Bart Klompenmaker is director bij Michael Page en verantwoordelijk voor het kantoor in Amsterdam. Bart is verantwoordelijk voor de teams finance, inkoop/logistiek, sales & marketing, IT en HR. Michael Page zoekt de juiste kandidaten voor opdrachtgevers en houdt zich bezig met het vinden van banen voor goede kandidaten. Voor het ZZP Jaarboek hebben wij Bart geïnterviewd, om zo te horen welke tips één van de meest vooraanstaande bemiddelaars van Nederland voor jou als zzp’er, freelancer of interim professional heeft.
Zzp’ers krijgen grotere rol in Nederlandse economie
“Wij zien dat de zzp’er in toenemende mate een belangrijke rol in Nederland krijgt, mede omdat bedrijven waarde hechten aan flexibiliteit. Dit komt niet sec door de economische malaise van afgelopen jaren, maar dit lijkt een blijvende trend. Initieel is het wellicht enigszins versterkt door de economische crisis, maar onderzoeken laten zien dat dit een blijvende trend is.
Enerzijds zijn zelfstandigen binnen bedrijven altijd van dienst als doorlopende bron van kennis. Zij ontdekken voor ons trends bij deze bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsverhoudingen. Wij signaleren deze trends en vraagstukken en ontsluiten de vraag naar ons netwerk. De afgelopen jaren waren er interimrollen die qua hard skills zeer specifiek zijn en waarnaar als een speld in een hooiberg gezocht moest worden. De laatste tijd zien we een stijging van de meer generieke opdrachten. Voor beginnende zzp’ers zijn wij een handige vraagbaak om in de wondere wereld van zzp-regelgeving te helpen. Op het gebied van wet- en regelgeving – bijvoorbeeld het VAR-vraagstuk – hebben we inmiddels veel kennis. Maar ook helpen we zzp’ers met vragen als “waar wil je heen met jouw carrière op midden- en lange termijn?” en “wat zijn verstandige wegen om te bewandelen, dus wat moet iemand wel en niet doen?”. Voor zzp’ers die voor ons aan het werk zijn, nemen we het debiteurenrisico uit handen, want opdrachten worden altijd met dezelfde betalingstermijn uitbetaald. Met andere woorden, wij schuiven de langere betaaltermijnen van sommige opdrachtgevers niet door, omdat de snelle financiële stroom een belangrijke service is die we willen leveren. Het voordeel van Michael Page is dat we gespecialiseerde consultants op interim hebben, naast de teams die zich richten op permanente rollen. Hierdoor krijg je synergie, omdat de interim consultants kunnen inspelen op de arbeidsmigratie die permanente banen veroorzaken.”
Uitgaan van eigen kracht
“Als Michael Page kijken we weinig naar onze concurrenten. Liever focussen we op onze eigen kracht. Bovendien is de markt is erg versnipperd, dus wie in maand één je concurrent is, hoeft dat in maand twee weer niet te zijn. Met name in Oost-Nederland bevinden zich veel lokale partijen. De vraag speelt vaak regionaal en interim is een face-to-face business. Vandaar dat wij decentraal werken, om zo dicht mogelijk bij de opdrachtgever en de kandidaat te zijn. Onze toegevoegde waarde zit met name in onze investeringen van de laatste jaren en een stabiele infrastructuur van consultants, waardoor we een goede footprint bij opdrachtgevers hebben. Wij bieden onze consultants een uitstekende loopbaan met diverse doorgroeimogelijkheden, vandaar dat we een stabiel netwerk hebben. De positieve berichtgeving over de economische ontwikkeling van Nederland – die we horen sinds september 2013 – zien wij de laatste periode ook significant terug in het aantal opdrachten.
Het verdienmodel van Michael Page is een marge op basis van een opslag ten opzichte van het tarief van de interim manager. Daar zijn wij op voorhand transparant over. De bottom-line hierbij is dat een aantal partijen – Michael Page, de opdrachtgever en de zzp’er – er een goed gevoel aan over moet houden. Een marge is geen statisch gegeven.”
Het proces: van aanvraag tot opdracht bij Michael Page
“Wij spreken doorlopend met interim managers, want als er een aanvraag komt, moet je min of meer al weten wie je daarop wilt voorstellen. De markt is namelijk dermate concurrerend. Dan komt de aanvraag van een opdrachtgever. Vervolgens volgt de intake: is de opdracht wel of niet haalbaar? Daarna het tarief: is dit wel of niet haalbaar of heeft de opdrachtgever advies nodig vanuit Michael Page? Het omgekeerde kan ook als zij een opdracht willen vervullen waarbij het bijpassende profiel bijna onvindbaar is, dan is de vraag: “wat is er wel vindbaar?”. Wat wil je ervoor betalen en is dat reëel ja of nee? Dan bij de interim managers: is diegene beschikbaar, vindt diegene het een leuke opdracht en gaat hij akkoord met de tariefinstelling? Soms heeft iemand unieke skills die dermate interessant zijn voor bepaalde bedrijven of segmenten. Dan gaan wij proactief aan de slag voor interim managers. Wij zoeken een bijpassend project en creëren kansen bij opdrachtgevers. Het afgelopen jaar zochten bedrijven dermate specifieke skills en dan zijn ze al blij als je één (beschikbare) kandidaat voorstelde. We stellen een beperkte selectie kandidaten voor aan de klant. Het gebeurt uiteraard weleens dat we in concurrentie zijn met andere partijen. Als een zzp’er eenmaal op de opdracht zit, dan is er altijd een Michael Page-consultant die het proces vanaf het begin beheert, diegene opvolgt en waarmee gedurende het gehele traject contact is.
Omdat we zoveel voorwerk doen en met een vrij groot team zitten die kandidaten kennen, is het niet echt nodig om te publiceren. Indien dit wel nodig is, dan ben je zo behoudend mogelijk in verband met concurrentie. Echter, de belangrijkste reden voor het niet publiceren van opdrachten is omdat het doorgaans niet nodig is.
Ons advies richting de opdrachtgever is dat wij weten wat de markt doet en waar de gemiddelden zich ongeveer bevinden. De kans is bijvoorbeeld niet heel groot dat wij een business controller voor 40 euro per uur vinden. Er zit een flink aantal consultants bovenop de markt.”
Zzp’er is proactieve netwerker
“Het voordeel van het feit dat je een grotere speler bent, is dat dat een aanzuigende werking heeft. Hetzij via mediakanalen, andere interim managers of via fora. Toch vinden wij vaak nieuwe professionals via mond-tot-mondreclame van andere interim managers. We hebben een aantal recruiterseats bij LinkedIn om in Nederland te zoeken. Bij interim geldt nog meer dan bij werving en selectie dat proactief spreken en (online) netwerken om te vragen naar namen zeer belangrijk is. Relatief en absoluut wordt er minder gezocht op het moment als er een opdracht wordt uitgezet. De recruitmentseats bij LinkedIn worden meer door de werving en selectie-teams dan door interim-teams gebruikt. Werving en selectie is net iets reactiever dan interim. Bij zzp’ers is er meer een prikkel om te netwerken. De zzp’er neemt zelf proactief contact op – bijvoorbeeld om kennis te maken – ook al zitten ze in een opdracht. Deze drive is veel meer aanwezig bij zzp’ers dan bij mensen met een vaste baan. Het proces om elkaar te vinden loopt sneller en meer uit twee richtingen. Dit komt nu ook uit de zzp’er en dan per definitie uit de actievere netwerkers.”
Blijf contact zoeken en onderhoud je netwerk
“Als je graag een opdracht via Michael Page wil doen, is het belangrijk dat je zelf ook contact blijft zoeken. De markt is nog altijd groter aan kandidatenkant dan aan de opdrachtgeverskant: er zijn meer kandidaten dan opdrachten. Daardoor spenderen we relatief gezien meer van onze tijd aan het zoeken van opdrachten dan andersom. Dit betekent niet dat – zonder contact – mensen niet meer in het vizier staan. Een laatste, belangrijke tip: blijf ook dat netwerk actief onderhouden op het moment dat je wél op een opdracht zit. Dit kan misschien wat minder actief, maar zorg er voor dat je bijvoorbeeld een keer in de maand telefonisch contact opneemt.”