Zzp’er schoolt zich om: hoger tarief en meer opdrachten

Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Omscholing: hoger tarief en meer opdrachten

Zzp’er toont flexibiliteit en waarde voor mobiliteit Nederlandse beroepsbevolking

BEEMSTER – 64,7% van de zzp’ers is bereid zich om te scholen – eventueel zelfs tot een andere sector – als hij daardoor meer opdrachten kan krijgen. 60,5% is hiertoe bereid als hij daardoor een hoger tarief kan ontvangen. “De zzp’er toont hiermee zijn flexibiliteit en waarde voor de Nederlandse beroepsbevolking,” aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers.

25,7% is niet bereid zich om te scholen en dus aan te passen om meer opdrachten te krijgen, waar 28,1% daartoe niet bereid is voor een hoger tarief. Dit betekent dat deze zzp’ers, freelancers en interim professionals zich juist inflexibel en niet-ondernemend opstellen, dat zij meer dan voldoende opdrachten hebben met een tarief dat voldoet aan hun wensen of dat zij andere motieven hebben voor hun zelfstandigheid.

Ondanks de inspanningen van opdrachtgevers zelf – maar ook van bemiddelaars, detacheerders en zelfs brokers – om de zzp’er, freelancer en interim professional te faciliteren in opleiding en persoonlijke ontwikkeling, zit deze daar niet op te wachten: 95,8% regelt deze zaken het liefst zelf en geeft aan hier geen opdrachtgever of klant voor nodig te hebben. De zzp’er maakt zelf dan ook gemiddeld meer dan 1.100 euro per jaar vrij voor zijn opleiding en persoonlijke ontwikkeling. 27,7% van de zzp’ers maakt echter helemaal geen budget vrij voor opleiding en persoonlijke ontwikkeling.

Slechts 29% van de opdrachtgevers geeft de zzp’er mogelijkheden om zichzelf verder te ontwikkelen op het gebied van zijn specialisme. Er is een potentieel risico dat dit zorgt voor een minder gespecialiseerd gilde van vakmensen, echter het meerendeel van de zzp’ers zorgt er in zijn eigen tijd – en met eigen middelen – voor dat hij zich alsnog verder kan ontwikkelen. Daarnaast geeft 50,8% van de zzp’ers aan minder kans op (verticale) promotie te hebben dan interne medewerkers – daar kan de opdrachtgever wel (beter) in faciliteren.

Het onderzoek is via een online vragenlijst gehouden en deze maand door 331 zzp’ers beantwoord (58,1% mannelijk, 41,9% vrouwelijk). Van het panel is 86,1% hoogopgeleid (HBO of WO). Het panel is – in vergelijking met de definitie van zzp’ers die het CBS hanteert – relatief breed in het segment van hoogopgeleide, zelfstandige ondernemers.

Meer opdrachten door omscholing
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →