“LinkedIn-profiel of CV nooit 100% compleet”

Avatar foto Social media & netwerken
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
B-Street - Jurjen Punt - ZZP Barometer

Jurjen Punt is sinds eind 2013 algemeen directeur bij B-Street, dat als onderdeel van consultancybedrijf Novisource sinds februari beursgenoteerd is. B-Street uit Nieuwegein is sinds 2001 als ondernemende kwaliteitsspeler actief in het matchen van zzp’ers, freelancers en professionals die in dienst zijn bij derden, met de vraag van opdrachtgevers op het snijvlak van business en ICT. Die functie blijft, ondanks de opkomst van marktplaatsen. “Ik ben nog nooit een 100% compleet LinkedIn-profiel of CV tegengekomen. Het is onze rol de zachte profielkenmerken en verborgen feiten boven water te krijgen en vervolgens de juiste match te maken,” aldus Punt.

B-Street is vooral actief bij en voor financiële instellingen, in de zorg en in de non-profitsector, en speelt daarbij in op de sterk groeiende markt van zzp’ers. Het bedrijf is door zzp’ers verkozen tot de op drie na beste bemiddelaar bij de ‘Zzp-bemiddelaar van het Jaar’-verkiezing van de ZZP Barometer, en zelfs tot eerste in de categorie ‘Detachering’. “Onze zzp’ers, freelancers en interim professionals zijn de bodem onder ons bestaan. Daarom werken wij nadrukkelijk met deze doelgroep samen om succesvol ondersteuning te bieden bij onze opdrachtgevers. Het grootste deel van wat B-Street bemiddelt bestaat momenteel al uit zzp’ers.”

Investeren in big data

Om zachte criteria toch (deels) online vast te kunnen stellen, heeft B-Street een evaluatietool gelanceerd waarmee bedrijven om de kwaliteit van hun externe krachten te meten: Inhuurwijzer.nl. Met deze tool wordt aan opdrachtgevers periodiek gevraagd hun zzp’ers en freelancers te beoordelen en te evalueren. “De vraag is wat de werkelijke objectieve waarde van het CV an sich is en hoe objectief opgegeven referenties zijn. Met onze evaluatietool heeft de opdrachtgever meer inzicht in de geleverde prijs-/kwaliteitsverhouding, dankzij geverifieerde beoordelingen vanuit de organisatie zelf,” geeft Punt aan.

Door de opkomst van sociale netwerken als Facebook, LinkedIn en Twitter is er steeds meer data beschikbaar, ook over zzp’ers. Daarnaast hebben zowel opdrachtgevers als bemiddelaars interne systemen, waarin veel bruikbare data in schuilt. “Wij investeren actief in big data, met eigen systemen: Inhuurwijzer.nl is daar een voorbeeld van. Ik ben namelijk nog nooit een CV of LinkedIn-profiel tegengekomen waar dat ene project op staat dat door de persoon in kwestie is verpest of misgelopen. Om de juiste match te maken, zijn dat soort inzichten echter wel noodzakelijk. Het zou mooi zijn om deze tool marktbreed in te kunnen zetten.”

Punt vervolgt: “het blijft ontzettend belangrijk om naar zachte criteria te kijken: cultuur, match, referenties en dergelijke zijn veel belangrijker dan prijs, bijvoorbeeld. De huidige generatie marktplaatsen kan dit proces nog niet faciliteren. Je kunt marktplaatsen prima gebruiken om een groep kandidaten te verzamelen, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit. Er zal altijd een offline component nodig zijn voor succesvolle bemiddeling: de zogenaamde human touch, waarmee je mensen op de plek laat komen waar ze het beste tot hun recht komen – hetgeen beter is voor zowel opdrachtgever als zzp’er.”

Geen tussenschakels

B-Street werkt alleen voor eindklanten, en werkt dus niet met of via tussenschakels. “Door hoogwaardig accountmanagement weten wij precies wat er speelt bij onze klanten, en kan vanuit deze behoefte precies de juiste zzp’er worden gepositioneerd. Iedere professional wordt voorbereid en begeleid gedurende het hele proces van intake tot en met uitvoering, onder andere via schaduwmanagement.”

Punt legt uit: “onze primaire uitdaging is om onze opdrachtgevers iedere dag te ondersteunen met de juiste zelfstandig professional op het juiste moment. Onze zzp’er komt optimaal tot waarde voor de klant als hij precies in zijn of haar kracht zit. Dit zijn communicerende vaten. Om dit blijvend te verankeren voor zowel zzp’ers als onze opdrachtgevers blijft iedere dag onze grote uitdaging. Echt inhoud geven aan vinden, volgen en verbinden vraagt om de juiste waardering van onze klanten en onze professionals.”

“We werken blijvend aan de ontwikkeling van onze zzp’ers door middel van de B-Street Academy en kennissessies waarop zzp’ers elkaar verder kunnen helpen op diverse onderdelen en met elkaar kunnen netwerken. Daarnaast bereiden we zzp’ers optimaal op intakegesprekken voor door met enige regelmaat zogenaamde intake- en soft skilltrainingen te organiseren. We letten erop dat deze trainingen en sessies zo weinig mogelijk effect hebben op het aantal facturabele uren: we organiseren ze dus meestal niet op een moment waarop de zzp’er op een opdracht zit, maar bij voorkeur ’s avonds en in de weekenden,” benadrukt Punt.

Digitale kluis voor zzp’er

Punt is in principe voorstander van de deeleconomie, ook met betrekking tot databases met kandidaten tussen opdrachtgevers en intermediairs. “Maar in de praktijk gebeurt dit nog weinig.” B-Street heeft een systeem gekozen waarbij iedere zzp’er een eigen, digitale kluis heeft waarin hij zelf specialisaties, beschikbaarheid, CV, VAR, ID en diverse andere gegevens kan toevoegen en bijhouden. “Als wij dat allemaal heel gesloten houden, moet de zzp’er zijn digitale kluis alsnog op dertig plekken bijhouden. Wij denken momenteel na over hoe wij (een deel van) deze gegevens voor de zzp’er beschikbaar kunnen maken zodat hij deze extern kan gebruiken, bijvoorbeeld bij andere intermediairs.”

“Hetzelfde geldt voor aanvragen: die delen wij graag met ons netwerk van professionals die op dat moment niet beschikbaar zijn. Zij kennen wellicht wel iemand met een soortgelijk profiel, en delen zo hun netwerk weer met ons.” Dat is nodig, omdat de vraag naar zzp’ers steeds groter wordt. “Enerzijds voorzien wij een toename van de vraag vanuit klanten, en anderzijds voorzien wij een toename van het aanbod van zzp’ers. Door de verwachte toename van zzp’ers die de keuze voor zelfstandig ondernemerschap niet vrijwillig hebben gemaakt, is echter tarieferosie en meer kaf onder het koren te voorzien. Het wordt daarom steeds belangrijker om de kwaliteit van zzp’ers te blijven meten en voor zzp’ers om zich te blijven doorontwikkelen en specialiseren.” B-Street helpt bij de ideale positionering van de betreffende professional.

Kop koffie

Voor de zzp’er die graag een opdracht via B-Street bij een van haar gerenommeerde opdrachtgevers wil doen heeft Punt een tip: “kom eens een kop koffie bij ons drinken en maak kennis, dan weten wij waar jouw kracht ligt. Een gelikte CV geloof ik wel, ik wil echt weten wie je bent. Stel dat wij een aanvraag uit hebben gezet en jij vindt dat je jouw kwaliteiten daar goed op aansluiten, schrijf dan een goede motivatie. Geen standaardmotivatie, maar maak echt een koppeling naar de opdrachtomschrijving: naar de harde en zachte criteria waarop jouw profiel aansluit.”

Opdrachtgevers zijn uiteraard ook van harte welkom: “als een opdrachtgever een vraag bij ons neerlegt, doen wij alles om deze zo goed mogelijk te begrijpen. Wij kennen onze klanten en onze professionals ontzettend goed, en zijn misschien daarom wel niet zo groot als andere intermediairs. Maar de conversie van aanvraag naar plaatsing ligt wel veel hoger dan bij die andere partijen. Wij zijn eigenlijk een consultancyorganisatie zonder eigen personeel, vergelijkbaar met de zelfstandige zonder personeel. Naast het begrijpen van de ‘vraag achter de vraag’ is het belangrijk dat zaken als kwaliteit, het mitigeren van ketenaansprakelijkheid, solvabiliteit en betaalgedrag in orde zijn.”

Tenslotte nog een tip voor opdrachtgevers die veel zzp’ers inhuren: “een onderdeel dat opdrachtgevers nog weleens vergeten, is kennisborging. Maak duidelijke afspraken over de documentatie en de wijze waarop dat gebeurt. Via ons kan altijd nogmaals beroep worden gedaan op de professional die de betreffende opdracht heeft gedaan, maar de opdrachtgever moet er in principe zelf voor zorgen dat er altijd minimaal kennisoverdracht is naar de interne mensen – dat is primair zijn verantwoordelijkheid. Wij kunnen uiteraard wel helpen dit te faciliteren en zowel opdrachtgever als de professional in dit proces ondersteunen.”

Wil je meer weten over B-Street? Kijk dan op www.b-street.nl.

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →