Wij voorzien iedere rapportage van een of meerdere expertinterviews. Deze interviews zijn afgenomen met een panellid van de ZZP Barometer die expert is op een relevant gebied. Voor het eerste rapport van 2012 namen wij onder meer een interview af met Jan Karel Kleijn. Jan Karel is een van de echte early adopters van social media in Nederland en is direct betrokken (geweest) bij FON, OpenBC (XING), IdeaBroker en nu o.a. AamigoO. Hij was lang #6 op TopLinked.com, de rankingsite voor LinkedIn-gebruikers. De ZZP Barometer stelt Jan Karel enkele vragen over de essentie van (digitaal) netwerken.
Wat is volgens jou de essentie van netwerken?
Ten eerste nieuwe mensen leren kennen en hun ideeën en denkbeelden horen – wereldwijd. Ten tweede jouw eigen ideeën en bezigheden delen en vertellen. Ten derde, en daar ben ik goed in: kijken of er ergens – te zijner tijd – een match te maken valt.
Welke sociale netwerken gebruik jij (het meest)?
Facebook, Twitter, LinkedIn, telefoon, sms en Skype. Verder alle additionele locatie-gebaseerde mobiele apps als Ban.jo en Path.
Hoe gebruik je deze sociale netwerken?
Op alle mogelijke en soms onmogelijke manier die dat netwerk biedt. Mobile en online. Ik heb bijvoorbeeld een wereldwijde SMS-actie bedacht om de tsunamislachtoffers te helpen in 2001, waarmee in totaal meer dan USD 40 miljoen is opgehaald.
Wat is het opvallendste netwerkverhaal dat jij hebt gehoord?
Een aantal jaar geleden werden wij van Result.com ingehuurd om het toenmalige OpenBC – inmiddels hernoemd tot XING, een Duitse concurrent van LinkedIn – te introduceren in zes landen, waaronder de BeNeLux. Om het contact met de leden te bevorderen, organiseerden we drukbezochte netwerkevenementen in de grote steden: onder meer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Omdat ik een van de organisatoren was, wilde iedere jonge ondernemer met mij praten – het was zelfs zo erg, dat er op een bepaald moment een hele rij stond. Wat mij ergerde, was dat deze – voornamelijk – jongens/nerds alleen maar aan het zenden waren: als hun praatje er maar uitkwam zoals ze die ingestudeerd hadden, dan was het goed. Naar advies of vragen van mij luisterden ze nauwelijks, laat staan dat ze mij iets vroegen. Ik had dan wel genoeg gehoord en weinig zin ze ooit nog te contacten, maar aan het eind van hun pitch drukten deze figuren steevast hun business card in mijn hand. Mijn oplossing: in mijn linkerzak stopte ik alle business cards van dit soort types, en in mijn rechterzak die van de oprecht geïnteresseerden, goede netwerkers. Als een van die zendtypes om mijn business card vroeg, gaf ik ze er één uit mijn linkerzak cadeau. Een kaartje van een andere zender dus. Ik zag het zo voor me: twee van die types die elkaar diezelfde avond al enthousiast gingen bellen en aangezien ze nauwelijks luisterden, duurde het ongetwijfeld een tijdje voor een van de twee in de gaten kreeg dat geen van beide Jan Karel Kleijn was, haha!
Wat is de opvallendste netwerkblunder die jij ooit hebt gemaakt?
Dat is er niet één helaas. Het gebeurt mij zeer regelmatig dat is de naam vergeet van (zaken)kennissen… ik ben heel slecht in namen, maar erg goed in gezichten namelijk. Dat wordt het van “Hallo, hoe gaat het?” of “Hey, man…”. Sneu, maar waar! 😉
Network facts
Facebook: 1.250 vrienden
LinkedIn: 21 aanbevelingen, 109.919ste lid[1], 30.000 connecties (+ 20.000 pending)
Google+: 42x in Circles
Twitter: 2.404 volgers
Telefoon(s) en Skype: 1.200 contacten
PeerReach: 24 (#220 Webtech)
Klout Score: 63 (Broadcaster)
[1] Benieuwd hoeveelste lid jij bent bij LinkedIn? Ga naar jouw profiel en kijk in de URL: http://www.linkedin.com/profile/view?id=X, waarbij “X” jouw ledennummer is.