“Zzp’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten”

Expertinterview met Dick Koopman (Yacht) over YachtPlaza - ZZP Barometer

Online marktplaats YachtPlaza.nl door Yacht gelanceerd voor zzp’ers en opdrachtgever

DIEMEN – Dick Koopman is als directeur bij Yacht verantwoordelijk voor de marketing. Met het oog op de lancering van YachtPlaza.nl – een nieuwe online marktplaats voor zzp’ers en opdrachtgevers – interviewden wij dhr. Koopman over de aanleiding, de voordelen, het doel en de uitdagingen van en rondom dit nieuwe initiatief.

Hoe is YachtPlaza ontstaan?

“YachtPlaza is ontstaan vanuit een goede analyse van de markt voor zzp’ers. Daaruit blijkt dat zzp’ers graag snel en eenvoudig toegang willen hebben tot goede opdrachten. Bij de bestaande platforms bestaan veel dissatisfiers: ten eerste de black box – waarbij niet duidelijk is wat er gebeurt achter de schermen. Ten tweede het ontbreken van interactie, waarbij de zzp’er zich inschrijft, maar hij daarna nooit meer iets hoort. En ten derde onduidelijkheid over tarifering: in dat geval is het niet duidelijk wat het de zzp’er kost om een opdracht via het betreffende platform te doen. Op al die dissatisfiers hebben wij een goed antwoord.”

Wat zijn de voordelen van YachtPlaza voor freelancers, (z)zp’ers en interim professionals?

“Je weet waar je aan toe bent met YachtPlaza. Je kunt je nog voor je je inschrijft oriënteren op de mogelijkheden van een goede opdracht, en als je je inschrijft is dat gratis. De teller gaat pas lopen als je op opdracht bent, en – zeer belangrijk – bij YachtPlaza zitten er mensen van vlees en bloed achter die als het nodig is – als je bijvoorbeeld voor langere tijd niet wordt gematcht – contact met je opnemen om te bespreken hoe je je kans op een goede opdracht kunt vergroten.”

Wat was de grootste uitdaging van de afgelopen jaren bij de ontwikkeling van YachtPlaza, en hoe zijn jullie deze aangegaan?

“Het zo simpel mogelijk houden. Wij geloven niet in allerlei poespas en gedoe. Transacties moeten snel en eenvoudig kunnen gaan, daar gaat het tenslotte om.”

Wat zien jullie bij Yacht met YachtPlaza momenteel als grootste uitdaging?

“Volume realiseren. Daar zijn we goed mee op weg, maar het kan altijd meer. Meer opdrachten en meer zzp’ers zorgen ervoor dat de kans op een goede match toeneemt. Het doel is een platform van belang te worden voor onze klanten en onze zzp’ers.”

Er zijn tegenwoordig veel aparte inhuurdesks en marktplaatsen – hoe zorgt YachtPlaza ervoor dat zij relevant is en blijft?

“Door de kwaliteit die we leveren: de match staat bij ons centraal en dan ook in een keer goed. Bij alle inhuurdesks en marktplaatsen moet de match altijd nog plaatsvinden of worden gevalideerd. Dat is bij ons anders: wij regelen het voor de klant en zzp’er, en daarna mogen ze met elkaar aan tafel.”

Is er volgens jou sprake van een “War for talent” op de zzp-markt van 2017? Of is de “War for Talent” definitief van de baan?

“Ligt eraan… op sommige fronten wel, bijvoorbeeld Hi-Tech en ICT. Op andere fronten minder, bijvoorbeeld Finance en MarCom. Maar dat is tijdelijk, want ook daar zullen tekorten komen.”

In welke zin is het volgens jou mogelijk zzp’ers, freelancers en andere project-gebaseerd werkers met een organisatie te (ver)binden?

“Dat is heel goed mogelijk – je moet er alleen niet van uitgaan dat de verbintenis langdurig is. Het is voor de tijd van het project, maar dan is de verbinding ook maximaal. Het is dus anders dan vroeger: toen zat je langdurig bij hetzelfde bedrijf, met allerlei ups en downs, en nu is die duur korter maar zijn er geen downs. Overigens is flex een feit in de arbeidsmarkt: het aantal onbepaalde tijd contracten is iets meer dan 10% in 2013 en de rest is op een of andere manier flex.”

Welke tip heb je voor freelancers, zzp’ers en interim professionals die graag een opdracht willen scoren via YachtPlaza?

“Weet waar je eigen kracht ligt in termen van skills, expertise en netwerk. Ken je marktwaarde! Zorg dat je profiel duidelijk maakt wat de harde factoren zijn, maar ook zeker de softere. Weet ook dat er steeds minder vraag is naar generalisten, weet dus waar je specialisme ligt.”

Hoe kunnen opdrachtgevers er volgens jou voor zorgen dat ze wendbaar zijn en blijven in de sterk groeiende zzp-markt in Nederland?

“Wendbaarheid is het vermogen tot veranderen. Als je zo kijkt naar je eigen organisatie, dan kun je je afvragen hoe snel je kunt veranderen als er bijvoorbeeld een nieuwe crisis komt. Ben je echt in staat de lead te nemen of ben je (weer) te laat? Leg je organisatie langs drie assen: de mensen die je hebt, hun expertise en hoe je een en ander hebt georganiseerd. Als je je bij een van die drie assen afvraagt hoe het er eigenlijk mee staat, mocht er een crisis komen, dan heb je een probleem. Bel dan Yacht: wendbaarheid is onze core business.”

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →