“Zorg dat je herkenbaar bent”

Bouwketens.nl - Ferry van Wilgenburg - ZZP Barometer

Ferry is eind 2011 zelfstandig ondernemer geworden en is de oprichter van Bouwketens.nl. Eind 2011 werkte hij bij een woningbouwvereniging in Alkmaar als directeur vastgoedbeheer. Graag wilde hij meer gaan doen met het onderwerp waar hij bij de corporatie sinds 2005 intensief mee bezig was: ketensamenwerking in de bouwsector. Daarnaast had Ferry het gevoel dat hij na ongeveer zeven jaar in dezelfde functie aan nieuwe uitdagingen toe was. Niet uit onvrede, maar uit gedrevenheid en nieuwsgierigheid. Het was een sprong in het diepe; van een goedbetaalde baan naar het onzekere ondernemerschap. Hij is immers 50+, met een gezin en een hypotheek; allerlei redenen om voor zekerheid te kiezen. Ferry heeft geen moment spijt van de sprong gehad, doet nu de dingen waar hij echt goed in is en die hij leuk vindt. Het is hard en veel werken, maar hij heeft er enorm veel lol in. Ferry gelooft dat die positieve energie bijdraagt aan de waarde die hij aan klanten levert.

Met zijn bedrijf helpt Ferry personen, teams en bedrijven in de bouwsector op een andere manier samen te werken. Daardoor verlopen (bouw-)processen sneller, beter en goedkoper. Dit alles met meer
kwaliteit voor de eindgebruiker. Bovendien levert deze andere manier van werken de betrokkenen meer plezier op. In tegenstelling tot het traditionele vechtmodel, helpt hij betrokkenen bij het inzien dat samenwerking op basis van respect en gelijkwaardigheid veel meer oplevert. Soms werkt Ferry met en voor het management van een woningbouwvereniging, soms geeft hij een training aan een groep timmerlieden en uitvoerders. Ook begeleidt hij veranderprocessen, geeft trainingen en workshops en verzorgt presentaties. Bloggen behoort ook tot één van zijn bezigheden.

Een vliegende start als zzp’er

“Bij mijn start als zzp’er was de oriëntatie bij de KvK voor mij het belangrijkste, dus mijn rechtsvorm. Niet zozeer vroeg ik me af “wat ga ik doen?”, want ik had al een netwerk en topic waar ik mee aan de slag wilde gaan. Meer wilde ik weten wat mijn ondernemerschap betekent wat betreft administratie, rechtsvorm en fiscale vraagstukken. Tegelijk komt de vraag van continuïteit op: “hoe zorg je direct voor een continue stroom van inkomsten?”. Ik was en ben hoofdkostwinner met een gezin en hypotheek. Voor velen is dat een reden om niet voor jezelf te beginnen, omdat je je “ogenschijnlijke” zekerheden opgeeft. Ik zeg “ogenschijnlijk”, omdat je altijd nog de deur kan worden gewezen, als je een contract hebt bij een grote werkgever. Ik had hierbij een idee: ketensamenwerking, waarvan je dacht dat je je looninkomsten op korte termijn zou kunnen evenaren. Dat was nadrukkelijk een gok, maar wat ik niet wilde, was langdurig interim-klussen doen. Ik heb toen thuis afgesproken: “als het niet werkt, dan ga ik gewoon weer een vaste baan zoeken.” In de bouwwereld starten ondernemers voornamelijk uit negatieve overwegingen, denk ik. Ik kom nogal eens tegen dat bouwbedrijven zich failliet laten verklaren en mensen niet meer in dienst nemen, maar deze mensen aan het werk zetten als zzp’er. Dat is iets anders dan dat ik doe: ik begeleid, ik train en daarin zie ik dat weinig mensen bewust de stap zetten van loondienst naar ondernemen. In Alkmaar ben ik op uitnodiging bij een zzpbeurs geweest. Daar vond ik het opvallend dat weinig mensen hun eigen verhaal konden vertellen of hoe ze het komend jaar financieel door zouden kunnen komen. Ook weinig mensen zien het nut en de noodzaak in van een goed netwerk om daar je opdrachten uit te genereren. Bijvoorbeeld “ik ben goed in het één en jij bent goed in het ander, zullen we samenwerken?”. Dit kan een momentopname of een lokale ontslaggolf zijn geweest, maar ik vond het wel opvallend.”

Software als basis

“Ik heb me wat verdiept in rechtsvormen door een gesprek bij de KvK en dat was zeker in het begin vrij rechttoe-rechtaan: inschrijving in de KvK en klaar is Kees. Daarna heb ik nog wel een gesprek gehad met een belastingadviseur over hoe het gaat met een auto als je zzp’er bent. Verder wijzen de facturatie en dergelijke vanzelf. Ik heb nog wel mijn hele administratie aan een accountant uitbesteed. Bonnetjes en dergelijke sla ik zelf op, maar de (digitale) schoenendoos zet ik door naar de accountant. Ik vind het wel belangrijk dat ik een gevoel heb met mijn begroting (inkomsten) en uitgaven voor het gehele jaar. Ik ben net begonnen met het programma Daylite-4 en dat is helemaal super. Hiermee kan ik telefoongesprekken koppelen aan notities, agenda, taken, projecten en urenregistratie. Voor mij was het nogal een overweging, want ik werkte met een HTC-telefoon met een Windows-omgeving. Ik kreeg een iPad als afscheidscadeau en ben daardoor nu helemaal overgestapt naar Apple. Ik vind het belangrijk dat de hardware en software kloppen, dat alles gesynchroniseerd wordt en dat contacten kloppen. Ik heb geen secretaresse meer, dus moet de techniek zeker kloppen.”

Tarief en de eerste opdracht

“De woningbouwvereniging zei bij mijn vertrek tegen mij: “dien een offerte in”, mijn offerte werd als winnende eruit geplukt en dat was mijn eerste klant. Daarnaast deed ik zelf kleine trainingen en workshops, in 2012 had ik niet veel hele grote klussen. Ik gaf geen gratis trainingen, maar vanaf het begin heb ik er direct een prijs voor gevraagd. Ik heb toen wel in de markt gekeken wat een redelijk prijskaartje is. In het begin had ik wel zweethanden en vroeg ik me af “gaan ze dit accepteren?”, maar nu heb ik geleerd dat mijn prijs-/kwaliteitsverhouding prima is. Trainingen of workshops variëren in tijdsduur van een dagdeel tot meerdere dagen, afhankelijk van de doelgroep. Soms doe ik een presentatie voor een club voor een bepaald bedrag. Ik vind het leuk dat het zo afwisselend is. Mijn eerste jaar heb ik geen afdingen ervaren, maar nu recentelijk wel. Daarop heb ik gezegd “dit is de prijs”, als je bij mij een paar euro eraf wil halen, dan moet je mij niet hebben maar iemand anders. Want als je daaraan toegeeft dan wordt het een hellend vlak. Ik heb mijn prijzen van 2012 niet verhoogd, dus omgekeerd gezien is dat eigenlijk een korting. Ik ben hier ook transparant over: de prijzen staan gewoon op mijn website. Een tip voor zzp’ers is: zet je prijs op de website, zodat potentiële opdrachtgevers weten wat je vraagt en zodat je hier geen enorme discussies over krijgt. Daarnaast kan ik startende ondernemers een aantal dingen aanraden voor het binnenhalen van een (eerste) opdracht. Ik geloof er erg in dat je herkenbaar bent op het thema waar je actief in bent op LinkedIn en Twitter. Zorg dat je herkenbaar bent en dat mensen je gaan volgen. Dat doe je op basis van stellingnames, het actief zoeken naar nieuws over dit onderwerp en Tweets op dat gebied doorzetten. Op jouw thema reuring creëren en actief zijn. En ook digitaal actief zijn, zodat men bij jou uitkomt, als ze op zoek zijn naar dat thema. Het is belangrijk dat je weet welk verhaal je verkoopt en ga gericht de boer op. Maak een helder plan en zorg dat je weet waar je over een jaar wilt staan. Ik heb een redelijk makkelijke start gehad, omdat ik in de bouwsector al behoorlijk bekend was. Ik werd al gevraagd om een presentatie of lezing te geven op events. Maar als ik niet op social media actief blijf en nieuwe onderwerpen weet te vinden, dan bloedt dit langzaam dood en daarin verschil ik niet van een beginnend ondernemer. Zoek naar waar jij meerwaarde hebt voor de markt. Dat slaat ook op die deprimerende bijeenkomst in Alkmaar: je moet erin slagen jouw meerwaarde voor anderen helder te krijgen, daar zit je kracht in. Anders lukt het je niet om te onderscheiden en moet je het in prijs gaan zoeken, dat is niet heel duurzaam.”

Het ideale marketingkanaal

“Mijn doelgroep effectief bereiken, was en is belangrijk voor mij als ondernemer. In mijn geval is mijn website één van de eerste dingen geweest. Ik ben ooit begonnen met een Google-blog en dit heb ik vertaald in een website. Ik schrijf redelijk makkelijk en ben daarom begonnen met bloggen. Dat verspreid ik via LinkedIn en Twitter om traffic te genereren. Dan is het belangrijk om de bezoekers vast te houden op je website en aan hen mijn dienst te verkopen. De kosten van een website zijn laag, dus daar hoef je het niet voor te laten. Op het gebied van social media gebruik ik tijdens trainingen mijn Twitter-account. Als een deelnemer heel positief of negatief is, wil ik dat mensen dat vooral via Twitter sturen. Dan kan ik mijn product blijven optimaliseren en loop ik voor op de markt. Ik denk dat het in belangrijke mate afhangt wat jouw dienst of product is. Ben je stukadoor en werk je veel voor bouwbedrijven? Dan weet ik niet of je daar perse LinkedIn of Twitter voor nodig hebt. Als het je lukt om jouw product of dienst aan te bieden zonder social media, dan is dat prima en niet perse nodig. Maar als je op de particuliere markt actief bent, zou ik zeker wel actief zijn op Facebook en Twitter. Voor mezelf probeer ik de scheiding te maken: Facebook gebruik ik privé en LinkedIn en Twitter zakelijk. Ik vind het leuk om op Twitter actief te zijn omdat ik er zo achter kom wat er speelt in de markt. Het is leuk om inspiratie op te doen voor mijn trainingen. Op LinkedIn ben ik een eigen groep gestart en daar zijn inmiddels bijna 1.000 leden op aangesloten. Binnen deze groep ontstaan vanzelf discussies, daarbij kan ik zien waar de vraag is en waar ik mensen mee kan helpen op dit bepaalde topic.”

Opvallen tussen concurrenten

“Het hangt er vanaf waarom je zzp’er bent geworden. Hierbij is de zzp-beurs in Alkmaar weer een goed voorbeeld. Ik was daar verbaasd door het feit dat een aantal mensen die ik sprak mij niet goed uit konden leggen waar zij goed in waren. In mijn naïviteit had ik het idee dat iedereen een bewuste keuze maakt. Als iemand zzp’er wordt uit noodzaak (zoals ontslag), dan is de weg lastig, denk ik. Bij een bewuste overstap heeft iemand nagedacht over de voor- en tegens. In het algemeen adviseer ik om iets aan te bieden wat (redelijk) uniek is. Zoek een manier, thema of onderwerp waarop je jezelf onderscheid van de concurrentie. Onderzoek waar opdrachtgevers en klanten behoefte aan hebben. Veelal is immers de vraag van een opdrachtgever niet per se het echte probleem waar zij mee worstelen. Zoek naar wat jouw meerwaarde is. Daarnaast: zorg dat je opvalt. Dat doe je niet door op je LinkedIn-profiel te zetten “op zoek naar een leuke baan” of “toe aan een nieuwe uitdaging”. De samenwerking zoeken met anderen is ook belangrijk. Dat kan over heel praktische zaken gaan, als gemeenschappelijke administratie. Maar zoek ook de inhoudelijke samenwerking met andere ondernemers. Tot slot: geloof in jezelf. Straal uit dat jij de beste bent. Als je je koppie laat hangen, dan weet je zeker dat opdrachtgevers je voorbij zullen lopen.”

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Knab- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

  • Een eigen bedrijf starten
    17 juli 2019  Cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht, Nederland

Bekijk de volledige agenda →