Breng jouw bericht in het nieuws
Heb je nieuws dat je met de wereld wilt delen? Ben je een nieuwe business begonnen, lanceer je een nieuw product of heb je een award gewonnen? Allemaal goede redenen om een persbericht te schrijven om free publicity voor je business te genereren. Echter zijn er veel misverstanden over wat een goed persbericht is. Het is zeker geen commercieel bericht om je product of dienst te verkopen. Maar wat is het dan wel? Want je wilt natuurlijk dat journalisten je bericht oppakken en er een artikel aan wijden of je uitnodigen voor een interview op de radio of televisie. Ik deel graag deze PR-tips voor de inhoud van een persbericht met je zodat jij als zzp’er het nieuws kan halen!
Nieuwswaarde
Zorg altijd dat je persbericht nieuwswaarde heeft. Interessant nieuws is bijvoorbeeld: de start van je bedrijf in de regio, het lanceren van een nieuw product dat nog niet bestaat. Unieke apps scoren bijvoorbeeld goed in de media maar ook boeken doen het goed. Heb je een boek geschreven? Schrijf dan zeker een persbericht om je boek aan te kondigen en stuur het aan de journalisten die boeken recenseren en aan de lokale media in jouw regio.
Make or break
Schrijf een korte, krachtige kop in telegramstijl die de inhoud van je nieuws weergeeft. Is je kop niet interessant? Dan bestaat de kans dat een journalist je e-mail niet eens zal openen. Een goed persbericht dat effect heeft, begint dus bij met een goede kop.
De lead
In de lead geef je antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer en eventueel hoe of waarom. De lead omvat je nieuws in zijn totaliteit in het kort weergegeven. Deze eerste alinea zou de media 1-op-1 over moeten kunnen nemen zonder dat belangrijke informatie ontbreekt. De details volgen in de volgende alinea’s.
Details
Schrijf je over een evenement dat je organiseert? Vertel in de tweede alinea wat er precies gaat gebeuren tijdens het evenement. Gaat het persbericht over een nieuw product? Vertel dan bijvoorbeeld waarvoor je het product goed kunt gebruiken. In de tweede en eventueel derde alinea kun je tevens dieper ingaan op de “waarom” en “hoe” vraag.
Vermijd reclametaal
Schrijf objectief en zakelijk. Een persbericht mag nooit een verpakte reclame zijn. Daar zijn journalisten allergisch voor. Schrijf in de actieve vorm en vertel over jezelf vanuit de hij/zij vorm. Houd je zinnen kort en vermijd overbodige woorden als ‘worden’, ‘kunnen’ en ‘zullen’. Houd het kort. Zorg ervoor dat je persbericht niet langer is dan een A4-tje. Schrappen is de kunst van schrijven.
Wees bereikbaar
Sluit je persbericht af met de tekst: Einde persbericht. Vermeld hieronder de tekst ‘Noot voor de redactie’ en geef hier aan waar de journalist meer informatie in kan winnen. Maak het de journalist zo gemakkelijk om in contact met je te komen en zorg dat je goed bereikbaar bent. Als de journalist geïnteresseerd is in plaatsing van je bericht, wil hij/zij daar vaak ook een foto bij gebruiken. Zet in je persbericht een link naar je website of naar een map in Dropbox waar de journalist persfoto’s in hoge resolutie kan downloaden.
Gratis online training door Stephanie Aukes
Wil je weten wat écht nieuwswaarde heeft voor een journalist zodat jij dit kan toepassen op je business en met je kop in de krant komt? Wil je de fout die 80% van de zzp’ers maakt vermijden waardoor journalisten afhaken? Volg dan mijn gratis webinar “7 PR-strategieën waardoor je gratis publiciteit krijgt (wat geloofwaardiger is dan adverteren)”.
Je kunt je aanmelden via www.supastar-pr.com/gratis-pr-training, de training wordt gegeven op donderdag 1 september en dinsdag 6 september.