Bedrijfsblindheid bij zzp’ers

Avatar foto Personal branding
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Het kan toch allemaal heel eenvoudig zijn…

Bedrijfsblindheid is voor veel organisaties een groot probleem. Vooral als het gaat om innovatie en vernieuwing is dit een enorme drempel. We zien namelijk vaak onze eigen beperkingen en tekortkomingen niet. Bedrijfsblindheid is echter geen schande. Het overkomt ons allemaal, niemand uitgezonderd. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Door bijvoorbeeld een buitenstaander te betrekken creëer je een ander perspectief.

Een ervaren consultant/relatieve buitenstaander kan iets aanreiken dat complementair is aan het interne perspectief. Daarmee helpt hij bedrijfsblindheid te overwinnen. Uit onder andere het onderzoek van FastFlex is gebleken dat deze “buitenstaanders” vaak zzp’ers zijn. Er zijn echter meerdere redenen waarom zzp’ers ingehuurd worden. Redenen die genoemd worden zijn om bijvoorbeeld de flexibiliteit van de organisaties te vergroten of omdat er specialistische kennis nodig is die zij met zich meebrengen. Echter zzp’ers hebben als externe ook minder last van bedrijfsblindheid en lijken zij minder de bedrijfsroutines te volgen. Hierdoor zijn zij in staat om de behoefte aan vernieuwing (sneller) te zien en daarop in te spelen. Als er gekeken wordt naar bedrijven die hoog scoren op innovativiteit en vernieuwing, zien we ook dat deze bedrijven een grotere flexibele schil hebben en over het algemeen succesvoller zijn dan bedrijven waar de innovativiteit lager ligt en de flexibele schil kleiner is.

Innovativiteit en bedrijfsblindheid zijn in veel gebieden elkaars tegenpolen:

Niels Huismans - FastFlex - ZZP Barometer

Leuk en aardig dat de zzp’ers een antwoord kunnen zijn en geven op de bedrijfsblindheid van organisaties. Echter hoe voorkom je als zzp’er dat jij toch ook niet bedrijfsblindheid creëert na verloop van tijd? Veel opdrachten en projecten zijn namelijk langdurig van aard waardoor je die nieuwe en frisse blik wellicht verliest. Daarnaast moet je oppassen dat je geen blindheid creëert voor jou eigen onderneming. Jij kunt wel een buitenstaander zijn voor de organisatie maar als jij zelf de zaken benadert zoals je het altijd gedaan hebt kun jij die vernieuwing en die frisse blik ook niet brengen. Je bent dan namelijk niet meer in staat om buiten je eigen kaders en patronen te denken.

Wanneer moet je oppassen?

Net zoals heel veel organisaties last hebben van bedrijfsblindheid, volgens onderzoek zelfs meer dan 75%, hebben zzp’ers hier ook last van. Bedrijfsblindheid ontstaat al vaak naar 6 maanden. Nu is het zo dat veel zzp’ers ook opdrachten en projecten hebben die langer duren. Dus naast het feit dat ze blind kunnen worden voor hun eigen onderneming kunnen ze ook bedrijfsblindheid creëren voor de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn.

Het erkennen van het feit dat dit ook op de loer ligt voor zzp’ers is een eerste stap. De volgende zaken zijn symptomen van- en bevorderaars voor het creëren van bedrijfsblindheid:

–          je zit in je comfortzone;
–          je werk heeft een bepaalde dagelijkse routine en sleur;
–          iedereen is tevreden;
–          je ontwikkelt je niet of nauwelijks door middel van trainingen en/of opleidingen;
–          intervisie heeft geen meerwaarde voor jou;
–          je bent succesvol;
–          je hebt een vaste methode die je altijd bij elke opdracht toepast;
–          ik denkt geen noodzaak te zien tot verandering van je werkzaamheden per klant;
–          je vindt het niet nodig om andere zzp’ers en branches te observeren;

Als je deze zaken herkent moet je opletten en nadenken over jouw eigen bedrijfsblindheid.

Wat kan ik er aan doen?

Een aantal tips om bedrijfsblindheid, of de vorming van, te doorbreken:

–          Ruim alles op en orden alles. Zo creëer je ruimte voor nieuwe ideeën.
–          Ga in gesprek met je manager en je klant en vraag feedback.
–          Sluit je aan bij relevante netwerken. Dit kan offline en online. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo creëert FastFlex bijvoorbeeld online communities voor specifieke IT kennisgebieden waarbij deling van kennis en kansen centraal staat. Je kunt ook eens naar een BitterBallenBorrel gaan om te sparren met collega’s en andere zelfstandige ondernemers.
–          Probeer nieuwe dingen. Niet alleen op het werk maar ook daarbuiten. Ga naar een film waar je normaal niet heel zou gaan of dineer in restaurants waar je nog nooit geweest bent. Spreek mensen die je normaal niet zou spreken. Al deze zaken kunnen leuke inzichten opleveren. Zo niet, dan is er niets aan de hand.
–          Kijk eens naar je eigen onderneming als zzp’er. Wat als je helemaal van het nulpunt mocht beginnen. Wat zou dan anders doen? En waarom? Stel overal de vraag bij: waarom doen we dit zo? Kinderen die voor het eerst naar school gaan stellen meer dan 50 vragen per dag. Meestal starten deze vragen met waarom ..? Wanneer we met pensioen gaan stellen we nog maar 6 keer per dag een vraag. Laten we dus weer allemaal de volgende vraag stellen: Waarom….?
–           Kijk naar bedrijven die succesvol zijn in andere branches. Wat kun je van deze bedrijven leren?

Mijn belangrijkste advies is toch dat het allemaal heel eenvoudig kan zijn. Plan een  avond met je partner of goede vriend en neem de tijd voor een gezellig diner en een goede fles wijn. Belangrijk is dat deze persoon als leek naar jou werkzaamheden en jou visie kan kijken. Het maakt niet uit wie het is als deze persoon maar voldoende intelligent is en zijn mening durft te geven. Praat samen over waarom je de dingen doet, zoals je ze doet en waar je tegenaan loopt. Laat hem of haar vervolgens eens aangeven wat hij of zij anders zou doen. Iemand die niet dagelijks bezig is met jouw werk heeft vaak een verrassende en niet geremde kijk op de zaken.

In een volgend artikel zal ik ingaan op het feit dat ik denk dat de rol van zzp’ers als drijfveer voor innovatie en vernieuwing onder druk komt te staan door het thema “ goed opdrachtgeverschap”.

Avatar foto
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →