Een strategie voor je tarief als zzp’er

Avatar foto Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Zzp-uurtarief of zzp-projectprijs?

Als freelancer is het niet je financiële doel om alleen maar rond te komen maar om betaald te krijgen wat jij ook daadwerkelijk waard bent. Dit kan een soms behoorlijke uitdaging zijn. In dit artikel probeer ik je met wat concrete handvatten op weg te helpen.

Bij het bepalen van jouw prijs is het van belang om je huiswerk goed te doen. Je kunt je tarief op vele manieren berekenen. Bijvoorbeeld terugrekenen vanuit een kostenoogpunt of juist vanuit een maandsalaris dat je wilt verdienen. In mijn optiek gaat  het echter om tot een optimale prijs voor jouw meerwaarde te komen. Hierbij vier generieke tips die je daar voor kunt gebruiken:

  1. Weet wat de benchmark tarieven in de markt zijn. Het is altijd goed om te weten wat standaard tarieven zijn. Dit kan namelijk een start en/of ijkpunt zijn.
  2. Leer van collega’s/concurrenten in de markt. Ga eens met wat andere freelancers praten hoe zij dit aangepakt hebben, wat hun ervaringen zijn en waar ze wellicht tegenaan gelopen zijn.
  3. Doe onderzoek naar de klant en de specifieke case. Soms heeft een klant al een bepaald budget in zijn hoofd. Het kan dan helpen om deze te weten zodat je geen voorstel doet wat meteen helemaal wordt afgeschoten. Daarnaast hoeft jouw meerwaarde niet bij elke klant hetzelfde te zijn en dus zodoende ook jou tarief niet. Doe dus je huiswerk
  4. De belangrijkste tip is echter dat het jouw eigen verantwoordelijkheid is als freelancer om op een juiste manier jouw meerwaarde en bijbehorende prijs richting jouw (potentiële) klanten te communiceren. Het is niet hun taak om te weten welke waarde jij kunt brengen als professional. Veel professionals vinden het lastig om over hun prijs te communiceren met hun opdrachtgevers. Zie het echter als een service richting jou klanten om daar transparant over te spreken.

Een zeer belangrijke afweging die freelancers omtrent hun business en prijsmodel moeten maken, is de afweging of ze een uurtarief moeten rekenen of een projectprijs. Elke situatie is anders en ik ben er van overtuigd dat soms de ene optie ook beter is dan de andere. Hieronder schets ik wat situaties met daarbij de beste oplossing:

1. Je hebt een langdurig project met een duidelijke rol
Hierin zou ik altijd gaan voor een uurtarief. De tijd en de kosten en moeite die voor zowel jouw als je opdrachtgever gepaard gaan met het opdelen in projecten en contracten wegen niet op tegen de eenvoud van een uurtarief. Iedereen weet waar hij aan toe is.

2. De doelstellingen en tijdslijnen van het project zijn niet helder
Ook in dit geval zal ik voor een uurtarief gaan. Klanten zullen zuiniger met jouw tijd omgaan. Maak je een projectprijs dan zal er wellicht veel minder zuinig met jouw tijd omgegaan worden en wordt je voor allerlei zaken ingeschakeld.

3. Je behandeld niet elke klant hetzelfde
Als je diverse tarieven wilt rekenen per klant is het makkelijker om een projectprijs te voeren. Zodra je verschillende uurtarieven gaat rekenen voor verschillende klanten wordt het voor jezelf niet overzichtelijker. Met het kiezen voor een projectprijs maak je hiermee richting opdrachtgevers ook duidelijke dat jouw uurtarief afhangt van verschillende factoren.

4. Je wil absoluut geen risico lopen
Als je helemaal geen risico wil lopen dan is het hanteren van een uurtarief de beste optie. Je weet wat je voor een gemaakt uur mag factureren namelijk. Bij een projectprijs kan het zo zijn dat het jou toch veel meer uren kost als dat jij oorspronkelijk gedacht had.

5. Je verwacht aanpassingen van de scope en van je werkzaamheden
In eerste instantie lijkt het hanteren van een uurtarief dan de beste optie. Je kunt namelijk gewoon je uren factureren waar je aan werkt ook al veranderd de scope van het project.

6. Je opdrachtgever heeft geen idee wat jij doet
Zeker een projectprijs! De opdrachtgever gaat anders kijken naar het aantal uren dat jij ergens mee bezig bent en snapt dan bijvoorbeeld niet dat jij zoveel uren werkt aan iets wat in zijn ogen iets “eenvoudigs” is. Met een projectvoorstel en prijs kun je duidelijk inzicht geven in wat je precies doet voor welke prijs.

7. Je bent gefocust op je productiviteit
Als je zelf gefocust bent op je productiviteit is een projectprijs de beste optie. Jouw inkomsten zijn namelijk alleen maar gelimiteerd door de snelheid waarmee jij jouw projecten kunt voltooien. Je bent eerder geneigd om efficiënt te werken dan dat wanneer je een uurtarief rekent.

8. Je bent razendsnel in vergelijking met je concurrenten
Hier zou ik voor een projecttarief gaan. De perceptie van een hoger uurtarief tegen een kortere urenindicatie kan soms een verkeerde perceptie opleveren. Je moet jezelf als freelancer namelijk niet straffen dat jij zeer snel hoogwaardige service kan verlenen.

9. Je klant is gefocust op budget
Ook hier zou ik kiezen voor een projecttarief. De meeste projecten hebben namelijk een redelijk strak budget en het is vaak voor managers een hele klus om binnen dit budget te blijven. Een manager heeft dan vaak ook liever een vaste prijs voor een project dan een grove indicatie van een aantal uren (maal het uurtarief).

Zoals al eerder gezegd. Elke situatie is anders en vaak is soms een combinatie van een projectprijs en uurtarief de beste oplossing. Over het algemeen hebben uurtarieven een plafond wat vele mate lager ligt dan een projectplafond. Echter hoe je het ook went of keert het is natuurlijk altijd jouw taak om te laten zien wat jij waard bent.

Avatar foto
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →