Philip van Coevorden is directeur en eigenaar van Managementboek.nl: aanbieder van een groot assortiment boeken en ook van evenementen en seminars. Philip heeft bijna 20 jaar ervaring in de boekenbranche of – zoals hij zelf zegt – de “kennisbranche”.
Managementboek.nl presenteert het boekenaanbod voor de verschillende doelgroepen zo goed mogelijk en geeft daar zoveel mogelijk achtergrondinformatie bij. Zzp’ers vormen een belangrijke doelgroep, omdat het een sterk groeiende groep is. De events die Managementboek.nl sinds 2010 organiseert, worden goed bezocht door zzp’ers. Een kleinschalig evenement in de middag of kortdurend programma tegen een lagere prijs is een schot in de roos voor die doelgroep. De events zorgen voor informatieoverdracht naar de doelgroep zzp’er.
Meer aanwezig op kantoor
“Mijn dag ziet er als volgt uit: ‘s ochtends tussen 9.00 en 10.00 uur werk ik een aantal administratieve zaken bij. Tussen 10.00 en 14.00 uur heb ik één of twee afspraken. De onderwerpen van de afspraken zijn zeer uiteenlopend, zoals samenwerkingen op het gebied van events, of uitgevers of auteurs die over nieuwe boeken komen sparren. Zelf zit ik meer op marketing, vormgeving en branding en daardoor doe ik veel door elkaar, want er zijn elke dag wel uitingen, bijvoorbeeld de nieuwsbrief. Iedere week hebben we wel een marketingoverleg
over hetgeen dat er in die week moet gebeuren. In grote lijnen proberen we minder buiten de deur te zijn en meer op kantoor te zijn, ook voor afspraken. Op die manier willen we vermijden dat we veel reistijd kwijt zijn. Op maandagen heb ik relatief meer overleg en vrijdag is een rustigste dag, waarop ik de productie bijhoud en zaken kan bijwerken. En zoals dat bij iedereen gaat: ‘s avonds nog veel mail bijwerken. Anders kom je er bijna niet doorheen en zit je aan het einde van de week voller dan aan het begin.”
Hulpmiddelen voor time management
“Als hulpmiddel gebruik ik een to-do list. Dit is een lijstje met wat ik nog moet doen, bijvoorbeeld waar ik het nog over moet hebben met mijn compagnon, in de wandelgangen of op vrijdag. Zonder zo’n lijstje stroomt je hoofd over. Een aantal zaken dat echt belangrijk en urgent is komt bovenaan mijn to-do list. De soms wat vagere dingen waar je langer je gedachte over moet laten gaan – bijvoorbeeld feedback geven of een voorstel doen – komen iets lager op de lijst. Ik streef ernaar om het lijstje eens in de twee weken leeg te hebben, zodat ik met een schone lei kan beginnen. Ik vind het fijn om er iets van af te kunnen strepen. Je kan per dag maar zoveel beslissingen maken en knopen doorhakken. Ik ken een wetenschapper die, als hij uit eten gaat, altijd de eerste drie gerechten van de
kaart neemt: het eerste voorgerecht, het eerste hoofdgerecht en het eerste nagerecht. Dit heeft als gevolg dat je geen beslissing hoeft te nemen. Dan spaar je je energie en denkkracht voor andere dingen.
Ik heb geen specifieke apps om mijn productiviteit te verhogen. E-mail is het belangrijkste. Thuis heb ik wel een iPad, maar die gebruik ik heel weinig. Mijn iPhone is het allerbelangrijkste, thuis en op kantoor heb ik een Mac. Mijn to-do list gaat gewoon via een papieren lijstje.”
Niet stoer om veel uren te maken
“Ik ervaar een goede balans tussen werk en privé en realiseer me al heel lang dat ik de mogelijkheid heb om te zeggen: “nu is het even genoeg, hier trek ik de lijn.” Als je in dienst bent, dan heb je wellicht problemen als je dat doet en als ondernemer kun je die beslissing nemen. ‘s Avonds of in het weekend stopt het denken niet, hoewel ik ‘s avonds over het algemeen wel vrij probeer te houden. Na een uur of 8 ga ik op 25-30% en ben ik alleen bereikbaar per mail. Dit bewaak ik echt, want je hebt gewoon tijd voor ontspanning nodig. Als ik thuis ben, dan werk ik eigenlijk niet en check ik alleen m’n mail. Ik loop niet veel recepties af en zit in weinig besturen, daardoor kan ik tijd vrijhouden. Verhalen van 70 tot 80 uur werken zijn een grote kolder. Als je tussen de 8 en 9 uur per dag echt werkt (niet lunchen of iets dergelijks) en je weet dat productief in te zetten, dan doe je het goed. 40 of 50 uur per week werken is prima en het is niet stoer om meer te werken.”
Focus is onmisbaar
“Mijn focus als ondernemer is heel belangrijk en in de laatste 2 tot 3 jaar is dit steeds belangrijker geworden. Vanaf 2010-2011 merkten wij wel iets van de economische neergang die al vanaf 2008 was ingezet. Wij hadden ons voorbereid op een grote omzetgroei, maar door de neergang kwam deze groei niet direct. In die tijd hebben wij veel dingen ontwikkeld en dat had geen positief effect. Focus is erg belangrijk, vooral als het wat minder gaat. Nu besteden we op Managementboek.nl aandacht aan focusmarketing, uitstraling, vormgeving, IT, projecten, roadmap etc. De focus is superbelangrijk en hiermee keuzes maken. Als je je bij iets de vraag stelt: “is dit interessant?”, dan weet je vaak snel het antwoord. Voor de zzp’er of freelancer is focus ook heel belangrijk. Als je adviseur bent of je hebt een bepaalde vaardigheid, dan moet je zorgen dat je een specialisatie ontwikkelt
en een bepaalde niche hebt. De focus kan ook op twee of drie speerpunten zijn, maar je moet niet alles voor iedereen willen doen. Dat is niet goed, want dan vragen opdrachtgevers zich af wat je nu precies doet. Belangrijk is dat je een duidelijke propositie hebt: dit doe ik, dat kan ik en dat doe ik niet.”
“Ik zou wel eens wat meer tijd willen gebruiken om langer over dingen na te denken, bijvoorbeeld over mijn bedrijf, zonder hectiek. Privé zou ik graag iets meer willen reizen en misschien kan dat over een paar jaar wel. Ik ben heel erg geïnteresseerd in architectuur en interieur en dat zou ik graag naast m’n werk willen ontwikkelen.”
Altijd bereikbaar per e-mail
“Ik ben een slechte raadgever op dit gebied, want ik laat me nogal leiden door e-mail. Ik kan zeker niet maximaal één keer per dag mijn mail lezen en verwerken. Meer dan voorheen lees ik mijn mail door, bijvoorbeeld ook in de auto, en laat ik het één en ander even bezinken voordat ik (de volgende dag) reageer. Qua time management kan dat veel beter. Bijvoorbeeld op een vast uur tijdens de dag en ’s avonds. Dat kan ik me alleen niet goed eigen maken. Als ik snel kan reageren, dan reageer ik direct. Het wordt verwacht dat je snel reageert. Men maakt elkaar gek en verwacht dat alles direct gebeurt, terwijl dat vaak niet nodig is. Ik ben geen beller en schrijf liever een mailtje, omdat ik dan mijn gedachten beter kan uiten. Je bent vaak veel tijd kwijt met bellen. Mail wordt vaak als chatfunctie gebruikt; als de ander ook snel reageert, werkt het voor mij heel handig. Mijn ervaring is dat dingen zichzelf soms oplossen als je ze even laat liggen. Voor mij gaat alles altijd in elkaar over, want 100% privé of 100% zaken werkt niet voor mij. Ook op vakantie ben ik altijd bereikbaar.”
Als zzp’er aan de slag bij Managementboek.nl
“Wij werken veel met freelancers en zzp’ers, zoals journalisten, fotografen, vormgevers, IT’ers en personeelsadviseurs. Deze mensen zijn uitermate professioneel en wij hebben er heel goede ervaringen mee. Zzp’ers zijn zich bewust van het feit dat ze wel moeten leveren, anders is het de volgende keer over. Je bent zo goed als je trackrecord. Niet alleen je laatste klus telt. Zzp’ers moeten zich bewust zijn wie ze als klant hebben of kiezen. Je mag best teruggrijpen op het verleden en op eerdere klussen, het is kortzichtig om als opdrachtgever alleen naar de laatste klus van een zzp’er te kijken. Zzp’ers moeten het bovendien erg hebben van mond-tot-mondreclame. Als ik van iemand hoor “hij doet goeie dingen”, dan begin je direct met vertrouwen aan het opbouwen van een relatie.”
Boekentips voor de zzp’er
“Een boek dat ik aan kan raden op het gebied van time management is het boek “Getting Things Done” van David Allen. Dat is een standaardwerk, maar daarnaast is ook de “Dummies”- reeks interessant voor zzp’ers bijvoorbeeld “Time management for Dummies”. Stephen Covey heeft ook boeken geschreven die belangrijk zijn voor de zzp’er. Daarnaast is de bestseller “Ontdek je sterke punten” van Marcus Buckingham een aanrader. Lees dan ook meteen “Elke dag je hoofd en inbox leeg” van Taco Oosterkamp. Dit zijn allemaal heel praktische boeken.
Boeken zoals “The 4-Hour Workweek” van Tim Ferriss zijn wel leuk om je even op een ander been te zetten, je anders te laten denken en anders naar dingen te laten kijken. Maar uiteindelijk is dit niet heel realistisch en daardoor niet praktisch toepasbaar. In die zin is dat boek een beetje een hype. Het is wellicht aan te raden voor mensen die zeggen dat ze 70 tot 80 uur per week werken.”