Zo breng je in 5 stappen je financiën op orde na je vakantie

Avatar foto Uncategorized
Page 1 Created with Sketch.
6 Shares

Ligt jouw klant nog op het strand?

Als je dit leest heb je hopelijk genoten van je zomervakantie. De zomerperiode is niet de beste financiële periode van het jaar. Facturen blijven liggen en worden later betaald dan gebruikelijk. Veel zzp’ers hebben daarom last van een financiële zomerdip.

Hoe krijg je bij terugkomst van vakantie je financiën snel op orde? In dit artikel geef ik je een handig stappenplan om je financiën weer snel op de rit te krijgen!

Stap 1: Actueel beeld

Het allerbelangrijkste is dat je na je vakantie direct een actueel beeld krijgt van je openstaande verkoopfacturen. Van wie heb je nog geld tegoed en van wie niet meer? Controleer je bankrekening welke klanten tijdens jouw vakantie hebben betaald.

Tip 1. Begin direct met het bijwerken van je openstaande verkoopfacturen

Op die manier krijg je een actueel beeld van wie en hoeveel geld je nog moet ontvangen.

Stap: 2: Actie ondernemen

Als je in beeld hebt van wie en hoeveel geld je nog tegoed hebt is het slim om als eerste herinneringen te versturen.

Tip 2. Verstuur zo snel mogelijk herinneringen naar je klanten, doe dit bij voorkeur per e-mail i.v.m. snelheid.

Het is misschien kort door de bocht maar hoe sneller je dit doet hoe groter de kans dat je sneller je geld ontvangt. Op die manier blijf je kort op het proces zitten en geef je een strak signaal af.

Stap 3: Informatie inwinnen

Het versturen van herinneringen is een formele stap in het proces.
Het kan natuurlijk dat het bedrijf waarvan jij nog geld tegoed hebt nog steeds dicht is i.v.m. vakantie. Een herinnering sturen naar een bedrijf dat gesloten is zet dan ook geen zoden aan de dijk! Nabellen is daarom een goede methode om er achter te komen of het bedrijf geopend is. Daarnaast geeft bellen je de mogelijkheid om kort te sluiten wanneer men jouw factuur gaat betalen.

Tip 3. Bel je klanten/facturen actief na, blijf daarbij vriendelijk en netjes, dit werkt veelal beter dan streng of formeel optreden.

Op deze manier kun je een betere inschatting maken wanneer je de betaling van jouw factuur kunt verwachten en op welke termijn je over je geld kunt beschikken.

Stap 4: Post & e-mail

Aan de andere kant is het belangrijk te weten wat je nog moet betalen. Wie heeft er nog geld van jou tegoed? Welke leveranciers moet jij nog betalen?

Tip 4. Sorteer je post en maak een stapel met inkomende facturen.
Tip 5. Controleer je e-mailbox op inkomende facturen.

Maak van deze twee bronnen één geheel en boek je inkomende facturen in. Op die manier krijg je een goed overzicht van je totale verplichtingen en op welk moment je die betaalverplichtingen hebt.

Stap 5: Overzicht

Bij stap één heb je in beeld gebracht hoeveel geld je nog van je klanten te ontvangen hebt en bij stap drie heb je hopelijk een inschatting kunnen maken wanneer je jouw geld kan verwachten.
Bij stap vier heb je in beeld gebracht hoeveel geld je nog moet betalen aan je leveranciers en wanneer. Alle ingredienten voor een goed financieel overzicht heb je nu in de pocket!

Tip 6. Bepaal op basis van je liquide middelen (bank- en kassaldo) en je debiteurensaldo en crediteurensaldo of je je leveranciers (nog) op tijd kan betalen.

Is het antwoord ‘Ja’, gefeliciteerd! Je hebt géén financiële zomerdip.

Is het antwoord ‘Nee’? Dan heb je nog wat huiswerk te doen! Maak dan een plan hoe je het financiële gat denkt te kunnen oplossen. Overwegingen die je kunt meenemen in je plan:

• heb je privé of zakelijk nog spaargeld dat je tijdelijk kan gebruiken?
• geef de klant een betalingskorting als hij of zij sneller je factuur betaald
• laat je verkoopfacturen bevoorschotten met bijvoorbeeld ‘factoring’
• bel je leveranciers met de vraag om betalingsregeling af te spreken

Fiscale tip

Omdat de zomer weer bijna voorbij is en het eind van het jaar in zicht, kan het lonen om in 2016 nog bepaalde zakelijke investeringen te doen. Dit kan je dan een extra financieel voordeel opleveren. Als je in 2016 de drempel van € 2.301,- aan investeringen haalt kom je (mogelijk) in aanmerking voor de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek).

Avatar foto
Jasper Horstink

Jasper Horstink is oprichter en directeur van MoneyMonk, Online Boekhouden voor ZZP’ers. Na 10 jaar werkzaam geweest te zijn in de bankwereld (business-banking: ABN Amro Bank en Deutsche Bank) richte hij in 2013 samen met zijn broer MoneyMonk op. Inmiddels is MoneyMonk toonaangevend voor éénvoudig, snel maar vooral efficient boekhouden voor ZZP’ers. MoneyMonk is in 2015 door BNR ZZP Café uitgeroepen tot hét meest gebruiksvriendelijkste boekhoudprogramma voor ZZP’ers. Bij MoneyMonk hebben we maar één missie: boekhouden écht makkelijk maken!

Bekijk alle artikelen van Jasper Horstink →