“Zzp’er is koning”

Avatar foto Bemiddeling & marge
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Staffing Force Nederland - Jan Frans van Vessem - ZZP Barometer

Blame yourself, move forward. Met die filosofie startte Jan Frans van Vessem in augustus 2007 Staffing Force Nederland: met het idee dat er grote veranderingen noodzakelijk waren en zijn om de markt van interim professionals beter te laten werken. Tijdens zijn jarenlange ervaring bij een traditioneel detacheringsbureau komt hij erachter dat zowel opdrachtgevers als zzp’ers niet tevreden zijn met de geboden dienstverlening. Met zijn bedrijf richt hij zich primair op de kandidaat, zodat hij opdrachtgevers de beste kwaliteit kan garanderen. “We weten dat goede professionals schaars zijn en dat deze juist professional het verschil maken tussen een uitstekende opdracht bij een tevreden klant of de volgende, middelmatige opdracht. De zzp’er is koning bij ons,” aldus Van Vessem.

Van Vessem heeft met Staffing Force Nederland in relatief korte tijd een indrukwekkende portfolio opgebouwd en zorgt dat organisaties als Booking.com, ING, PON en KLM over de beste, financiële en HR-professionals beschikken. “Het is vrij makkelijk om bij een nieuwe opdrachtgever binnen te komen, maar de meeste bureau zijn vaak na één project weg. Wij hanteren echter een langetermijnvisie: we verkoper ‘nee’ als we niet de juiste persoon kennen. We zullen nooit een zesje voorstellen en hopen dat er een match uitkomt, maar gaan minimaal voor een 8,5 en geven het aan als we dat niet kunnen leveren. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk zijn er weinig organisaties die dat daadwerkelijk doen.”

Zzp’er als uitgangspunt

“Ons doel is om een zzp’er bij het juiste bedrijf, op het juiste niveau en bij de juiste klus neer te zetten. Om dat te bereiken, is het belangrijk dat we heel goed weten wat de vraag is aan de opdrachtgeverkant: niet alleen de harde criteria en knock-out eisen, maar zeker ook zachte criteria, zoals normen en waarden en bedrijfscultuur. En het is belangrijk dat we een goede band hebben met de juiste zzp’ers: zzp’ers die de drive hebben om zichzelf continu te verbeteren, zodat ze vervolgens problemen bij de opdrachtgever kunnen oplossen. En processen of structuren kunnen verbeteren. Dat is de reden dat wij met Staffing Force Nederland structureel in opleiding en ontwikkeling investeren.”

De zzp’er is het uitgangspunt bij Staffing Force Nederland, hetgeen ervoor heeft gezorgd dat het bedrijf in korte tijd veel mooie namen aan zich heeft kunnen binden als opdrachtgever: “onze zzp’ers doen uitdagende opdrachten voor gave bedrijven, waar wij preferred supplier zijn. Het gaat vaak om langdurige projecten, omdat de match goed is.” Om de zzp’er zoveel mogelijk te pamperen, hanteert Van Vessem een aantal uitgangspunten binnen zijn bedrijf: “betalingstermijn is erg belangrijk voor onze zzp’ers – daarom maken wij altijd binnen 14 dagen een voorschot over, en betalen we binnen een maand de gehele factuur van de zzp’er: iets dat zeer door hen gewaardeerd wordt.” Staffing Force Nederland is mede dankzij deze prettige betalingstermijn door zzp’ers op plaats 12 verkozen in de jaarlijkse ‘Zzp-bemiddelaar van het Jaar’-verkiezing van de ZZP Barometer.

Opdrachtbegeleiding is de derde manier om zzp’ers zoveel mogelijk te pamperen: “Een specialist op financieel of HR-gebied moet je af en toe helpen de organisatiedynamiek en de politiek bij een opdrachtgever te begrijpen. Kortom: helpen bij de zachte kant van de opdracht, om zo van de opdracht een succes te maken. Dat doen we zelf met onze eigen, ervaren mensen of we schakelen een andere zzp’er in als back-up en klankbord – je merkt aan de reactie van zowel zzp’er als opdrachtgever dat wij qua begeleiding veel verder gaan dan de meeste bureaus. Maar het begint uiteindelijk allemaal met een mooie opdracht. De betalingstermijn helpt in de portemonnee en de intensieve begeleiding door onze eigen mensen of een collega-zzp’er maken het plaatje compleet,” zegt Van Vessem.

Niemand meer in loondienst?

De grote groei van het aantal zzp’ers vindt Van Vessem een logische ontwikkeling. “Zeker als je kijkt wat het kabinet gaat doen per 1 januari: het maakt het voor bedrijven steeds lastiger om mensen in dienst te nemen, doordat het risico steeds groter wordt. Daarnaast is de verandering in mentaliteit van werkend Nederland een aandrijver van deze groei: mensen zijn steeds minder vaak geprikkeld door lifetime employment, en willen meer eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. Het past dus meer in deze tijd om als zzp’er te werken en af en toe de vrijheid te hebben om een maand niets te doen of wekelijks meer tijd in te bouwen voor de kinderen.”

“Je wordt helaas nog niet als normale arbeidskracht gezien als je ervoor kiest om zzp’er te worden. Ik denk dat je meer eigen verantwoordelijkheid moet inbouwen in de carrière, maar dat kan alleen als de overheid, banken en andere instituten hieraan meewerken en de zzp’er erkennen bij het afsluiten van een hypotheek, het opbouwen van een pensioen en vele andere zaken. Dan heb je per definitie een prachtige carriere als je zzp’er bent, en hebben we over 10 tot 20 jaar misschien wel helemaal niemand meer in loondienst. Loondienst is namelijk niet meer van onze tijd, bovendien is het voor de meeste bedrijven ook helemaal niet handig om (veel) mensen in loondienst te hebben wegens alle risico’s en plichten die daarbij komen kijken.”

“Maar hoe de overheid, banken en andere instituten het ook regelen, de zzp’er moet allereerst naar zichzelf kijken en zijn eigen verantwoordelijkheid pakken: hij moet zich afvrage in welke situatie en bij welk type organisatie zijn kwaliteiten het best tot zijn recht komen. En waar zijn grootste kwaliteiten nu echt liggen. Als de zzp’er dat weet, dan kan hij kijken welke bedrijven een opdracht voor hem hebben en met welke bureaus deze opdrachtgevers veelal zakendoen. Zo kan de zzp’er kijken welk bureau past bij wat hij zoekt en waar hij goed in is.” Van Vessem vindt het ook belangrijk dat de zzp’er heel goed weet waar hij minder sterk in is: “die competenties kunnen we dan helpen ontwikkelen, of we kunnen hierop inspelen bij het maken van de match.

Traditionele dienstverlening blijft

Ondanks alle nieuwe ontwikkelingen, is Van Vessem van mening dat één succesfactor van de traditionele dienstverlening in de markt van interim professionals altijd belangrijk zal blijven: “Een waanzinnig hoog servicelevel is essentieel, gecombineerd met een heel goed product. Opdrachtgevers zijn nog steeds bereid daarvoor te betalen, daarom werken wij met zzp’ers ook gewoon nog op de traditionele 70/30-manier. De kwaliteit van ons product en het niveau van onze dienstverlening geeft hiervoor de doorslag. Als je Porsche wilt rijden, weet je dat daar een prijskaartje aan hangt. Niet geheel toevallig is Porsche uiteraard een van onze klanten. Binnen onze dienstverlening geeft de kwaliteit van de interim professional de doorslag, en niet de prijs. Als het goed is verdient de zzp’er zichzelf altijd terug.”

Trends als real-time benchmarking en online marktplaatsen ziet Van Vessem op de lange termijn niet slagen: “Iedereen zoekt naar nieuwe trends op het gebied van de deeleconomie en het internet, maar geen enkel initiatief op dat punt is tot nu toe echt goed van de grond gekomen. Er is nog geen initiatief van het niveau Booking.com, IENS of Uber bij mij bekend. Misschien moeten we gewoon accepteren dat business-to-business echt iets ander is dan business-to-consumer, waar wel veel succesvolle initiatieven aan te wijzen zijn. Online marktplaatsen en inhuurdesks kunnen nu bijvoorbeeld best handig zijn, maar voor de lange termijn niet: wij verkopen geen staal of hout, maar hebben altijd met mensen te maken. Bij interim professionals kun je heel goede CVs hebben die op harde criteria prima matchen en bovenaan terechtkomen in de top-5 bij zo’n marktplaats, maar waar in de praktijk een persoonlijkheid achter zit die op zachte criteria totaal niet matcht met de opdrachtgever in kwestie.”

Wil je meer weten over Staffing Force Nederland? Kijk dan op www.staffingforce.nl.

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →