Infographic: Bemiddelaar voegt waarde toe voor zzp’er

Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Helft zzp’ers bereid tarief aan te passen aan omstandigheden

DIEMEN – De helft van de zzp’ers (50,4%) ziet bemiddeling als toegevoegde waarde voor zijn bedrijf of onderneming. 68,4 procent van de zzp’ers komt dan ook voornamelijk aan opdrachten via bemiddelaars. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1224 zzp’ers in samenwerking met Yacht.

Een grote meerderheid van de zzp’ers komt voornamelijk aan opdrachten met behulp van een bemiddelaar. 46,8 procent van de zzp’ers heeft zich in het afgelopen jaar dan ook aangemeld of ingeschreven bij een bemiddelaar voor een opdracht. Ruim de helft van de zzp’ers (55%) heeft in diezelfde periode gereageerd op één of meerdere opdrachten via een bemiddelaar. Bemiddelaars zijn zelf ook actief geweest in het zoeken naar zzp’ers. 72,2 procent van de zzp’ers geeft aan in het afgelopen jaar benaderd te zijn door en bemiddelaar.

Wie zijn de beste intermediairs van Nederland? Download de whitepaper hier!

Begin 2017 zijn de beste intermediairs van Nederland bekend gemaakt, tijdens de Dag van de Flexibele Arbeid in Amsterdam. Op zoek naar een intermediair? Download de whitepaper gratis.

Meer info

Hoogte van het tarief

Uit het onderzoek is verder gebleken dat ruim 50 procent van de zzp’ers werkt met een vast tarief voor alle opdrachten. Het overige deel van de zzp’ers past het tarief aan aan de omstandigheden van de opdracht. Tarieven worden voornamelijk aangepast aan de lengte van de opdracht. 60,9 procent van de zzp’ers geeft aan dat hij bij een langere opdracht, met oog op zekerheid, bereid is een lager tarief te hanteren. Andere bepalende factoren voor het tarief van de zzp’er zijn het aantal uren per week dat er aan de opdracht wordt gewerkt. En de reisafstand die moet worden afgelegd. 45,3 procent van de zzp’ers geeft verder aan dat de inhoud van de opdracht van invloed is op het tarief dat wordt berekend.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête. Onder een representatieve steekproef van 1224 zzp’ers in Nederland. Ze zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen. Voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, april 2016).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.  
(download PNG-versie)

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →