Zo vindt u een goede brancheorganisatie

Goede ondernemerstips krijgt u misschien van uw collega’s, maar misschien ook niet. En dan is een goede brancheorganisatie goud waard. Bij een brancheorganisatie kunt u onder andere terecht voor advies, opleidingen en cursussen, dieper gaande informatie over uw branche en de organisatie behartigt uw belangen. Lid zijn van een brancheorganisatie is ook goed voor uw imago. Het laat zien dat u uw vak serieus neemt. Hoe kiest u uw brancheorganisatie?

Lid zijn van één of meer brancheorganisaties heeft dus duidelijk voordelen. Toch is maar de helft van de Nederlandse ondernemers lid van een brancheorganisatie. Van alle zzp’ers in Nederland is zelfs minder dan één op de drie lid van een brancheorganisatie (bron: EIM 2003). Misschien komt dat door rondzingende geruchten dat brancheorganisaties soms (te) veel contributie vragen, zich voor het karretje van de overheid spannen of overheidsgeld aan vage doelen besteden. Daar wilt u natuurlijk niet aan meewerken en u wilt zich ook niet aansluiten bij een organisatie waar u eigenlijk niets aan heeft.

Wat u dan ook zeker moet doen is de contributies van brancheorganisaties vergelijken en naar hun jaarverslagen vragen. U kunt ook brancheleden vragen naar hun ervaringen. Als u dat wilt, zal een goede brancheorganisatie u zeker in contact kunnen brengen met enkele van hun leden. Daarnaast kunt u de organisatie vragen hoe deze aankijkt tegen onderstaande stellingen.

Een brancheorganisatie:

 

1) Biedt ondersteuning
Een goede brancheorganisatie zet zich in voor de positie van zijn branche.

Toen veel brancheorganisaties zich in 2009 bijvoorbeeld bewust werden van de dalende omzetten van hun leden, ondernam tweederde van hen extra actie om hun leden te ondersteunen met overheidslobby en extra informatie (bron: EIM).
Ook kan een brancheorganisatie marktontwikkelingen stimuleren door projecten op te zetten en informatie- en reclamecampagnes te voeren.

Bij uw brancheorganisatie hoort u terecht te kunnen met al uw vragen over bijvoorbeeld een gezonde bedrijfsvoering, verzekeringen, de omgang met personeel, uw bedrijfsorganisatie of vragen over juridisch gebied zaken. Meestal heeft een brancheorganisatie een juridisch adviseur in huis die gespecialiseerd is in de desbetreffende branche. Zijn advies kunt u gewoonlijk tegen een gereduceerd tarief inwinnen. Veel brancheorganisaties hebben ook een commissie van toezicht waar u – en uw klanten – terecht kunnen wanneer u in een geschil verwikkeld bent.

 

2) Werkt aan professionalisering
Een goede brancheorganisatie zet zich ook in voor professionalisering van zijn branche. Bijvoorbeeld door het stimuleren van uitwisseling van kennis en ervaringen en door haar leden van actuele informatie uit de branche te voorzien via een vakblad of een (digitale)nieuwsbrief. Maar ook door het organiseren van workshops, presentaties of seminars die inspringen op nieuwe ontwikkelingen in de branche of alledaagse zaken behandelen, zoals ‘hoe ga ik om met wanbetalers’. De kosten voor dit soort bijeenkomsten kunnen variëren van niets tot meer dan duizend euro.
Daarnaast verzamelt een brancheorganisatie feitenmateriaal over zijn branche door middel van enquêtes en onderzoek en stelt zij kwaliteitsnormen op.

 

3) Heeft een stem
Een branchevereniging kan een inhoudelijke bijdrage leveren in de cao-onderhandelingen door te onderhandelen met werkgevers- en werknemersorganisaties. Ook kan zij onderhandelen met de overheid, de politiek en andere maatschappelijke organisaties over voorstellen die betrekking hebben op de branche. Maar om recht van spreken te hebben moet ze een behoorlijk aantal leden hebben. Om deze te trekken bieden brancheorganisaties naast de eerder genoemde diensten vaak kortingen en keurmerken aan.

 

4) Biedt handige tools
Gedeponeerde algemene voorwaarden die gratis te gebruiken zijn of andere standaardzaken die een brancheorganisatie aanbiedt, zijn niet alleen handig, ze geven uw klant of leverancier ook het vertrouwen dat u als ondernemer uw zaakjes goed geregeld heeft. Het loont dus zeker de moeite om na te gaan of de brancheorganisatie die u op het oog heeft deze in huis heeft. Brancheorganisaties hebben vaak ook eigen keurmerken en/of garanties waar u uw voordeel mee kunt doen.

bron: Mieke de Vries – Businesscompleet

Over Jeroen Sakkers (VictorMundi B.V.)

Initiatiefnemer/oprichter van zzp-cloudplatform Victor Mundi, onderzoeksmonitor ZZP Barometer en de Freelancer of the Year Awards (FOTY). Mijn persoonlijke missie: een revolutie op de arbeidsmarkt ontketenen door de impact van het project-gebaseerd werken te maximaliseren.

Wekelijks zzp-nieuws in je mailbox?

Ontvang wekelijks een overzicht met het laatste nieuws en handigste tips & trucs over en voor zzp'ers, freelancers en interim professionals. Ook interessant voor opdrachtgevers, intermediairs en zzp-organisaties.