“Een volledig profiel is het halve werk”

Avatar foto Opinie
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

“Met meer dan vier miljoen Nederlandse gebruikers op LinkedIn kan je niet anders dan concluderen dat dit “Facebook voor professionals” een belangrijke plek inneemt in het Social media-landschap in ons land. Terecht, want LinkedIn is praktisch onmisbaar voor de ondernemer.

Veel ondernemers laten LinkedIn helaas links liggen bij het vinden van een nieuwe opdrachtgever. Het is echter het platform om verbinding te krijgen en te houden met je netwerk. En netwerken is net werken. Daar mag je best wat tijd en aandacht aan besteden.

Tijdens mijn workshops blijkt dat LinkedIn, ondanks het feit dat bijna iedereen een account heeft, toch nog veel vragen oproept. Ik zie dan ook nog veel missers bij gebruikers. Missers die eenvoudig zijn te verhelpen, zodat je echt profijt krijgt van jouw account.”

LinkedIn-missers:

In the picture
“Het eerste dat in het oog springt als iemand jou zoekt, is je foto. Een goede profielfoto is daarom van groot belang, je krijgt immers maar één kans voor een eerste indruk. LinkedIn is zakelijk. Zorg dan ook dat je een beetje toonbaar in beeld bent met het imago dat je wil hebben. Dus bijvoorbeeld:

• Geen vakantiefoto in een mouwloos hemdje en een zonnebril op;
• Geen plaatje op een terras met een pul bier voor je gezicht.

Maar zonder foto met alleen het icoontje van LinkedIn kan al helemaal niet. Dat is echt een gemiste kans voor jou als ondernemer. Maak daarom werk van je profielfoto om een goede eerste indruk achter te laten op potentiële connecties/klanten.

Oh ja, nog een tip voor alle ondernemers: LinkedIn is de plaats waar ook klanten en prospects informatie over jouw bedrijf zoeken. Dan is het is natuurlijk belangrijk dat je bedrijfspagina up-to-date en gevuld is met zinvolle content en zorg dat je contactgegevens te vinden zijn.“

Online servetje: een gemiste kans
“Veel gebruikers hebben ooit een keer hun profiel aangemaakt op een verloren moment. En dat is jammer genoeg te zien. Data kloppen niet, functies zijn niet of summier toegelicht, vermeldingen staan in het (steenkolen) Engels terwijl je nooit een voet over de grens zet, interesses zijn niet vermeld en ga zo maar door. Je online CV ziet er op deze manier meer uit als een online servetje waar iets op is gekrabbeld. Een gemiste kans.

Werk dus je profiel bij en ga voor een 100% score. Dat kan je makkelijk checken aan de zijkant van je profiel met de indicatie die LinkedIn je gratis geeft. Een volledig profiel is het halve werk.“

To connect or not to connect… that’s the question
“Het maken van de verbinding is natuurlijk de basis van LinkedIn. Schroom daarom ook niet om je contacten uit het echte leven uit te nodigen en aan je netwerk toe te voegen. Wacht daar dan ook niet weken mee, maar neem één keer in de week de tijd om de contacten die je die week hebt gemaakt even op te zoeken en uit te nodigen.

Door een profiel op LinkedIn aan te maken, maak je je bekend aan de buitenwereld. Deze buitenwereld komt waarschijnlijk zo nu en dan bij jou kijken. Men gluurt even over je schouder mee en pluist je online CV uit. “Waarom,” zou je moeten denken. Als je die vraag hebt, stel hem dan! Ook op een gratis account kan je zien welke vijf mensen uit en buiten je netwerk jouw profiel hebben bekeken. En dat alleen kan al extreem interessante info
zijn. Maak dan ook de connectie met deze mensen en vraag of je iets voor ze kan betekenen. Moet je eens kijken wat er dan kan gaan gebeuren.

En wat te doen met contacten die je niet kent en die jou uitnodigen? Gewoon eens hun profiel doorspitten. Ik accepteer iedereen waarvan ik denk dat het een toegevoegde waarde heeft.”

Geef eens een complimentje
“Het ontvangen van een compliment is ontzettend leuk, maar het moet wel gemeend zijn. Het geven van de juiste vleiende opmerking op het juiste moment is een presentje dat niet veel kost, maar heel veel kan opleveren.

Aanbevelingen kunnen je profiel opwaarderen maar ook ontzettend neerhalen. Probeer daarom selectief te zijn in wie je een endorsement laat plaatsen op je profiel. Laat dan ook niet die ene partner, waar je al 5 jaar mee samenwerkt, een lofdicht plaatsen op je account waarin je praktisch verafgod wordt voor je dagelijkse werkzaamheden. Daar prikt echt iedereen dwars doorheen. Zeker als jij exact hetzelfde doet voor hem. Niet doen dus. Wees zuinig met je geschreven aanbevelingen en blijf realistisch.”

Spreek je moerstaal
“Als jouw netwerk voor 99% Nederlands is, kan het een beetje overdreven en dikdoenerig overkomen als je profiel helemaal in het Engels geschreven is. Communiceer daarom in de taal van je netwerk zolang je geen internationale carrière hebt of ambieert. Een beetje oenig als het gebruikte taalgebruik wel chique lijkt, maar toch een hoog steenkolen gehalte heeft. Hetzelfde geldt voor je statusupdates. Spreek dus de taal van je netwerk, dat maakt de communicatie wel zo eenvoudig.”

Oh, kom er eens kijken…
“Mijn LinkedIn-account? Tja, dat heb ik wel, maar ik kijk er nooit op! Waarom, vraag je? Geen tijd voor… ben ik echt veel te druk voor. Zo werkt sociaal netwerken niet. Netwerken is net werk. Geef het dus wat aandacht en tijd, je zal na verloop van tijd merken dat het echt wat oplevert.

De gemiddelde Nederlandse werknemer besteedt 2 uur per dag aan het lezen en beantwoorden van e-mail. Daar kan je beste eens een kwartiertje van pikken. Social surf eens door je netwerk heen. Zie wie er verhuisd is van baan, complimenteer die oud-collega met haar nieuwe foto en lees vooral het interessante nieuws dat je netwerk met je deelt. Vroeger las je wellicht de krant tijdens een kop koffie. Ga nu met je tablet op schoot zitten en veeg door de LinkedIn-app. Daar word je wijzer van en je ben tenminste bij de tijd.”

Neem deel aan groepen
“Netwerken doe je nooit alleen. Als je optimaal kennis wil delen en vergaren, kan je niet zonder de groepen in LinkedIn. Hier vind je alles over ieder onderwerp verzameld en gedeeld door gelijkgestemden. Blijf dan ook niet als een muurbloempje aan de kant zitten, maar dans mee. Word lid van de groepen die in jouw interessegebied liggen en maak contact met mensen die je anders nooit had ontmoet. Reageer op de lopende discussies en open er zelf eens één. En ervaar dat je connectie legt met mensen die je waarschijnlijk anders nooit had ontmoet. Zelf heb ik al heel wat succesvolle zogenaamde IRL-afspraken ofwel in real life-afspraken kunnen maken op deze manier.”

Laat iets van je horen
“Het eerste dat LinkedIn aan je vraagt als je de homepage opent, is: “Share an update…”. Maak gebruik van die mogelijkheid en laat je netwerk weten dat je er bent. Al je activiteiten zijn (indien goed ingesteld) zichtbaar voor je netwerk en je toekomstige relaties op je profiel. Het is wel erg kaal als daar alleen een nieuw contact van drie maanden geleden bij staat en je verder stil bent gebleven. Maak daarom zo nu en dan eens wat lawaai en laat
van je horen. Niets te melden? Dat kan niet. Je hebt afgelopen week vast wel een interessant artikel gelezen dat je met jouw relaties kunt delen.”

Iets te veel van het goede
“Delen en netwerken is geweldig, maar je kan het ook overdrijven. LinkedIn is geen Twitter dus houd het wel een beetje binnen de perken. Elke dertig minuten een update kan behoorlijk irritant worden en voor je het weet ben jij die wasmiddelenfabrikant tijdens de commercials die iedereen bij voorbaat wegzapt. Houd het daarom zakelijk en binnen de perken. Kies je momenten waarop je een bericht plaatst en overdrijf het niet.

Drie à vier updates per week is een mooi gemiddelde. Zo blijf je top of mind bij je netwerk, zonder jezelf te overschreeuwen.”

Ziggo Zakelijk

      Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Ziggo Zakelijk.

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →