3 essentiële netwerkvragen die je vergeet te stellen

Personal branding
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Open deuren naar grote, bijzondere mogelijkheden

Dit is hoe het meestal gaat als je een nieuw iemand ontmoet op een netwerkevent: Je begint met een praatje en dan vraag je de persoon wat hij of zij doet, wat de business is. Dan, als je graag meer interactie wilt, wissel je visitekaartjes uit en vaak is het dan einde ontmoeting. Als je dit script volgt en je herkent jezelf als zzp’er hierin, mis je een geweldige kans om jezelf te onderscheiden, te bouwen aan grotere verstandhoudingen en diepere verbindingen. Je mist de potentiële kans op wederzijds voordeel.

Waarom stellen we niet de juiste netwerken vragen

We vergeten vaak goede vragen te stellen als we netwerken. Vaak zijn we veel te veel op onszelf gericht. Wat zit er voor jezelf in? Dit is een verkeerde benadering. Een gesprek beginnen met eigenbelang in het achterhoofd zet je al op één-nul achterstand. Een andere, veel gemaakte fout, is de “interview-stijl”. Met deze vorm van converseren lijkt het al gauw of een ander zich aan jou moet “verkopen”. Vragen als: “wat doe je”, “waar kom je vandaan”, “wat voor een opleiding heb je”, kunnen ook op een andere manier gesteld worden, zodat de sfeer meer ontspannen is. Dan is er nog het gebrek aan “luisteren” en “leren”. Belangrijke eigenschappen als je een relatie wilt opbouwen. Zo bouw je voor jezelf kennis op, hetgeen wel handig is bij een volgende ontmoeting of eventuele samenwerking met een nieuwe netwerkrelatie.

3 Netwerkenvragen die je wél moet stellen

1. “Hoe kan ik jou helpen (van dienst zijn)?”
Wanneer jouw inleiding begint met geven, ben je in staat om onmiddellijk waarde toe te voegen. Dit helpt jezelf te onderscheiden van de netwerkenmenigte. Zo kun je een suggestie, een vergelijking, een kans of een nieuwe manier van denken over een bepaalde situatie bieden aan de ander. Deze bereidheid om te helpen zal de kans drastische verhogen dat de persoon met wie je spreekt je graag beter wilt leren kennen. Maar voordat je dit doet moet je natuurlijk eerst uitvinden waar deze nieuwe persoon met passie aan werkt. Aan welk soort project wordt gewerkt. Het is belangrijk diegene te laten praten over wat belangrijk is in zijn of haar leven en doe dit vooral met open vragen. En voeg de daad bij het woord. Zeg bijvoorbeeld: “Morgen zal ik je in contact brengen met een goede relatie, die jou zeker een oplossing kan bieden.” Of beloof iets en kom dat dan ook na: “Ik heb de oplossing niet, maar ik zal even rondvragen bij een aantal goede relaties.” De nieuwe netwerkrelatie zal jouw inzet waarderen en jij hebt meteen een goede reden om opnieuw contact te hebben.

2. Welke ideeën heb jij voor mij?
Als je eenmaal waarde hebt aangeboden aan de andere persoon, dan, maar alleen dan, kun jij ook om hulp vragen. Mensen houden ervan om gezien te worden als “iemand waaraan je iets vraagt”. En iemand om hulp vragen geeft aan dat je de adviezen en ideeën van jouw nieuwe netwerkrelatie waardeert.

3. Met wie zou ik verder nog kunnen praten?
De persoon die je net ontmoet hebt heeft misschien iemand die jou weer verder kan helpen. Immers, dat is netwerken! Anderen laten weten voor welke uitdaging je staat, welke problemen met jouw passie te maken hebben, kunnen dan deuren openen en je oplossingen bieden waartoe je anders nooit toegang had.

Het gaat natuurlijk allemaal over de “follow-up”

Vergeet niet om aandacht te besteden, betrokken te zijn en te luisteren naar de antwoorden van de nieuwe netwerkrelatie. Het is ook altijd een goed idee om korte notities te maken. En nog beter is het als je deze antwoorden meeneemt in het “follow-up” gesprek. Mensen vergeet gauw en zo help je ze herinneren. Vervolgens is het dan natuurlijk belangrijk de contactgegevens en het visitekaartje te vragen, voordat je het gesprek afsluit.
Tot slot rond je het gesprek af met een krachtige uitspraak, een conclusie. Bijvoorbeeld: “Ik ben altijd bereid je te helpen, laat het me weten als je iets nodig hebt!” En vergeet vooral niet dat elke persoon die je ontmoet jou iets kan leren, iets met je kan delen. Wanneer je de bovenstaande 3 vragen gebruikt, vindt je deuren die open gaan naar buitengewone mogelijkheden, zowel persoonlijk en professioneel. Want, tenslotte weet je maar nooit wie je zal ontmoeten!

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →