5 waardevolle branding tips die jij kunt leren van Apple
Apple is een bedrijf waar veel over geschreven is door de explosieve groei die de organisatie in de afgelopen 14 jaar heeft gemaakt. De visionaire entrepreneur Steve Jobs is hierin vaak het voornaamste onderwerp van gesprek. Maar wat zijn de mindset en bijbehorende gewoonten waardoor Apple als organisatie zo immens succesvol is? En wat kan jij als startende ondernemer of ZZPer hiervan toepassen in je dagelijkse acties om beter zichtbaar te worden bij potentiële klanten en meer sales binnen te halen?
1. Start met Waarom: “We’re here to make a dent in the universe”
Bij Apple staat storytelling hoog in het vaandel. Ze vertellen hun klanten niet wat ze willen kopen maar wat voor type mensen ze zijn als ze het product kopen. Dit noemt men levensstijl marketing ofwel het verkopen van een gewenst beeld bij een merk. Zodra Apple eenmaal de aandacht van de klant heeft dan pas komen de features en details over wat het product kan doen aan bod.
–> Actie: Hoe kan jij storytelling gebruiken om mensen nieuwsgierig te maken naar je product?
2. Houd het Simpel: “The best messaging is clear, concise and repeated”
De truc om producten en diensten te verkopen die innovatief of ingewikkeld zijn is om het op een duidelijke en simpele wijze te communiceren. Toen de iPhone voor het eerst uitkwam konden ze deze met eindeloze verschillende functionaliteiten uitbeelden maar de Apple executives kozen voor deze 3 zinnen: Het was een revolutionaire telefoon; het was het internet in je broekzak; en was de beste iPod die ze ooit gecreëerd hebben.
–> Actie: Hoe kan jij je product of dienst in 3 zinnen beschrijven?
3. Wees Consistent: “Consistency of message helps build customer loyalty”
Consistentie in je uitingen is de sleutel tot succes. Steve Jobs oefende de presentaties van de wereldberoemde productlaunches van Apple tientallen keren zodat iedere statement zo relaxed en spontaan mogelijk over kwam. Hetzelfde geldt voor je pitch, en voor je boodschap op je website en de diverse social media. Als je steeds dezelfde sleutelwoorden gebruikt gaan je klanten vanzelf die bewoordingen overnemen.
–> Actie: Oefen je pitch en let op consistentie in je boodschap zowel online als offline.
4. Focus: “Focus is not saying yes. It is saying no to really great ideas.”
Het is interessant om te zien waar Apple voor kiest om het niet te maken, zoals bijvoorbeeld printers. Je ziet hun focus ook aan de simplistische uitstraling van de computers en programma’s in vergelijking met concurrenten in de computerindustrie. Strategisch zijn betekent uitvinden wat niet te doen. Kies één ding waar je in uitblinkt.
–> Actie: Waar zeg je ‘nee’ tegen zodat je tegen de zaken waar je het beste in bent volmondig ‘ja’ kunt zeggen?
5. Huur A-players in: “A players hire A players, and B players hire C players.”
Huur mensen in die voor excellente prestaties gaan. Als starter of ZZPer denk je wellicht dat jij je dienst of product zelf het beste kunt leveren. Als jij steeds meer klanten binnenhaalt en op een gegeven moment door wil groeien zal je met anderen samen moeten gaan werken. Je kunt ervoor kiezen personeel in dienst te nemen en/of met andere ZZPers samen te werken. Doe dit wel met mensen die excellente kwaliteit kunnen en willen waarborgen.
–> Actie: Maak een lijst van de belangrijkste persoonlijke eigenschappen en vaardigheden die een toekomstige medewerker of ingehuurde collega dient te bezitten.
*Boektip: Voor de bovenstaande tips heb ik het boek Inside Apple, van Adam Lashinsky. Als inspiratiebron gebruikt. Een must read op het gebied van branding en marketing.