“Minder focus op prijs en tarief”

Avatar foto Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Werkspot - Ronald Egas - ZZP Barometer

Ronald Egas is inmiddels 1,5 jaar directeur van Werkspot, de website die vakman en klus bij elkaar brengt. Met meer dan 20.000 klussen in en om het huis per maand. In dit interview vertelt hij over de succesfactoren van Werkspot, zijn visie op de trends en ontwikkelingen in de markt en de strategie die Werkspot hierbinnen kiest. “De markt focust zich teveel op prijs in plaats van kwaliteit. Doordat biedingen bij Werkspot sinds kort niet meer openbaar zijn, worden vakmannen steeds meer op kwaliteit geselecteerd en is prijs niet meer leidend,” aldus Egas.

Werkspot onderscheidt zich hiermee ten opzichte van andere marktplaatsen en inhuurdesks van opdrachtgevers, die vaak worden gebruikt om marktconforme – en daarmee vaak zo laag mogelijke – tarieven te realiseren.

Balans tussen vraag en aanbod

Het is tegenwoordig mogelijk om vanuit de zolder een vraag en aanbod site te starten, en daardoor komen er dagelijks nieuwe marktplaatsen bij in Nederland. “Dat is heel goed voor de markt, maar uiteindelijk gaat het er voor de vakman om hoeveel werk hij van deze websites haalt. Uiteindelijk zul je zien dat een aantal diensten sites groot wordt en kan blijven bestaan, waarbij de marktleider spekkoper is: winner takes all.” Kluswebsite, een concurrent van Werkspot, heeft 10% van het klusvolume van de marktleider. Over het succes van deze marktplaats zegt Egas: “Wij juichen ieder initiatief van harte toe, want het gaat ons erom dat de markt groeit. Nieuwe partijen zullen zorgen dat de markt voor online klussen alleen maar groter wordt.”

Inmiddels weten consumenten Werkspot steeds beter te vinden. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er 40% meer klussen geplaatst dan in het eerste kwartaal van 2013. Ook zien we dat mensen steeds grotere klussen plaatsen. De gemiddelde kluswaarde is gestegen van €1.250 naar €1.600. Particulieren zetten Werkspot in voor kleinere klussen van enkele uren werk in de tuin maar ook voor grotere projecten als een complete badkamer verbouwing. “Door deze groei zijn wij momenteel hard op zoek naar meer goede vakmannen om de balans te herstellen, er zijn in verhouding namelijk genoeg klussen beschikbaar. Het is belangrijk om een uitermate goede balans tussen vraag en aanbod te hebben.”

 “Referentie is sleutel tot succes”

Sinds kort zijn biedingen niet meer openbaar op Werkspot. Daarnaast zijn de beoordelingen – zogenaamde referenties – die een vakman online verzameld essentieel in de uiteindelijke selectie die bij iedere klus plaatsvindt. Met deze twee functionaliteiten probeert Werkspot tot een kwalitatief betere match tussen klus en vakman te komen, met minder focus op prijs en tarief. “Beoordelingen zijn de sleutel tot succes: het gaat erom dat de consument de juiste vakman vindt, en dat die vakman op dat moment tijd heeft om de klus te doen. Het voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld de Gouden Gids is dat je bij ons kunt zien wat ervaringen met de vakman in kwestie zijn geweest, en doordat hij reageert op de klus kun je zien dat hij tijd heeft en beschikbaar is,” aldus Egas.

Na iedere klus wordt er aan de consument gevraagd of hij een referentie zou willen achterlaten over de vakman. “In 20% van de gevallen laat de consument daadwerkelijk een beoordeling achter, en bij ontevredenheid over de klus is dat zelfs bijna 100%.” Het beleid van Werkspot is om referenties altijd te laten staan, tenzij er sprake is van fraude aan de kant van de consument. Zo filtert het systeem vanzelf de slechte vakmannen eruit. Werkspot maakt bovendien gebruik van een gesloten beoordeling systeem: alleen als er een klus geplaatst is, mag de consument zijn referentie plaatsen. “We maken een uitzondering voor vakmannen die nieuw zijn op Werkspot: zij krijgen de mogelijkheid drie referenties aan te dragen, en wij bellen deze dan één voor één na om er zeker van te zijn dat ze kloppen. Zo hebben ook startende vakmannen direct kans om een klus binnen te halen.” De vakmannen op Werkspot verzamelden tot nu toe gezamenlijk meer dan 120.000 referenties.

Offline ondersteuning voor vakmannen

“Volgens onze bevindingen zijn er 80.000 zzp’ers actief in de bouw, dat is onze markt. Voor hen is het vaak een grote verandering om online een klus te scoren: ze zijn vaak goed in hun vak, maar minder in marketing en sales. Het is een uitdaging je op een goede manier te presenteren op Werkspot, en daar helpen wij vakmannen dan ook mee. We hebben een heel team klaarstaan dat vakmannen helpt zichzelf te presenteren en zich in de markt te zetten. Daarnaast organiseren we trainingen in het land.”

Voor vakmannen die actief zijn via een vraag en aanbod site als Werkspot, zijn de zaken anders dan in de oude wereld: zij worden niet meer benaderd door een klant, maar benaderen de klant zelf. “Dat is een grote uitdaging voor de vakmannen, maar ook voor ons. Als de vakman eenmaal zijn eerste klus binnen heeft, dan gaat hij nooit meer weg… maar een groot deel heeft hier bij de start best veel moeite mee. Dankzij onze intensieve begeleiding worden deze vakmannen vaak toch succesvol, en dat is natuurlijk extra mooi: zo help je mensen om een succesvol bedrijf op te bouwen.”

Als een vakman zich nog nooit heeft ingeschreven, vraagt Werkspot wat de reden daarvoor is. “Onbekendheid met en angst voor internet is een belangrijke reden, maar er zijn daarnaast veel vakmannen die aangeven voldoende werk te hebben – zij achten registratie op een website voor online klussen niet nodig. Maar voor hen kunnen wij zeker ook iets betekenen, bijvoorbeeld grotere klussen of klussen dichterbij huis. Vakmannen met een volle agenda kunnen dankzij Werkspot hun marge verhogen of hun plezier verhogen door leukere klussen te doen. Voor de meeste vakmannen is Werkspot een aanvulling: zij gebruiken onze website als aanvulling op hun portfolio, en halen gemiddeld 10% van al hun klussen via Werkspot.

Meer dan 8.500 betalende leden

De afgelopen 1,5 jaar is het aantal betalende leden op Werkspot met 25% gestegen: van 6.500 naar meer dan 8.500. “Een vakman krijgt bij registratie gratis inzicht in de klussen die er in de buurt zijn, in de vorm van een dagelijkse of wekelijkse e-mailnotificatie. Daarmee laten we zien welke waarde we kunnen hebben voor de vakman, en geven we inzicht in de kansen die hij op Werkspot heeft. De vakman moet vervolgens betalend lid worden om te kunnen reageren op een klus.” De abonnementen voor Werkspot starten vanaf 49 euro per maand en lopen op tot 119 euro per maand. De hoogte van het abonnementsbedrag is afhankelijk van het aantal vakgebieden en de regio(s) waarop een vakman ingeschreven wil staan en wil kunnen reageren op klussen.

Groeipotentie

“Toen ik bij Werkspot begon had 88% van de huiseigenaren nog nooit een klus online geplaatst, en dat is nu juist onze groeipotentie. Nu plaatsen huiseigenaren dagelijks vaak voor het eerst een klus online en ontvangen zij binnen 24 uur minimaal 3 reacties van vakmannen. Het is onze missie om dit aantal de komende jaren verder te vergroten,” aldus Egas. Egas’ persoonlijke doel is om Werkspot – reeds marktleider – naar het volgende niveau te brengen: “Nederland moet weten dat dit bestaat, dan zal je zien dat mensen meer klussen online zullen gaan plaatsen. Als marktleider is het een prachtige uitgangspositie om verder te groeien. Zo worden en blijven wij een echte category killer: Een huis vind je op Funda, een restaurant op IENS en de juiste vakman voor jouw klus vind je op Werkspot.”

Wil je meer weten over Werkspot? Kijk dan op www.werkspot.nl.

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →