Offline netwerken belangrijkste acquisitiekanaal voor zzp’ers

Social media & netwerken | ZZP-Barometer kopie 4

 

NOORDBEEMSTER, 18 juli 2011 – Offline netwerken blijft het belangrijkste en effectiefste acquisitiekanaal, ondanks het feit dat steeds meer zzp’ers met hun bedrijf actief zijn op sociale netwerken als LinkedIn (81,8%), Twitter (38,6%) en Facebook (34,1%). Maar liefst 65% haalt zijn klanten binnen via offline netwerken en mond-tot-mondreclame, terwijl één op de tien zzp’ers via social media klanten binnenhaalt. Dit blijkt uit het tweede kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer.

 

Uit de ZZP Barometer blijkt bovendien dat bijna driekwart van de zzp’ers positief staat tegenover de ontwikkelingen van zowel de Nederlandse economie als de zzp-markt. Ook is ruim 80% van de zzp’ers van mening dat zijn onderneming zich positief zal ontwikkelen in de toekomst. De zzp’er geeft als reden voor de positieve kijk op de toekomst dat een groeiende groep bedrijven gebruikmaakt van een zogenaamde flexibele schil: hierdoor is er steeds meer behoefte aan variabele in plaats van vaste medewerkers.

Digitaal netwerken lucratief, ondanks ruis
Digitale netwerken worden steeds meer ingezet als acquisitiekanaal. Uit het eerste ZZP Barometer kwartaalrapport van 2010 bleek al dat 25,4% van de zzp’ers via social media als LinkedIn, Hyves en Twitter af en toe klanten binnenhaalt. Tegenwoordig haalt bijna 10% van de zzp’ers het grootste gedeelte van zijn opdrachten binnen via digitale netwerken. Vooral LinkedIn wordt hierbij veel ingezet (81,8%), gevolgd door Twitter (38,6%) en Facebook (34,1%).  Hyves wordt nog maar door een klein aantal zzp’ers zakelijk ingezet (6,8%), en het gloednieuwe Google+ is nog niet meegenomen in het onderzoek. “Het is aannemelijk dat kwalitatieve matchingsmethoden het aantal opdrachten dat via digitale netwerken en marktplaatsen verkregen wordt, nog meer zal laten toenemen. Hiermee doel ik bijvoorbeeld op een competentie- of referentiecheck waarmee opdrachtgevers een beter beeld kunnen vormen van potentiële opdrachtnemers – dit vermindert de ruis die aanwezig is”, aldus Jeroen Sakkers van VictorMundi.com.

Offline kanalen belangrijkste inkomstenbron
Toch blijft tot op heden de belangrijkste manier voor het werven van opdrachten het offline netwerk. Zzp’ers komen hierbij voornamelijk aan opdrachten door mond-tot-mondreclame via hun klantenkring (34,4%) en een fysiek zakelijk netwerk (30,5%). Onderzoek van de Kamer van Koophandel wees vorige week al uit dat 91% va de zzp’ers zijn opdrachten vooral via het eigen netwerk binnenhaalt. Klik hier voor het volledige ZZP Barometer-rapport over het tweede kwartaal van 2011.

Financiële buffer en kostenbesparingen
Bijna tweederde van de zzp’ers heeft een financiële buffer om een periode zonder werk op te kunnen vangen. Maar liefst negen van de tien zzp’ers geeft aan hiermee een periode van 6 maanden of langer te kunnen overbruggen. Opvallend is dat 40% van de zzp’ers zonder arbeidsongeschiktheidsvoorziening geen buffer heeft. Op basis daarvan heeft de ZZP Barometer samenwerking met Victor Mundi een kostencalculator voor zzp’ers gemaakt: www.zzpvoordeliger.nl.

BNR Nieuwsradio
BNR Nieuwsradio wijdde een item aan deze onderzoeksresultaten en nam daarvoor contact op met Jeroen Sakkers. Jeroen is hoofdinitiatiefnemer van de ZZP Barometer. Het betreffende fragment kan via de onderstaande mediaplayer worden teruggeluisterd.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Appwiki - ZZP Barometer

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer:

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →