“Focus je op één ding”

Fotoosonline.nl - Pauli Langbein - ZZP Barometer

Pauli fotografeert al vanaf haar veertiende, dit is begonnen als een hobby en is nu haar beroep. Na 31 jaar bij de ING/Postbank gewerkt te hebben, raakte zij werkloos. Na 6 weken niks doen, kwam ze erachter dat dat niets voor haar is. Zij heeft toen in het binnen- en buitenland meegelopen met fotografen en een aantal cursussen gedaan. Dat greep haar zo aan, dat zij steeds meer foto’s en ander werk op Hyves plaatste en dat mensen haar als fotograaf begonnen te vragen. Naar aanleiding daarvan dacht zij: “als mensen blijkbaar mooi vinden wat ik doe, dan moet ik er maar mijn beroep van maken”. Op 28 februari 2011 is zij begonnen met haar eigen bedrijf en hiermee is haar droom als zzp’er uitgekomen: zij heeft van haar passie haar werk gemaakt. Nu wil zij meer nationale en internationale naamsbekendheid opbouwen als portretfotograaf. Pauli vertelt in dit interview hoe zij haar eerste opdrachten scoorde en hoe zij Facebook gebruikt als belangrijkste acquisitiekanaal.

Eerste opdracht dankzij netwerkbijeenkomst

“Mijn eerste opdracht was een zakelijke foto: het maken van een foto voor een visitekaartje van een kunstenaar. Deze opdracht had ik destijds binnengehaald via een lokale netwerkbijeenkomst (Open Coffee Almere), dit was de eerste bijeenkomst waar ik naartoe ben gegaan. De kunstenaar hoorde mij tegen iemand anders vertellen wat ik deed en toen kwam hij aan het eind van de bijeenkomst naar mij toe en zei: “mag ik jouw kaartje, want ik wil graag foto’s door jou laten maken.” Omdat ik naast fotograaf ook beeldend kunstenaar ben, sprak hem dat erg aan. Ik vertelde mijn verhaal: waar ik vandaan kom en waarom ik ben gaan ondernemen. Ik kom veel mensen tegen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten: zij zijn buiten hun wens werkloos geworden en vragen zich af “en wat nu?”. Dan ga je je talent gebruiken – en mijn talent is fotograferen!”

Creatief omgaan met tarief

“Het vaststellen van tarieven vond ik heel lastig in het begin. Ik heb toen gewoon rondgekeken bij collega’s en ook bij een fotografenfederatie. Zij geven inzicht: als je dit doet, kun je dat ervoor vragen. Internet is ook een fantastische bron van informatie. Ik vond het allemaal erg veel geld, de tarieven erg hoog en dat past niet bij mij. Ik wil graag dat iedereen met een kleinere beurs ook van mijn diensten gebruik kan maken voor mooie foto’s van zichzelf, voor z’n gezin of als startende ondernemer voor een foto op z’n profiel. Per 1 januari 2013 heb ik pas echt een juiste tariefstelling gevonden, waar ik mij comfortabel bij voel en waar ik klanten mee binnenhaal. Ik ben er zeker over, weet wat ik waard ben en waar ik klanten mee scoor. Als ik teveel vraag, heb ik geen klanten meer. En tegelijkertijd moet ik wel zorgen dat ik iets over hou.

