Infographic: wat is de groeiambitie van de zzp’er?

Groei
Page 1 Created with Sketch.
40 Shares

Zzp’er groeit graag zonder personeel

BEEMSTER – De zzp’er wil het komend jaar graag groeien. De meerderheid doet dit zonder personeel aan te nemen (78,4%). Eén op de acht zzp’ers wil groeien door wel personeel aan te nemen. Meer omzet, meer klanten en meer winst zijn de drie groeidefinities die de zzp’er het vaakst noemt. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in opdracht van Success Resources.

Bijna alle zzp’ers geven aan sinds de start van hun bedrijf persoonlijk gegroeid te zijn. Iets meer dan de helft van hen heeft een groeidoelstelling vastgesteld, maar slechts een derde van hen communiceert deze ook met de buitenwereld.

Cursus en opleiding

Zes op de tien zzp’ers heeft het afgelopen jaar een opleiding of cursus gevolgd om zichzelf persoonlijk (door) te ontwikkelen. Gemiddeld geeft de zzp’er die iets aan persoonlijke ontwikkeling uitgeeft, 123,51 euro op maandbasis uit. Drie op de tien zzp’ers geeft hier niets aan uit of weer niet hoeveel hij hieraan spendeert.

Tevreden over groei

Eén op de vier zzp’ers laat zich door een personal coach, adviseur of mentor begeleiden op het gebied van groei. Desalniettemin is de meerderheid van de zzp’ers (61,3%) al tevreden met de groei die hij het afgelopen jaar met zijn bedrijf heeft gerealiseerd.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 851 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, mei 2015). Dit zzp-onderzoek is tot stand gekomen in opdracht van Success Resources, kennispartner van ZZP Barometer op het gebied van “Groei”. Success Resources is een van de grootste organisators van seminars ter wereld. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie):

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Aanbevolen

Flexwerkplekken | ZZP Barometer
Hoe groei je als zzp'er naar een mkb-bedrijf?
Flexwerkplekken
Page 1 Created with Sketch.
5 Shares
Inkomen & risico | ZZP Barometer
Blijven leren als zzp’er: 4 tips
Inkomen & risico
Page 1 Created with Sketch.
8 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →