Helft van de zzp’ers kan meer opdrachten aan

Avatar foto Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Zzp’ers hebben in 2010 gemiddeld de helft (54%) van hun beschikbare tijd declarabel besteed. De helft van de ondervraagde zzp’ers geeft aan vorig jaar minder opdrachten te hebben gehad dan wenselijk. Met name in de informatie- en communicatiebranche was dit het geval (54%). Dit blijkt uit onderzoek onder het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel.

Uit eerder onderzoek van de KvK bleek al dat ruim 36% van de zzp’ers in toenemende mate concurrentie ervaart van soortgenoten. Desondanks geeft ruim een derde van de nu ondervraagde ondernemers aan in 2010 meer opdrachten te hebben gescoord dan in 2009. Jonge bedrijven, opgericht in 2008 of later, doen het nog beter: zij hadden vorig jaar in 46% van de gevallen meer opdrachten dan in 2009.

In 2010 hebben zzp’ers gemiddeld voor 21 opdrachtgevers gewerkt. In de dienstensector had de zzp’er gemiddeld 11 opdrachtgevers Bij de respondenten was 38% van de opdrachten van een nieuwe opdrachtgever.

Netwerken
De helft van de zzp’ers bundelt de krachten met andere zzp’ers om meer en/of grotere opdrachten binnen te halen. Dat gebeurt het meest in de vorm van een (informeel) netwerk van zzp’ers. Uit eerder onderzoek bleek al dat de gemiddelde zzp’er zelfvoorzienend is: 91% komt aan opdrachten via het eigen netwerk. Voor 14% zijn bemiddelingsbureaus belangrijk en zo’n 17% werft via advertenties/reclame. Een derde van de respondenten merkt dat grote bedrijven vooral via bemiddelingsbureaus inhuren.

Bijna 80% van de respondenten zegt dat hij wordt ingehuurd om zijn specialistische kennis en ervaring. Hoe langer de zzp’er actief is, hoe sterker dit geldt. Vanuit de opdrachtgevers in MKB en grootbedrijf wordt deze reden door 25% bevestigd. Opvallend is echter dat deze opdrachtgevers even vaak (25%) zzp’ers zeggen in te huren omdat zij dan flexibeler kunnen zijn in hun personeelsvoorziening. (Bron: COEN 2010). Door de zzp’ers zelf wordt deze reden door slechts 10% genoemd.

Starters en zzp’ers
In 2010 registreerde de Kamer van Koophandel 123.500 starters, 17% meer dan het jaar daarvoor. De meeste van deze startende ondernemers gaan als zzp’er aan de slag. Een zzp’er is een ondernemer met een eenmanszaak, die geen personeel in dienst heeft. Op 1 januari 2011 telt het Handelsregister 714.000 zzp’ers. Op 1 januari 2010 waren dit er nog 646.000.

Bron: Kvk
Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →