Sneeuwbaleffect binnen het zzp-netwerk

Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

8 tips voor een ontspannen netwerkgesprek

Krijg jij kippenvel van netwerkborrels? Weet je nooit hoe je een gesprek moet starten of vraag je je af wat je moet doen met alle visitekaartjes die je hebt ontvangen? In dit artikel lees je hoe je je kunt voorbereiden, succesvol contact maakt, deze opvolgt en wat het resultaat is van een goed netwerk.

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

De gunfactor

Netwerken gaat om de ‘gunfactor’. De persoonlijke klik, de reden waarom je iemand een opdracht gunt. Deze klik ontstaat bij een persoonlijke ontmoeting. Social media is een mooie aanvulling op het netwerken anno 2015. Een zakelijke relatie kan via social media verder worden versterkt en onderhouden. Toch blijft persoonlijk contact het allerbelangrijkste.

De voorbereiding

Om echt iets uit een bijeenkomst te kunnen halen is het belangrijk om goed te weten waar je naar op zoek bent. Alleen als je dat helder kunt verwoorden kunnen anderen je helpen. Als jij weet wat je doel is op de bijeenkomst dan groeit je zelfvertrouwen. En met een goede dosis zelfvertrouwen is het makkelijker om anderen aan te spreken.

Aan de slag

Een goede voorbereiding is het halve werk. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om voorbereid op een netwerkbijeenkomst te verschijnen.

•Oefen je pitch. Begin met een persoonlijk stukje over waarom jij doet wat je doet. Denk na over wat jouw werkwijze bijzonder maakt en vertel duidelijk wat die inhoudt.
•Weet waar je naar op zoek bent. Een concrete vraag maakt het makkelijker voor anderen om je te helpen. Maak voor jezelf eens een top 5 van bedrijven waar je mee in contact wil komen en probeer via je netwerk bij deze bedrijven binnen te komen.
•Verdiep je in de netwerkbijeenkomst: welke type mensen en bedrijven komen er? Is het een formele of informele bijeenkomst? Welke onderwerpen worden er besproken?
•Vaak is er een deelnemerslijst beschikbaar. Neem deze van tevoren even door: komen er bekenden? Komen er mensen die je graag wilt spreken? Zijn er vooral mannen of vrouwen? Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
•Neem visitekaartjes mee. Nog belangrijker is het ontvangen van visitekaartjes, alleen dan kun je een contact zelf opvolgen.
•En tenslotte: ga op tijd van huis. Zorg dat je niet hoeft te haasten zodat je ontspannen bij de locatie aankomt.

De bijeenkomst

Je bent niet op een netwerkbijeenkomst om te verkopen, er komen namelijk geen kopers. Een netwerkbijeenkomst is bedoeld om nieuwe mensen te ontmoeten, om kennis te delen en elkaar te inspireren. Als je naar je gesprekspartner luistert hoor je wat zijn/haar drijfveren zijn en tegen welke problemen hij/zij aanloopt. Misschien weet jij hier een oplossing voor of kun je op een andere manier helpen. In elk geval kun je jouw eigen verhaal zo aanpassen dat het inspirerend is voor de ander. Door te luisteren, mee te denken en interesse te tonen ontstaat er een echt gesprek. De ander zal ook nieuwsgierig worden naar jouw verhaal. Als er vervolgens een klik is kun je samen onderzoeken of er meer raakvlakken zijn. Wellicht kun je elkaar aan contacten helpen of misschien zelfs samenwerken!

8 tips voor een ontspannen gesprek

•Open het gesprek met een originele vraag. Bijvoorbeeld: wat heb je vandaag gedaan? Wat is jouw favoriete werklunch? Wat doe jij het liefst op zaterdag? Zo ontstaat er een heel ander gesprek.
•Luister eerst naar de ander. Denk mee en deel je kennis. Probleemoplossers worden gewaardeerd in ieder netwerk.
•Pas je eigen verhaal aan op de actualiteit of op het verhaal van een ander. Het is verrassend en je geeft hiermee aan dat je goed naar hem/haar hebt geluisterd.
•Ga op zoek naar raakvlakken. Praat niet alleen over werk maar ook over bijvoorbeeld je hobby’s, gezin of vakantie en gebruik hierbij (gepaste) humor. Overeenkomsten zorgen voor verbinding en het verhoogt de gunfactor.
•Kun je iets voor ander betekenen? Stel deze vraag bij het afronden van het gesprek. Je toont interesse en het geeft je een goede reden om na de bijeenkomst contact op te nemen.
•Wees geduldig. Tijdens het netwerken ben je aan het zaaien. Verwacht dus niet dat je met een opdracht naar huis gaat.
•Strooi nooit met kaartjes. Geef je kaartje aan mensen met wie je een leuk gesprek hebt gehad. Vraag jezelf af of je nog eens met ze zou willen afspreken en of ze je mogen bellen als ze een hulpvraag hebben.
•Tenslotte: Verlaat je de bijeenkomst of wil je graag het gesprek met een ander aangaan? Zorg ervoor dat je gesprekspartner niet alleen achterblijft. Dit komt ongeïnteresseerd over en laat een negatief gevoel achter. Introduceer liever een ander persoon in het gesprek voordat je het gesprek verlaat.

