Infographic: welke rol heeft de zzp’er bij zijn opdrachtgever?

Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Zzp’er is vaker de baas

BEEMSTER – De zzp’er heeft drie keer zo vaak een leidinggevende rol bij de organisatie van zijn opdrachtgever of klant als de gemiddelde werknemer. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in samenwerking met LRWA.

Terwijl bijna een op de zes zzp’ers (17%) manager is bij zijn opdrachtgever, is slechts een op de zeventien werkenden dat volgens het CBS. Bovendien staat een op de twee zzp’ers in contact met de managementlaag of zit hij er zelf in. “Een leidinggevende kan cultuur creëren binnen een bedrijf. Als een externe dat doet, is de vraag of je die cultuur erin kunt houden als de externe vertrekt. De borging hiervan is cruciaal,” aldus Liesbeth Ruoff – van Welzen, zelf via haar bedrijf LRWA bij diverse opdrachtgevers actief als (interim) manager of directeur.

Innovatie door flexibele schil

De belangrijkste reden voor opdrachtgevers om een zzp’er in te huren, is omdat de kennis of expertise niet intern beschikbaar is (75%). De frisse blik (40%), interne beschikbaarheid (32%) en het verhogen van de flexibiliteit (31%) zijn ook belangrijke motieven om een zzp’er in te schakelen. “Vaak wordt de flexibele schil ingezet om innovatie te realiseren of toe te passen,” verklaart Ruoff – van Welzen.

Uitdagend karakter

Dat de zzp’er serieus bezig is om een belangrijk(er) positie te verkrijgen, blijkt uit het feit dat hij klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft. De zzp’er vindt zichzelf pas succesvol als zijn klanten tevreden zijn (83%), als hij gelukkig is (81%) en/of als hij financieel onafhankelijk is (62%). “Daarnaast is het motief om als zzp’er voor een opdrachtgever aan de slag te gaan steeds vaker dat het om een leuk en uitdagend project gaat. Een contract of salaris is niet langer het uitgangspunt en zaligmakend,” voorziet Ruoff – van Welzen.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête van ZZP Barometer onder een representatieve steekproef van 341 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, september 2015). De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie):

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →