Opdrachtnemerschap en een goed werkende zzp-markt
Binnen de zzp-markt is goed opdrachtgeverschap een hot item. Organisaties doen er alles aan om hun naam en faam als goede en moderne opdrachtgever in de markt te claimen. Ook intermediairs hameren bij hun klanten daar verdurend op en zijn zelf ook bezig met het inrichten van goed intermediairschap. Echter ook de zzp’er heeft in deze driehoek een belangrijke rol. De zzp’er is niet alleen verantwoordelijk voor zijn eigen ondernemerschap maar ook voor goed opdrachtnemerschap. Door goed opdrachtnemerschap zal de zzp’er ook meer kunnen halen uit de pogingen die organisaties doen om goed opdrachtgeverschap optimaal in te richten.
We wijzen binnen de arbeidsmarkt altijd naar de intermediairs en de inleners als het gaat om goed opdrachtgeverschap en een goed werkende zzp-markt. Ik ben echter van mening dat de zzp’er door goed opdrachtnemerschap hieraan ook een belangrijke bijdrage kan leveren.
Elf tips in willekeurige volgorde:
1. Opdrachtbeschrijving
Zorg voor een goede een duidelijke opdrachtbeschrijving. Dit is niet alleen een verantwoording van de organisatie maar ook van jou als zzp’er. Dit bevat o.a. een heldere opdrachtformulering welke geformuleerd is in output termen. Door het stellen van heldere kaders worden de verwachtingen bij alle partijen duidelijk.
2. Rapportage en beoordelingen
Zorg er als zzp’er voor dat je rapporteert over je werkzaamheden en vorderingen. Sta daarnaast open voor feedback en beoordelingen. Hiermee kun je de meerwaarde die jij biedt nog tastbaarder maken.
3. Kennisdelen
Deel je kennis. Jouw kennis is waarschijnlijk een van de belangrijkste reden dat je in huis bent gehaald dus zorg er dan ook voor dat je deze deelt met en in de organisatie.
4. Geef aan waar en hoe je extra waarde kan bieden
Zzp’ers geven vaak aan dat ze vinden dat ze veel meer waarde kunnen bieden bij hun huidige opdrachtgever. Te vaak zien we dat dit alleen terugkomt in onderzoeken en enquêtes en dat zzp’ers dit onvoldoende aangeven bij hun opdrachtgever.
5. Heb oprechte interesse in de organisatie
Als zzp’er wil je eigenlijk grotendeels hetzelfde behandeld worden als de vaste medewerkers worden behandeld. Dat is niet onlogisch. Echter dien je als zzp’er zelf ook wel die oprechte interesse in de organisatie en je collega’s te hebben. Heb en toon je deze interesse niet dan mag je ook niet verwachten dat de organisatie jou zal omarmen als zzp’er.
6. Communiceer met alle partijen
Communicatie binnen de inhuurketen wordt nog vaak een onvoldoende gegeven door zzp’ers. Echter jij speelt als zzp’er zelf ook een belangrijke rol als het gaat om deze communicatie. Als je alleen maar communiceert met intermediairs als jij ze nodig hebt dan komt dit niet van twee kanten.
7. Transparantie
Als zzp’er verwacht je transparantie van de intermediair en van je opdrachtnemer. Dit mogen zij dus ook van jou verwachten.
8. Werksfeer en cultuur zijn belangrijk
Zzp’ers geven keer op keer aan dat werksfeer en cultuur zeer belangrijke criteria voor hen zijn. Zzp’ers spelen hier zelf ook een belangrijke rol in. Oriënteer je op bedrijven waar jij een goed gevoel bij hebt en durf ook nee te zeggen tegen organisaties waar je dit goede gevoel niet bij hebt. Dit is eerlijk en oprecht naar zowel jezelf als naar de inhurende organisatie.
9. Offboarding en opvolging
Zorg voor een goed offboardingstraject. Maak hier van te voren ook al duidelijke afspraken over. Op welke manier ga je er voor zorgen dat je kennis geborgd blijft en op welke manier ga jij de overdracht verzorgen? Daarnaast zie ik nog erg weinig zzp’ers die na een bepaalde periode nog eens contact met hun oude opdrachtgever opnemen om even te informeren hoe het momenteel gaat. Een gemiste kans.
10. Weet wat er speelt bij je klant
Zorg dat je weet wat er speelt bij je klant. Als je namelijk weet wat er echt speelt binnen de organisatie dan kun je organisaties echt verder helpen.
11. Zaakjes op orde
Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat je als ondernemer je zaken op orde hebt die horen bij het zzp-schap. Te denken valt aan een goede administratie en het tijdig verzorgen van je BTW aangifte.
Door als zzp’er zorg te dragen voor goed opdrachtnemerschap haal je het maximale uit de pogingen die inhurende organisaties doen om een goede en moderne opdrachtgever te zijn in deze flexibiliserende arbeidsmarkt.