En vergeet niet:
•Alle contacten zijn waardevol. Je weet nooit wie de ander in zijn netwerk heeft.
•Verbreed je netwerk. Ga op zoek naar mensen uit verschillende vakgebieden.
•Praat ook met onbekenden, zo doe je nieuwe contacten op.

De follow up

Denken dat je klaar bent met netwerken na een bijeenkomst is hetzelfde als na de middelbare school denken dat je met pensioen kunt gaan. Je hebt nieuwe contacten gemaakt, daarmee is een basis gelegd. Het is aan jou om deze ontmoetingen uit te laten groeien tot waardevolle contacten en een sterk netwerk. Het is belangrijk om je eerste actie niet uit te stellen. Hanteer de zogenaamde 48-uur regel: binnen deze tijd zit een ontmoeting nog vers in het geheugen. Mensen zullen je gezicht herinneren en weten waar jullie over hebben gesproken. Je hoeft niet met alle nieuwe contacten een kop koffie te gaan drinken. Wel is het een kleine moeite om elke ontmoeting persoonlijk op te volgen. Hieronder staan 5 mogelijke acties die je kan ondernemen na een ontmoeting.

5 vervolgstappen:
•Linken. LinkedIn is het ideale zakelijke netwerk om in contact te blijven met de mensen die je ontmoet. Het is laagdrempelig en vrijwel iedereen maakt er tegenwoordig gebruik van. Maak je uitnodiging persoonlijk door de standaardtekst te vervangen door een persoonlijke tekst. Refereer hierbij naar jullie ontmoeting.
•Belofte nakomen. Wellicht heb je iemand beloofd de naam van een boek te mailen of een contact door te sturen. Zorg ervoor dat je de afspraken die je maakt ook nakomt. Zo bouw je krediet op en het geeft vertrouwen.
•Tweede ontmoeting. Op een bijeenkomst worden contacten gelegd. Door elkaar beter te leren kennen kunnen deze ontmoetingen uitgroeien tot waardevolle contacten in je netwerk. Ga bijvoorbeeld eens koffie drinken met iemand of spreek af tijdens de lunch, eten moet je toch!
•Pak de telefoon. Ben je nieuwsgierig naar iemand maar heb je weinig tijd? Maak eens een telefonische afspraak. Aan de telefoon kom je sneller ‘to the point’ en je ontdekt gauw of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Bovendien is het een stuk persoonlijker dan e-mail.
•Verrassen. Wil je dat mensen je onthouden? Maak dan eens op een verrassende manier contact. Je kunt bijvoorbeeld een kaartje van je eigen bedrijf sturen. Of nodig iemand uit als introducee voor een andere netwerkbijeenkomst.

Geduld is een schone zaak

Een waardevolle relatie heeft tijd nodig en een sterk netwerk moet groeien. Heb geduld en denk op de lange termijn. Zorg ervoor dat je bij mensen op hun netvlies blijft staan. Bel iemand eens op om te horen hoe het gaat, of om te feliciteren met een verjaardag. Als je een artikel leest en je moet aan iemand denken, stuur het naar diegene door. Maak een nieuwsbrief met informatie over een onderwerp waar je veel van weet en vertel waar je mee bezig bent. Help anderen, bijvoorbeeld aan ingangen of contacten. Hiermee bouw je krediet op zodat anderen je willen helpen.

Het resultaat van een goed netwerk

Al die moeite steken in netwerken, waar doe je dat nou eigenlijk voor? Wat is een goed netwerk? En ben je ooit klaar met werken aan je netwerk?
Een goed netwerk bezit kennis, contacten en bereidheid om te helpen. Als startende ondernemer is het heel handig, bijna noodzakelijk, om ambassadeurs te hebben met een groot netwerk, zij kunnen je aan ingangen helpen. Wanneer je mensen uit verschillende vakgebieden in je netwerk hebt kun je putten uit veel kennis. Het is prettig om de drempel zo laag mogelijk te maken om iemand te vragen met je te sparren. En met een groot netwerk hoef je niet lang te zoeken naar een goede webbouwer of accountant die past bij jouw wensen. Zoals iedereen weet: tijd is geld.
Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Met de juiste contacten in je netwerk kan het sneeuwbaleffect ontstaan: als ambassadeurs van jouw bedrijf of jouw product zullen ze hun netwerk enthousiasmeren, die op hun beurt ook weer een netwerk hebben. Zo kun je steeds vaker en meer gaan oogsten. Maar vergeet niet, om zelf te kunnen oogsten moet je ook anderen helpen hun land van voedingstoffen te voorzien. Blijf investeren in je netwerk en er ontstaat vanzelf een kwantitatief netwerk. Elke fase in een bedrijf en ieder project vraagt weer om nieuwe ingangen en nieuwe contacten. En daarmee is bovenstaande vraag meteen beantwoord: nee, je bent nooit klaar met werken aan je netwerk! Goed nieuws dus, je mag altijd blijven netwerken.

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →