onderzoek van de Harvard Business School. Zij concludeerde dat het promoten bij werknemers om hun zelf te zijn wel zal leiden tot betere sfeer, gelukkigere medewerkers en daar mee een meer winstgevende onderneming.
Door dat ze lijn recht tegen over elkaar staan is er eigenlijk niet veel over te zeggen. Normaliter bij een zelfde uitkomst was het advies natuurlijk het ene door te voeren. Voor nu gaat het volgens ons om de balans. Als we altijd volledig ons zelf zouden zijn wordt het misschien chaos of een beetje te veel van het goede. Wat de productiviteit zou kunnen schaden. Aan de andere kant zou is het wel belangrijk jezelf te zijn. Doordat men altijd maar in een rol zit komt nooit de volledige waarde van de persoon naar buiten. De gulden middenweg lijkt ons hier de beste oplossing.