Mijn prijzen stonden altijd al op mijn website en in 2013 heb ik die iets aangepast om er meer eenheid in te brengen. Daarna heb ik de 10-10-10 fotoshoots bedacht. Ik wilde meer bekendheid creëren met dat wat ik doe en wat ik kan, en had daar een budget voor nodig. Toen bedacht ik: als tien mensen 10 euro betalen voor een shoot, heb ik een goede dag. Hierbij kunnen juist mensen met een smalle beurs en die nog nooit een fotoshoot hebben gedaan, heel laagdrempelig meedoen. Ik deed dit ook buiten, bijvoorbeeld op het strand. Dit was zo succesvol dat mensen mij gingen opbellen met “wanneer is de volgende 10-10-10?”. Tijdens deze gesprekken vroeg ik of ze mijn tariefstelling de juiste vonden, wanneer mensen bereid zouden zijn om meer te betalen en ook of ze dat dan kunnen betalen. Op een gegeven moment kwamen mensen zelf met hun suggesties. Nu heb ik elke maand een bepaalde shoot in de actie: bijvoorbeeld een privéshoot, een loveshoot of een lingerieshoot. Deze shoots doe ik in overleg met mijn vaste visagiste en zij heeft dan ook actietarief. Blijkbaar is dit voor mij de manier en hét tarief, want hiermee heb ik elke week werk. Een tip voor andere zzp’ers op het gebied van tarieven is: vraag het gewoon en praat met mensen.

Met behulp van de 10-10-10’s en mijn actietarief zorg ik ervoor dat ik mijn tarief het komend jaar op peil kan houden en dat het aantal opdrachten en opdrachtgevers zal stijgen. Door 10-10-10’s en mijn actietarief haal ik nieuwe mensen binnen, deze mensen gaan erover praten en daarmee haal ik weer nieuwe opdrachten binnen. Dit sneeuwbaleffect wordt steeds groter.”

Opdrachten scoren via Facebook

“De laagdrempeligheid om met mij zaken te doen zorgt ervoor dat mensen over mij gaan praten en aan die mond-tot-mondreclame heb ik heel veel. Het gros van mijn klanten haal ik van Facebook, doordat mensen foto’s van mijn shoots daarop plaatsen. Bij de 10-10-10 fotoshoots gaat dat vanzelf, door de aard van het product. Ik krijg heel veel exposure op Facebook. Mensen vinden mijn foto’s leuk en praten erover. Zij willen ook zo’n shoot, vertellen het verder en daar krijg ik weer andere opdrachten uit. Uit de 10-10-10’s die ik vorige week gedaan heb, heb ik tot nu toe het hele jaar al opdrachten: actietarief of normaal tarief. Ik heb wel periodiek terugkerende klanten, maar de meeste klanten zijn nieuw. De verhouding is ongeveer 80% nieuw tegenover 20% terugkerende klanten op dit moment.

Ik weet niet of mijn website belangrijk is bij het binnenhalen van opdrachten. Ik vraag het wel aan klanten, maar het gros van mijn klanten komt via Facebook en mond-tot-mondreclame. Vaak word ik eerst op Facebook benaderd met “ik heb je gezien” en “wat gaat het kosten?”. Dan zeg ik dat ze naar mijn site moeten kijken, want daar staat alles op. Meestal bel ik potentiële klanten de dag daarna op.

Qua social media is Facebook erg belangrijk voor mij. Ik heb een eigen fanpagina, maar ik merk, zowel van mijn kant als vanuit mijn potentiële klanten, dat er meer berichten gaan via mijn eigen profiel. Via mijn eigen profiel krijg ik vragen en ik krijg minder reacties op mijn fanpagina. Het maakt mensen niet uit hoe mijn bedrijf heet, want ze benaderen mij in 90% van de gevallen direct en persoonlijk. Op mijn profiel staan ook de meeste foto’s. Ik adverteer niet op Facebook, want dat heb ik een keer uitgeprobeerd en daar kwam vrij weinig respons uit”

Focus en geloof in jezelf

“Mijn belangrijkste tip voor collega-ondernemers: geef niet op. Ga voor wat jij wilt, wat je denkt dat je goed kan en wat je ook echt wilt doen. Laat je overal zien waar je maar kan en zorg dat mensen weten dat je er bent. Het is belangrijk dat je overal naartoe gaat, over bij bent en jezelf overal laten zien. Het bezoeken van netwerken en gezelligheidsevenementen is interessant. En ook daar komen (indirect) opdrachten uit. Focus je op één ding naar de buitenwereld, zodat mensen aan je denken als ze in jouw categorie behoefte hebben of via-via een behoefte tegenkomen.”

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →