“Durf nee te verkopen als zzp’er”

Josette Dijkhuizen: "Durf nee te verkopen als zzp’er" - ZZP Barometer

Josette zag in 2005 een gat in de markt: het helpen van startende ondernemers. Zij bleek hierin, dankzij haar achtergrond, goed te slagen. Toen zij begon aan haar vierde boek, Het Ondernemersgen, bedacht ze: “hier heb ik een wetenschappelijke basis voor nodig”. Een hoogleraar gaf aan dat ze moest gaan promoveren en dat
was voor haar de juiste professionaliseringsslag waarmee ze kan bijblijven op haar vakgebied. Dit bleek niemand in Nederland te doen en hiermee had ze direct input en een basis voor haar boeken, lezingen en adviespraktijk.

Josette zorgt ervoor dat er meer kennis wordt gegenereerd op het gebied van ondernemerschap in Nederland, bijvoorbeeld door het doen van promotieonderzoek. De uitkomsten van deze onderzoeken geeft zij terug aan ondernemend Nederland via onder andere boeken, blogs, seminars en workshops. Daarnaast verzorgt zij adviestrajecten over (intern) ondernemerschap bij bedrijven en de overheid. Josette was Vrouwenvertegenwoordiger van Nederland bij de Verenigde Naties in 2013. Hierbij zette ze het thema vrouwelijk ondernemerschap op de kaart. Bovendien is zij initiatiefnemer van Krachtbedrijf, een programma om vrouwen uit de vrouwenopvang te begeleiden bij het opzetten van een eigen bedrijf. Maar niet alleen vrouwelijke ondernemers
weten de weg naar haar te vinden, ook mannelijke, beginnende en meer ervaren ondernemers en ondernemende organisaties. Zij is 24/7 bezig de wetenschap aan de praktijk te koppelen. “Helaas heeft de dag niet meer dan 24 uur!”

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Media-aandacht als acquisitiemiddel

“Ik help veel zzp’ers succesvoller te worden in hun ondernemerschap via advisering en coaching. Klanten komen via lezingen, workshops of publicaties bij mij uit. Ik heb veel media-aandacht gegenereerd via televisie, radio, kranten en tijdschriften. Dat is mijn acquisitie, ik benader zelf geen mensen. Ik help zowel starters als ervaren ondernemers en krijg vragen als “ik wil beginnen, maar wie is mijn doelgroep en hoe zet ik mijzelf in de markt?”. Ervaren ondernemers komen met vragen als: “de markt stort in of wordt minder, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik op langere termijn continuïteit waarborg?” of “ik wil een partnership aangaan, hoe vlieg ik dat aan?”. Van origine ben ik marketeer, maar ook organisatiewetenschapper en -coach. Ik ben geen doorgewinterde bankier of verzekeringsexpert en doe vooral communicatie en marketing naar de markt toe. Als coach krijg ik ook veel persoonlijke vragen, bijvoorbeeld: “hoe kan ik mezelf ontwikkelen?” en “ik merk dat ik steeds meer een manager word in mijn organisatie en wil ik dat wel?”. Veel zzp’ers zeggen dat zij zo’n mooie dienst of mooi product hebben. Mijn vraag daarbij is dan: “wat heeft de wereld eraan en wat is jouw toegevoegde waarde voor de samenleving?“. Dit is voor velen een heel lastige vraag. Als zzp’er zal je toch je eigen PR moeten doen en dan heb je een ijzersterk verhaal nodig! Zichtbaarheid creëren is heel belangrijk.”

Durf nee te verkopen als zzp’er

“Iedere dag is voor mij anders, want ik heb geen vaste werkzaamheden. In een week bouw ik voldoende ruimte in om zaken op orde te brengen. Ik reageer snel op mailtjes en telefoontjes (binnen 24 uur), omdat ik hiermee rekening houd in mijn agenda. Ik ben dus nooit van ‘s ochtends 8 tot ‘s avonds 10 uur vol gepland. Ook houd ik één dag vrij per week. Dit is een dag zonder afspraken waarbij ik op kantoor ben om onderzoek te doen als promovendus en met mijn eigen ondernemerspanel, maar ook om te schrijven en mensen te kunnen ontmoeten. Ik kan niet in een half uurtje een blog schrijven. Voor afspraken plan ik altijd ruim de tijd in, zodat je niet gestrest rondloopt en altijd vijf minuten te laat bent. Ik zou het fijn vinden als de dag meer dan 24 uur had, maar daar kan je helaas niks aan doen als ondernemer – dat is nu eenmaal zo! Ik heb tijd nodig om een coachgesprek te laten
bezinken, omdat dit veel tijd en energie vergt.

Ik zorg voor balans in mijn werk door ook veel onbetaalde onderzoeken te doen, boeken te schrijven en door mijn programma Krachtbedrijf – dat in feite een social enterprise is. Ik streef altijd naar een mix met betaalde en onbetaalde opdrachten. Dus niet weken achter elkaar alleen maar andere mensen helpen zonder dat daar een factuur tegenover staat. Ik doe veel sociaal maatschappelijk werk, maar dat kan alleen als ik aan de andere kant geld verdien. Ik ben in de positie waarbij ik meerdere keren per dag mailtjes krijg met: “kan je met me sparren?”. Als ik daar altijd op in zou gaan, dan zou ik geen geld meer verdienen.

Het is belangrijk om ook “nee” te durven verkopen. Dan bedank ik voor de interesse en leg ik uit waarom het niet lukt. Ik probeer het dan wel op te lossen door mijn netwerk in te zetten om een oplossing te zoeken. Ik denk na over waar ik die persoon naartoe kan verwijzen. En dan niet als afschuifmechanisme, maar waar die ander meer aan heeft. Dan geef ik een aantal opties voor websites waar ze op kunnen kijken of de contactgegevens van een aantal
interessante contacten, maar het ligt er wel aan wie het is. En ja, soms is het afschuiven en zeg ik “bel me maar over 3 maanden terug”. Dan zie je wie er serieus is en wie er afvalt. Als je niet zo populair bent, draai de tip dan om: hou vast en bel na één maand zelf terug. Het is allemaal afhankelijk van wie het is. Als bijvoorbeeld een goede vriend komt met een contact voor mij, dan wijs ik het natuurlijk niet af.”

Kleine zaken direct afwikkelen

“Ik ben wel van de lijstjes, zoals takenlijstjes in mijn iPhone (via de notities-app). Dit vind ik prettig, vooral om dingen af te vinken. Ik houd een takenlijstje per project aan. Vaak wordt een lijstje eindeloos lang, maar ik doe heel veel dingen direct ter plekke zodat het niet teveel ophoopt. In de tussentijd ben ik er anders namelijk wel in mijn hoofd mee bezig. De meeste dingen rond ik direct af, bijvoorbeeld het beantwoorden van mails binnen 24 uur. Daar hoeft ik daarna dan niets meer mee te doen. Anders wordt het een te grote brei. Ik werk meestal in de ochtenduren de telefoontjes en mailtjes af.”

Apart kantoor zorgt voor meer balans

“Bij mij is één element belangrijk bij die balans: ik heb een kantoor dat niet aan huis is, maar gelukkig wel op loopafstand. Mijn kantoor en huis zijn afgescheiden en daarom vind ik de balans tussen werk en privé prettig. Thuis heb ik een iPad en iPhone en op kantoor een iMac. Thuis krijg ik wel mailtjes, maar dat ervaar ik niet als een belasting. Ik vind het geen probleem dat mijn werk – wat mijn hobby is – er altijd is. Het is prettig dat ik ‘s avonds nog door kan kijken welke mailtjes er binnenkomen of welke SMS’jes ik ontvangen heb. Met grote projectplannen en dergelijke houd ik me alleen bezig op kantoor. Mijn werk is geen werk, want ik doe alleen maar dingen die ik leuk vind. Alles wat ik doe, is omdat ik het eigenlijk écht leuk vind. Als ik thuis nog een hoofdstuk van mijn boek moet schrijven, is dat geen straf. Mijn onderneming zit 24 uur per dag in mijn hoofd en dat maakt me gelukkig.”

Zzp’er veel effectiever dan werknemer

“Wat ik heel positief vind op het gebied van zzp’ers en het behalen van deadlines, is dat de zzp’er erg gedreven is om resultaat te behalen. Hij zal er mijns inziens alles aan doen om deadlines te halen en hoge kwaliteit te leveren. Dit ligt iets anders dan dat je in loondienst bent. Zzp’ers willen het maximale behalen in zo kort mogelijke tijd en dus ook deadlines en resultaten behalen. Want je merkt als ondernemer dat je geen beleg op je boterham hebt
als je klant niet tevreden is. Je kunt je nergens achter verschuilen en je moet het zelf doen. Soms hoort een nacht doorwerken daar ook bij.”

“Een paar maanden geleden had ik meer tijd vrij willen maken voor mijn internationale expansie. Als zzp’er wil ik dé expert worden op het gebied van ondernemerschap en inmiddels ben ik dat al. Vrijwilligerswerk doe ik intussen ook heel veel. Het project Krachtbedrijf ga ik dit jaar uitrollen over Nederland en voor de komende jaren staat op de planning om ook ex-gedetineerden en ex-vluchtelingen deel te laten nemen. Dit zijn mensen die potentie hebben als ondernemer, maar die niet de kans krijgen om hiermee aan de slag te gaan. Hierin heb ik ook internationale ambities. Dit jaar ben ik al uitgenodigd in Pakistan, Macedonië, Turkije en Azerbeidzjan. Ik hoop dat ik in de toekomst de tijd krijg om de vrouwen in deze landen te helpen bij hun ondernemerschap. Ik wil graag mensen in een achterstandspositie helpen om te slagen als ondernemer.”

Stel jezelf prioriteiten voor de toekomst

“Een goede tip voor zzp’ers is: maak keuzes in prioriteit en wees toekomstgericht bezig. Ik merk dat veel zzp’ers alleen bezig zijn met de waan van de dag. Denk na over aan welke activiteiten je iets hebt om in de toekomst je doelen te bereiken. Mijn eigen prioriteit die ik stel als iemand belt is: “past dat in mijn visie en missie voor de toekomst en brengt dat mij wellicht iets?”. Maak je keuze in contacten en activiteiten van nu. Je moet nu investeren in contacten en activiteiten voor hetgeen je in de toekomst wilt bereiken en daar moet je je bewust van zijn. Kijk daarnaast als ondernemer welke bijdrage je kunt leveren in de wereld. We hebben die ondernemendheid met elkaar nodig om initiatieven kracht bij te zetten!”

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
IT-Staffing - ZP'ers

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →