Apple blijft groeien ten koste van Blackberry, HTC en Nokia
BEEMSTER – Smartphones van Apple (36,1%) en Samsung (26,1%) worden het meest gebruikt onder zzp’ers. 17% van de zzp’ers heeft geen smartphone; vorig jaar was dat nog 26,6%. Vodafone is marktleider onder de telecomproviders. Dit blijkt uit het themarapport “Telefonie & internet” van onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor ZZP Barometer, afgenomen onder 1.732 freelancers en zzp’ers in Nederland. “Apple zal het komend jaar zijn voorsprong uitbouwen, tegen alle verwachtingen in,” aldus Jeroen Sakkers, met Victor Mundi initiatiefnemer van het onderzoek.
Zzp’er trouw aan provider
Vodafone (30,3%), KPN (29,5%), T-Mobile (23,0%) en Telfort (10,9%) verdelen het grootste gedeelte van de zzp-markt. Zzp’ers zijn relatief tevreden met hun huidige telecom- en/of internetprovider, want slechts een kwart van hen (24,0%) is van plan in het komende jaar over te stappen naar een andere provider. Bijna de helft van de zzp’ers (46,8%) is wel van plan het komend jaar te besparen op mobiele telefoonkosten. Zzp’ers zijn gemiddeld minder dan €100,00 per maand kwijt voor het gebruik van hun mobiele telefoon(s).
Apple blijft groeien
Het is waarschijnlijk dat Apple zijn voorsprong het komend jaar verder zal uitbouwen, aangezien de koploper veruit het populairste merk is (45,2%). De merkvoorkeur is daarbij voor Apple licht gestegen: van 41,7% vorig jaar tot 45,2% dit jaar. Voor Samsung is er minder groeipotentie aanwezig in de zzp-markt, alhoewel de merkvoorkeur van zzp’ers voor Samsung bijna verdubbeld is het afgelopen jaar (van 14,4% in 2012 naar 28% in 2013). HTC (7,4%) zal waarschijnlijk groeien ten koste van Blackberry (4,7%) en Nokia (6,4%). De merkvoorkeur van zowel HTC als van Nokia en Blackberry is echter gehalveerd ten opzichte van 2012.
Over het onderzoek
De ZZP Barometer is een niet-commercieel initiatief van Victor Mundi, het digitale kantoor voor ondernemers. Mede-initiatiefnemers zijn Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl, MarktEffect, YACHT en Vliegtickets.nl. FastFlex Quality Sourcing, Freelancehouse, Opdrachten.nl, Uniforce Group, ZiPconomy en ZZPnodig zijn als sponsor aangesloten. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en marktpartijen. Het onderzoek is via een online vragenlijst gehouden onder een panel van 1.732 zzp’ers (59,2% mannelijk, 40,8% vrouwelijk), waarbij de branches zakelijke dienstverlening (32,5%), ICT & Internet (27,6%) en communicatie, marketing en PR (5,7%) het best vertegenwoordigd zijn, voor 78,3% bestaande uit hoogopgeleiden (HBO/WO).