Homejoy failliet door werknemer vs. zzp’er-discussie
Online dienstverlener Homejoy heeft aangekondigd op 31 juli as. het bedrijf te zullen sluiten. Het online platform brengt sinds 2012 zzp-klussers en klanten samen, zoals klusjesmannen en interieurverzorgers. Het is een pioneer op dit gebied en werkzaam in 35 steden in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
Zzp-discussie
Broer en zus Adora en Aaron Cheung lanceerde in 2012 het online platform, een toekomstvisie, een droom, een uitdaging. “Hoewel we in veel opzichten erin geslaagd zijn, zijn we ook geconfronteerd met veel obstakels,” aldus Adora Cheung. “We gaven ons helmaal, maar helaas hebben we de moeilijke beslissing moeten nemen om de activiteiten te staken. ”
Homejoy, het bedrijf dat in december 2013 aankondigde nog eens
$ 38.000.000 financiering te krijgen, kan door de vele rechtszaken niet langer het hoofd boven water houden. CEO Adora Cheung geeft aan dat de doorslag van het faillissement vier rechtszaken zijn. De discussie in deze rechtszaken is die van werknemer versus zzp’er, zoals gevoerd bij de zzp-chauffeurs van Uber. Daar staat (ook) ter discussie of de chauffeurs, die via Uber een klant verwerven, in dienst zijn bij Uber of juist zelfstandig zijn. Zijn mensen werkzaam bij online platform Homejoy wel zzp’ers?
Cheung geeft de strijd op en sluit per 31 juli het bedrijf.
Bron: Homejoy.com