Checklist: succesvol starten als zzp’er in 7 stappen

Starten als zzp'er checklist

Ga jij starten als zzp’er? Vergeet dan niet om deze 7 stappen door te lopen om jou business succesvol te maken

Stap 1: doelgroep, propositie en verdienmodel.

Natuurlijk heb jij met jouw idee een gat in de markt gevonden, met daarin een degelijk verdienmodel. Probeer voor jezelf een overzicht te maken hoe die eruit komt te zien en waar jij je omzet en natuurlijk je winst uit gaat halen. Niet onbelangrijk is jouw doelgroep, dit is een groep klanten waar jij uiteindelijk de meeste omzet uit gaat halen. Nu je over de doelgroep, propositie en het verdienmodel nadenkt kun je eventuele punten, die je bent vergeten in de haast om jouw idee te realiseren, tegenkomen en direct oplossen.

Mocht je tips nodig hebben: bij elke stap zijn bronnen toegevoegd om je op weg te helpen:

  1. Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
  2. Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
  3. Hoe bepaal ik mijn propositie?

Stap 2: marktonderzoek.

Zorg dat je de markt waarin jij gaat starten goed onderzoekt en kijk of jouw business goed aansluit op de behoefte van de klant. Uit het onderzoek moet blijken of jouw bedrijf echt kans op slagen maakt. Als het weinig kans op slagen heeft, kun je het beter nu ontdekken, dan wanneer je vele periodes verlies maakt en de oorzaak maar niet kunt vinden. De conclusies die je uit het marktonderzoek haalt kun je gebruiken om je businessplan aan te passen indien dat nodig is.

  1. Hoe verricht ik goed marktonderzoek?

Stap 3: rechtsvorm en aftrekposten (KvK en Belastingdienst).

In stap drie bepaal jij de rechtsvorm die jij gaat gebruiken als zzp’er. De meest voorkomende rechtsvorm voor zzp’ers is de eenmanszaak. De lage kosten van deze rechtsvorm is een groot voordeel. Een nadeel kan bijvoorbeeld de aansprakelijkheid zijn: met een eenmanszaak ben je aansprakelijk met het eigen vermogen indien er schulden zijn in het bedrijf. Raadpleeg de onderstaande bronnen om meer te weten te komen over rechtsvormen en welke het beste bij jou past. Als zzp’er kun je gebruik maken van verschillende aftrekposten. Ook hierover kun je meer informatie krijgen door middel van de onderstaande bron te lezen.

  1. Welke rechtsvorm is voor mij toepasselijk? 
  2. Welke rechtsvorm is voor mij toepasselijk?  
  3. Welke aftrekposten hebben betrekking op mij als zzp’er?

Stap 4: verklaring arbeidsrelatie (VAR).

Als zzp’er ben je niet verplicht om een VAR aan te vragen. Toch is het erg handig voor u en uw opdrachtgevers ter verduidelijking. Op die manier weet een opdrachtgever of hij loonheffing in moet houden. In totaal zijn er vier soorten van de VAR, die op onderstaande bron aangevraagd kunnen worden.

  1.  Hoe vraag ik een VAR aan? 

 Stap 5: financiële administratie.

De administratie is voor veel zzp’ers een minder leuke kant van het ondernemen. Om die reden kiest een groep zzp’ers om de administratie uit te besteden. Natuurlijk hoef je je niet bij deze groep aan te sluiten en kun je ervoor kiezen om dit zelf te doen. Wettelijk ben je verplicht om de administratie van jouw bedrijf minstens 7 jaar te bewaren. Zorg er dus vooral voor dat je vanaf de eerste dag ordelijk met de financiële administratie om gaat. Als je enige tijd later de administratie moet herstellen ben je veel tijd en daarom veel geld kwijt. Maak vooral gebruik van sjablonen en standaard brieven, zoals bijvoorbeeld voor een offerte. Dit zal veel tijd schelen.

  1. Verbeter jouw administratie – Tips & trucs!
  2. 5 tips om jouw financiën te verbeteren

Stap 6: kosten, opbrengsten en tarief.

In kort gezegd, een uitgebreide versie van het verdienmodel. Probeer alle kosten in kaart te brengen en natuurlijk ook de opbrengsten. Kijk naar het nettoresultaat dat je in een jaar wilt gaan verdienen en pas hier het tarief op aan. Blijf wel realistisch, anders zullen jouw klanten niet warmlopen om van jouw diensten gebruik te maken en loop je omzet mis. Door concurrenten te analyseren kun je jouw tarief ook vaststellen. Over het algemeen geldt het principe van vraag en aanbod. Bezit jij een specialiteit die erg schaars is? Dan is het tarief een stuk hoger dan wanneer het aanbod erg groot is.

  1. Waar haal ik mijn omzet/opbrengsten uit?
  2. Met welke kosten krijg ik te maken als zzp’er?
  3. 10 besparingstips voor jou als zzp’er 
  4. Bereken jouw uurtarief
  5. Bereken jouw uurtarief
  6. Bekijk hoeveel je als zzp’er kunt besparen op bankkosten

Stap 7: persoonlijke ontwikkeling en financiële buffer.

De laatste stap. In goede tijden is het belangrijk om een financiële buffer op te bouwen. Zo ben je berekent op eventuele tegenslagen. Voor jezelf als zzp’er geeft het een hoop zekerheid en rust. In 2013 had 86.7% van de zzp’ers een financiële buffer opgebouwd. Denk daarnaast ook aan persoonlijke ontwikkeling. Zet maandelijks een bedrag  opzij om jezelf te ontwikkelen met cursussen en opleidingen. Kijk niet te veel naar de kosten hiervan, maar kijk op welke manier jij meerwaarde kunt toevoegen voor jouw klanten en wat het jezelf oplevert.

  1. Bouw een financiële buffer op – Tip!

Nog een laatste tip: Vergeet niet je eigen netwerk te gebruiken. Dit kunnen opdrachtgevers zijn, oud-collega’s of andere contacten in jouw netwerk. Gebruik social media, maar spam je netwerk op social media niet al te veel. Daarnaast kun je gaan netwerken door naar bijeenkomsten te gaan, wellicht resulteert dat in een opdracht.

Succes met het ondernemen!

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Apppwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →