Interview met oprichter online bank Knab
René Frijters is oprichter en directeur van Knab. De online bank biedt sinds mei 2014 een rekening aan die specifiek gericht is op de behoefte van zzp’ers en kleine ondernemers.
Hoe is het idee voor een specifieke zzp-rekening ontstaan?
Sinds de opening van Knab in september 2012, zijn we altijd sterk gefocust geweest op de input en feedback die we ontvangen van klanten en toekomstige klanten. Onze filosofie is dat we zo klantgericht mogelijk willen zijn, dus dan is het fantastisch als klanten je actief komen vertellen waar ze behoefte aan hebben. Eén van die behoeftes was het aanbieden van een zakelijke rekening.
Hoe zijn jullie dan tot de conclusie gekomen dat dit een rekening specifiek voor zzp’ers moest worden?
De behoefte aan een goede zakelijke rekening is groot in de markt, maar bij deze doelgroep liggen de zakelijk en privé-behoeftes heel dicht bij elkaar. Uit onze gesprekken met ondernemers bleek dat ze eigenlijk op zoek waren naar een zakelijke rekening waar geen toeters en bellen aan zitten. Waarbij de klant niet hoeft te betalen voor allemaal diensten die hij toch nooit gebruikt. Ook de hoge variabele kosten en de lage rente die de zzp’ers en DGA’s kregen op hun zakelijke rekening waren een doorn in het oog. Daarom hebben wij een zakelijke rekening zonder poespas ontwikkeld.
Hoe is de zakelijke rekening van Knab dan anders dan andere?
Klanten van Knab Zakelijk bankieren tegen een vast tarief van 5 euro per maand. Daarnaast ontvangen ze een rente op hun spaargeld die aanzienlijk hoger ligt dan bij de grootbanken. Bij 50.000 euro aan spaargeld levert dat al gauw zo’n 300 euro per jaar aan extra rente-opbrengsten op.
Daarnaast kun je instellen dat als er een betaling van bijvoorbeeld een factuur binnenkomt, het geld automatisch wordt overgeboekt naar je spaarrekening. Andersom werkt het ook, wanneer er een betaling van je BTW en loonbelasting moet plaatsvinden kan je instellen wanneer dit bedrag op je betaalrekening moet staan. Ook kun je instellen dat een negatief saldo op je betaalrekening aan het einde van de dag automatisch wordt aangevuld vanaf je spaarrekening. Zo hoef je nooit meer onnodig debetrente te betalen.
Maar jullie hebben geen kantoren waar klanten met hun vragen terecht kunnen. Waarom niet?
Knab is een online bank. We hebben er heel bewust voor gekozen om geen bankkantoren aan te houden omdat de klant van vandaag volgens ons het liefst alles online regelt. Een rekening openen bij ons kost bijvoorbeeld slechts een paar minuten en je hoeft geen papierwerk op te sturen. En als je vragen hebt, kun je 7 dagen in de week van 8 uur ’s morgens vroeg tot 10 uur ’s avonds bij onze servicemedewerkers terecht, via verschillende kanalen. Telefonisch, per (video)chat of een e-mail sturen. We laten de keuze aan de klant over.
Heb je nog tips voor zzp’ers die bezig zijn om de financiële huishouding in kaart te brengen?
Als ondernemer ben je altijd erg druk met de toekomst van je werk of je bedrijf. Het is dan heel makkelijk om aandacht voor je persoonlijke toekomst erbij in te laten schieten, zoals het opbouwen van je pensioen of het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Maar zoals ondernemers ook weten vliegt de tijd voorbij. Ik zou iedere zzp’er of DGA adviseren om het Knab Premium pakket te openen. Je kan daar, eventueel samen met je accountant, een prachtig financieel plan opstellen. Je krijgt dan inzicht in je financiën per vandaag (over je verschillende banken heen), en morgen. Gewoon doen!
ZZP Talk van René Frijters waar hij spreekt over de succesfactoren van ondernemen: