“Kies waar jij voor staat”

Opinie
Page 1 Created with Sketch.
14 Shares
Feathers Luxury - Anne Vedder & Esther Vedder - ZZP Barometer

De tweeling Anne en Esther Vedder is eigenaar van Feathers Luxury. Ooit zijn zij begonnen met het geven van workshops. Hun moeder gaf altijd al workshops in sieraden maken en van jongs af aan gingen zij mee. Toen ze 16 jaar waren, is hun moeder hiermee gestopt en heeft de tweeling het zelf opgepakt. Ze hadden de keuze: voor 5 euro per uur in de kroeg staan of zelf geld verdienen.

Op een gegeven moment gingen ze ook workshops geven. Hun klanten hiervoor bevonden zich in heel Nederland en zij werden bovendien gevraagd voor vrijgezellenfeesten. Er was vooral vraag om sieraden te kopen, maar niet om workshops te volgen. Dit bracht hen op een idee en zij zijn toen als winkel sieraden gaan in- en verkopen.
Een website werd geopend, waarna deze zich al snel ontwikkelde tot hun huidige webshop.

In het begin deden ze beiden hetzelfde binnen hun bedrijf, maar op een gegeven moment hebben ze de taken verdeeld. Anne ging zich bezighouden met de zakelijke kant van hun bedrijf en Esther met het ontwerpen van sieraden. Snel daarna is hun bedrijf opgepikt door media, bekende mensen en televisie. Het bedrijf van de tweeling Vedder is uitgegroeid tot veel meer dan zij had verwacht. Nu zijn zij bezig met hun tweede concept: kleine kettinkjes. Je schrijft hierbij je naam op, maakt hier een foto van en die stuur je op. Daar krijg je dan een kettinkje van. Zij laten deze kettinkjes maken, maar vonden het lastig om een naam te verzinnen. Uiteindelijk is het Just Franky geworden, sinds kort zijn we bij de Bijenkorf verkrijgbaar.

Op dit moment is Anne klaar met studeren, maar Esther nog niet. Zij is nog bezig met statistiek. Esther doet nu nog hostess-werk en dat is handig om ernaast te doen. Feathers Luxury deed ze als bijbaan, maar nu wordt het een echte fulltime job. “Dit is handig voor je netwerk. Als je iets leuk vindt, dus als iets echt je passie is, dan word je vanzelf wel ondernemend. Je ziet heel veel kansen, maar moet wel bij je leest blijven.”

Bekende Nederlanders als springplank

“Eerst heette ons bedrijf Vedder Jewlery, maar dit vonden wij een beetje suf. Ooit verkochten wij een tas met allemaal veren, die heette de “Feathers Bag”. Wij doen ook heel veel met veertjes en zo zijn we bij onze naam gekomen. We zijn op dit moment actief in Nederland en Engeland. Bekende Nederlanders – die ook internationaal actief zijn – waaronder Magali Gorré, Bouchra van Persie, Treintje Oosterhuis en Dominique van Hulst (bekend als Do) – dragen inmiddels onze sieraden.. Eerst willen we ons focussen op perfectie in Nederland voordat we uitbreiden naar het buitenland.”

Ondernemende tweeling als personal brand

“Voor onze personal branding is het handig dat wij een tweeling zijn en zelf altijd al sieraden omdoen. Wij vinden sieraden met veel bling-bling, heel grote ringen en kettingen heel leuk. Iets “te” is echt onze stijl, Vedder-stijl. Wij gaan niet echt veel naar netwerkborrels, want daar zitten veel IT-bedrijven. Wij houden ons zelf meer bezig met marketing en zijn zelf actief met netwerken. Wij brengen bijvoorbeeld persoonlijk sieraden langs bij stylisten. Hierdoor gunnen zij het om vaker sieraden van ons te gebruiken (bijvoorbeeld bij Do). Dan zeggen ze: “zo leuk dat er zo’n tweeling achter zit.”

Het verhaal achter het bedrijf is wel het belangrijkst voor onze personal branding, omdat je niet vaak een tweeling meemaakt die samen een bedrijf hebben. Omdat dit zo weinig voorkomt, hebben wij ook besloten dit als een belangrijk “handelsmerk” te zien. Eigenlijk zijn we een tweeling die altijd hele opvallende sieraden draagt.”

Facebook en Instagram als promotiekanalen

“Wij hebben een website met een geïntegreerde webshop, dus waar je sieraden van Feathers Luxury op kunt bestellen, maar je kunt ook meer informatie aanvragen over de workshops die we geven. Omdat we geen fysieke winkels hebben, is onze internet site heel belangrijk voor Feathers Luxury.

Daarnaast is onze Facebookpagina ontzettend belangrijk. Hier proberen we vaak leuke acties, weetjes en foto’s te posten, zodat zo veel mogelijk mensen onze Facebookpagina leuk vinden. Je merkt toch dat er via de facebookpagina veel wordt doorgeklikt naar onze website. Verder merken we dat Instagram ook steeds belangrijker wordt en hier proberen we dan ook goed op in te spelen.

Facebook is voor ons veel belangrijker dan LinkedIn, want bij acties en leuke foto’s op onze Facebookpagina linken wij altijd door naar onze website. Facebook levert veel meer activiteit op dan LinkedIn, dus krijgt van ons meer aandacht. Mond-tot-mondreclame is natuurlijk de belangrijkste vorm van reclame die je kunt hebben! Dus wij vinden het heel belangrijk als onze klanten tevreden zijn en dit ook weer doorvertellen. Daarnaast halen we ook veel opdrachten binnen via onze website.”

Kies een statement en val op

“Het is handig om een verhaal en een belangrijk statement te kiezen waar jij voor staat. Bij ons is dat dus qua sieraden “more is more”, hoe meer, hoe groter en hoe opvallender, hoe beter. Hier moet je je consequent aan houden en als er mensen zijn die het niet leuk vinden, je niet daardoor van de wijs laten brengen: er zijn heel veel mensen die het wel leuk vinden en dat is nou juist je doelgroep! Wij denken dat het belangrijkste is dat je opvalt en
dat je je daarvoor niet schaamt!”

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →