Zzp’er vaak direct of via netwerk in contact met opdrachtgevers
BEEMSTER – Steeds minder opdrachten via bemiddelaars worden gescoord: 62,4% van de zzp’ers zorgt dat hij zelf direct contact heeft met de opdrachtgever of dat hij via mond-tot-mondreclame – binnen zijn netwerk – naar voren wordt geschoven als ideale kandidaat. Slechts 37,7% komt via een tussenpersoon aan een opdracht. Het aandeel van bemiddelaars en detacheerders is afgenomen in het afgelopen halfjaar: slechts 28,1% van de opdrachten komt nog via een offline tussenpersoon tegen 35,7% in mei van dit jaar: een daling van maar liefst 21,3%.
“Als reactie hierop zijn vele bemiddelaars en detacheerders gestart met online marktplaatsen die deze daling moeten opvangen,” aldus Jeroen Sakkers, initiatiefnemer van de ZZP Barometer. “De vraag is of de zzp’er wel zit te wachten aan deze overvloed aan marktplaatsen, aangezien hij zich gemiddeld al bij 2 tot 5 marktplaatsen in heeft geschreven.” Van de opdrachten die via een tussenpersoon worden geworven, komt maar liefst 25,5% via online bronnen als inhuursites, marktplaatsen en vacaturebanken. Ondanks de opmars van online bronnen van opdrachten, haalt de zzp’er zijn opdrachten dus nog steeds vooral offline binnen.
Bovendien vindt 74,6% dat de opdrachtgever teveel naar “harde criteria” (bijv. tarief) kijkt bij het zoeken naar zzp’ers. Aansluitend vindt 51,4% dat de opdrachtgever te weinig naar “zachte criteria” (bijv. cultuursensitiviteit) kijkt. Wel geeft 52,3% van de opdrachtgevers de zzp’er voldoende mogelijkheden op vervolgopdrachten en zijn 64,6% van de afgesproken tarieven tussen opdrachtgever en zzp’er marktconform en vindt 58,1% van de zzp’ers contracten en voorwaarden transparant en “fair”. Bij 45,9% van de zzp’ers is de beloning niet gebaseerd op geleverde prestaties, terwijl 87,9% van de zzp’ers vindt dat de opdrachtgever het tarief niet meer moet koppelen aan leeftijd, maar juist wel aan prestatie.
Het onderzoek is via een online vragenlijst gehouden en deze maand door 331 zzp’ers beantwoord (58,1% mannelijk, 41,9% vrouwelijk). Van het panel is 86,1% hoogopgeleid (HBO of WO). Het panel is – in vergelijking met de definitie van zzp’ers die het CBS hanteert – relatief breed in het segment van hoogopgeleide, zelfstandige ondernemers.