Profileer jezelf als expert op jouw gebied
De media is voor hun publicaties en uitzendingen altijd op zoek naar experts en deskundigen om te interviewen. Zonder de kennis en ervaring van deskundigen, zouden veel mediaverhalen simpelweg niet zo ‘hot’ en interessant zijn. Knoop dit in je oren wat hier liggen voor jou als zzp’er kansen! Free publicity kan je experstatus in één klap bevestigen. Je bouwt aan geloofwaardigheid en autoriteit op je vakgebied. Maar hoe wordt je nu een veelgevraagde deskundige voor journalisten en redacties? Hoe zorg je dat ze jou bellen om mee te werken aan hun artikelen, radio- en televisie-items?
Profileer jezelf als expert
Om gevonden en gevraagd te worden door de media voor een interview, is het belangrijk dat je online zichtbaar bent. Zorg voor een professioneel ogende website en ben aanwezig op social media. Profileer jezelf op deze platforms als deskundige. Ben je bijvoorbeeld voedingsdeskundige, zorg dat dat als je naar je website en social media profielen gaat, meteen duidelijk is. Je zult denken; inkoppertje. Maar het je verbazen hoeveel websites niet duidelijk aangeven wie of wat ze zijn.
Bloggen
Krijg je vaak de vraag over je vakgebied: hoe doe je dat? De meest gestelde vraag aan mij is bijvoorbeeld: “Hoe doe je dat? Hoe regel je free publicity.” Als jij ook dat soort vragen krijgt, dan kun je je deskundigheid daarover delen via het schrijven van een blog. Op je website kun je simpelweg een pagina maken die “blog” heet. Of bijvoorbeeld “Gezondheidstips” als je deskundig bent op dat gebied. Zo heet mijn blog “PR Tips & Tricks”. Journalisten die een onderwerp voorbereiden voor een artikel of op zoek zijn naar hun volgende onderwerp voor een publicatie of uitzending, Googlen op bepaalde zoekwoorden en kunnen zo op jouw website terecht komen en jou vragen om mee te werken aan hun publicatie of uitzending. Als je blogt bevestig je je expertstatus, en niet alleen voor journalisten maar ook voor potentiele klanten.
Bereikbaarheid
Het allerbelangrijkste om een veelgevraagde deskundige te worden voor de media, is om goed bereikbaar te zijn. Zet je 06-nummer op je website en je Linkedinprofiel. Zorg dat je je mail snel beantwoordt. Journalisten hebben vaak krappe deadlines. Hoe sneller jij reageert, hoe meer kans je hebt dat je straks met je kop in de krant staat. Wanneer je de verzoeken van journalisten snel beantwoordt, laat dit hen zien dat je hun verzoeken serieus neemt en het contact op prijs stelt. En dat is een goed begin voor het opbouwen van een vruchtbare relatie en het worden van veelgevraagde expert die keer op keer gratis publiciteit genereert. Media-aandacht helpt je de go-to expert te worden. Niet alleen voor de media maar ook voor potentiele klanten.
Gratis online training door Stephanie Aukes
Wil je mijn beproefde PR-formule leren waardoor mijn klanten honderduizenden euro’s aan free publicity genereren? Meld je dan gratis aan voor mijn online training: “7 PR-strategieën waardoor je gratis publiciteit krijgt (wat geloofwaardiger is dan adverteren)”.
Je kunt je aanmelden via www.supastar-pr.com/gratis-pr-training, de training wordt gegeven op donderdag 15 september en dinsdag 20 september.