“Blijf up-to-date en investeer”

UBERcut - Jorrit Monné - ZZP Barometer

Jorrit Monné is eigenaar van UBERcut. Zijn core business is mediaproducties en hij doet alles wat met video te maken heeft. In het begin deed hij alle werkzaamheden zelf: van regie en concept tot montage. Nu worden zijn klanten zo groot (Nike, Booking.com), dat hij hiervoor zzp’ers inhuurt. De editing en regie doet hij hierbij zelf, omdat hij er de stempel op wil drukken. Voor het camerawerk van grotere projecten huurt hij collega-freelancers uit zijn netwerk in. Jorrit heeft zijn netwerk opgebouwd vanuit zijn studie en door zijn stage bij Gamekings. Zijn passie is games. De bedrijfsnaam UBERcut is deels zelfspot. Hij vindt dat mensen zichzelf te serieus nemen en dat vindt hij jammer. Negen van de tien bedrijven heten XYZ Media. “Uber” is een voorzetsel dat hij veel gebruikt. Daarnaast verwoord het de flinke klap die Jorrit kan geven: uppercut, dat gecombineerd “UBERcut” vormt.

Opleiding van groot belang

“Ik heb de opleiding Communication & Multimedia Design in Breda succesvol afgerond. Deze opleiding bestond toendertijd uit vier disciplines (multimediale vormgeving, usability, interactiestrategie en techniek). Ik ben afgestudeerd in interactiestrategie waarbij je leert de kartrekker te zijn en overzicht – de helikopterview – te houden. Ik moet als ondernemer het initiatief nemen en daardoor heb ik veel profijt gehad van de opgedane kennis tijdens mijn opleiding. Na deze opleiding heb ik twee jaar Psychologie op de Universiteit van Tilburg gedaan, maar daarmee ben ik gestopt.

Dat ik ondernemer ben geworden, is eigenlijk een samenloop van omstandigheden geweest. Ik ging bij Gamekings aan de slag en op een gegeven moment vroeg een partij of ik nog zo’n klus zou willen doen buiten Gamekings. Ik heb me toen ingeschreven bij de KvK om deze klus te kunnen doen. Toen werkte ik 50% bij Gamekings en 50% voor mijn eigen bedrijf. In deze branche is dat ook gebruikelijk. Mijn zus, broer en vader hebben ieder een eigen bedrijf. Ik wilde kijken waar het schip zou stranden en zo is het begonnen. Volgende maand krijg ik een eigen bedrijfspand in Amsterdam-Noord om de creatieve business te vergroten. Daar zullen ook andere zzp’ers zitten, zodat we meer gas kunnen geven.“

Investeren om up-to-date te blijven

“Om up-to-date te blijven, investeer ik in apparatuur. Enerzijds heb ik dat nodig en daarnaast is het leuk om dingen bij te houden. Als er nieuwe techniek of apparatuur uit is, dan huur ik die altijd even, bijvoorbeeld nieuwe camera’s of audioapparatuur. De freelancers die ik inhuur zijn altijd diegenen die beter zijn dan ik of waar ik iets van kan leren. Ik wil altijd van andere mensen leren, waardoor ik beter word. Mocht ik iets minder opdrachten hebben, dan kan ik bijleren via workshops en cursussen. In mijn vrije tijd maak ik ook video’s, zodat ik kan experimenteren en mijn totale creativiteit kwijt kan. Ik heb hier niet echt een plan of budget voor, maar wel een heel grote buffer die ik opbouw. Als er iets nieuws uit is, dan denk ik erover na wat ik ermee kan doen, of ik dat nodig vind en of ik dat ga terugverdienen. Maar ik kan ook spontaan iets kopen, omdat het heel vet is, bijvoorbeeld een GoPro-camera. Dit kan trouwens ook software zijn. Dit doe ik dan online, omdat ik bij Apple heb gewerkt, krijg ik online workshops. In hun database zit meer dan 80 uur training over één onderwerp, waardoor je je online kunt trainen. Ik kijk daar dan één keer naar, doe het na en ik weet hoe het moet. Wat dat betreft ben ik heel praktisch ingesteld. Dit up-to-date blijven komt puur vanuit mezelf en niet uit een vraag van de opdrachtgever voort. Ik wil zelf meer doen, ook als een opdrachtgever al tevreden is. Elke keer wil ik een ontwikkeling maken en een beter product afleveren. De core waar ik in geloof is: je kan de allerbeste persoon hebben die heel autonoom is en alleen voor zichzelf werkt of goede mensen hebben die een hele goede klik hebben met elkaar. Bij dat laatste ben je informeel bezig, maar je zet wel een topproduct neer.

Daarnaast vind ik het belangrijk om te slagen. Als ik dingen niet kan, dan zie ik het als een zwakte. Als andere mensen het kunnen, moet ik het ook kunnen. Of ik haal mensen inhouse die het kunnen of ik ga mezelf scholen, bijvoorbeeld bij 3D-animatie. Als ik merk dat er meer vraag in is, ga ik mezelf daarin scholen. Ik zou dan wel iemand inhuren, maar ik zorg ervoor dat ik er sowieso verstand van heb. Ik wil van alle aspecten een deel weten en het anderen laten uitvoeren. Dit heb ik geleerd en opgepakt vanuit mijn studie.”

Gunfactor is bepalend bij opdrachten

“Belangrijk bij het verkrijgen van opdrachten is dat je een heel sociaal persoon bent. De gunfactor is bepalend, heb ik gemerkt. De meeste van mijn opdrachtgevers zijn geen mensen die naar m’n opleiding vragen, maar mensen die ik op een evenement ontmoet en waar je daarna dingen samen mee gaat doen. Door het eindproduct komen er dan weer vervolgopdrachten uit. Als je het leuk vindt om samen te werken en je portfolio en/of werk is essentieel, laat dan zien wat je kan. Dat komt ook door deze sector en het beroep. Het is heel zichtbaar en dat vind ik fijn. Daarom ben ik ook gestopt met de studie Psychologie. Met UBERcut kan ik echt groeien en is dat zichtbaar. Je ziet hoe jouw kwaliteit zich ontwikkelt.

Daarnaast zijn soundeffects trademark geworden. Hiermee heb je altijd een verhaal en humor in een video. Geluidseffecten in het algemeen en sfeer zorgen ervoor dat mensen er altijd een bepaald gevoel erbij krijgen.”

Netwerken is het belangrijkste

“Mijn belangrijkste tip: je moet sowieso een portfolio bouwen en veel dingen doen. Maak video’s omdat je het leuk vindt, ook al zijn het onzinnige video’s zonder commercieel doel. Laat vooral zien wat je kan. Ten tweede is netwerken het belangrijkste wat er is, bijvoorbeeld lid worden van netwerken, borrels en bijeenkomsten voor zzp’ers bezoeken. Zorg dat je met mensen aan de praat raakt en een bepaalde klik met hen krijgt, zodat je iets voor hen kunt betekenen.”

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →