Infographic: hoe belangrijk is goed opdrachtgeverschap?

Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
6 Shares

Zzp’er vindt communicatie belangrijker dan tarief of betalingstermijn

NIEUWEGEIN – Opdrachtgevers vergeten in hun communicatie naar het personeel vaak de zzp’er mee te nemen. Hierdoor ontvangen zzp’ers bijvoorbeeld geen uitnodiging voor trainingen, borrels en personeelsfeesten. “Opdrachtgevers hebben hun communicatie richting externen die ingezet worden, de Dynaworkers, niet altijd op orde,” aldus Wessel van Alphen sr., oprichter van IT-Staffing.

De zzp’er vindt communicatie (8,6) juist het belangrijkste criterium voor goed opdrachtgeverschap*. Tarief (7,8), overeenkomst (7,8), betalingstermijn (7,7) en werksfeer (7,0) zijn minder van belang, volgens de zzp’er. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in samenwerking met IT-Staffing.

Communicatie steeds belangrijker

De zzp’er vindt goede communicatie vanuit de opdrachtgever steeds belangrijker (+2%). Onboarding (5,5), opleiding (5,1) en lunch (3,4) zijn minder van belang volgens de zzp’er. En de zzp’er let steeds minder op collega’s (-16%), opleiding (-8%) en werkplek (-8%) bij het kiezen van een opdrachtgever of klant.

Aantal opdrachtgevers stijgt

De zzp’er verwacht komend jaar 10,7% meer opdrachtgevers te bedienen: in totaal 11,0 opdrachtgevers, ten opzichte van 9,9 opdrachtgevers vorig jaar. Het aantal zzp’ers dat minimaal 3 opdrachtgevers heeft stijgt met 3% naar drie op de vier (76,2%).

* = zzp’ers hebben te maken met opdrachtgevers en klanten, in plaats van met werkgevers. Goed opdrachtgeverschap is hiertoe het zzp-equivalent van goed werkgeverschap voor werknemers

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 729 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, mei 2015). Dit zzp-onderzoek is tot stand gekomen in samenwerking met IT-Staffing, kennispartner van ZZP Barometer op het gebied van “Opdrachten & tarieven”. IT-Staffing is de grootste detacheerder voor zelfstandige professionals (zp’ers) in de IT. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie):

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →