“Denk je niet rijk”

Avatar foto Starten
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ikwordzzper.nl - Martijn Pennekamp - ZZP Barometer

“Als voormalig bedrijvenadviseur van een bank weet ik als geen ander hoe belangrijk het is dat de start van een onderneming goed voorbereid dient te worden. In de praktijk kwam ik het maar al te vaak tegen dat de bekende valkuilen tijdens de start niet adequaat genoeg werden ontweken. Gevolg: tegenvallende resultaten, onverwachte blauwe enveloppen, juridische problemen en spanningen zowel zakelijk als privé.

Als adviseur kon ik al flink wat valkuilen weghalen en benoemen bij mijn klanten, echter dat bleef beperkt tot een klein deel van West-Friesland, waar ik onderdeel was van het team van startersadviseurs. Om mijn kennis en ervaring met alle startende zzp’ers in Nederland te kunnen delen, ben ik in 2010 gestart met www.ikwordzzper.nl. Dit handvat heb ik opgezet voor alle startende zzp’ers in Nederland. Zo deel ik nu mijn kennis en ervaring gratis met de bezoekers en help ik samen met landelijke en regionale partners elk jaar tienduizenden zzp’ers op weg naar een succesvolle start.

In dit artikel bespreek ik graag een paar valkuilen met jou, valkuilen waar menig startende zzp’er mee te maken krijgt. Wie weet herken je er een paar en help ik ook jou te behoeden voor de grootste valkuilen waar een startende ondernemer mee te maken krijgt.”

Valkuil 1 – Het Ondernemingsplan

“Het maken van een ondernemingsplan is een tijdrovende klus. Vaak een saai stukje werk, waardoor vele starters in de dop zo’n plan snel overslaan. De reden dat velen geen plan maken is vaak: “ik heb geen financiering nodig bij de bank, dus waarom zou ik een ondernemingsplan maken……”

Als je tijd besteedt aan een goed doordacht plan word je geforceerd na te denken over alle facetten die horen bij het ondernemerschap.

Zet je oogkleppen af en doe eens een goede marktanalyse, waar zitten de concurrenten, is er “echt” wel vraag naar jouw dienst of product? Waarom zou een potentiële opdrachtgever juist voor jou kiezen? Waar zitten jouw USP’s (unieke verkooppunten), maar vooral waar zitten de wensen van de klant. Bel een potentiële opdrachtgever of klant eens op en durf open en eerlijk te vragen of deze jouw dienst of product wel zien zitten.”

Tip Stel jezelf kwetsbaar op en denk niet alleen aan de gouden (fiscale) voordelen van het ondernemerschap.

Valkuil 2 – Het (uur)tarief

“Heb je een ondernemingsplan gemaakt dan kom je vanzelf bij het financiële onderdeel. Hoeveel omzet ga je maken? Wat hou je daar aan over? Vragen die vaak te rooskleurig worden beantwoord in de prognose. Onderschat vooral het aantal uren per week aan acquisitie, administratie en andere niet declarabele uren niet. Onderzoek van www.zzptarief.nl wijst uit dat een zzp’er die 40 uur per week maakt daarvan maar 29 uur declarabel
kan maken. Tijdens vakanties en ziekte kan je natuurlijk geen uren declareren, maar onderschat ook het aantal uren tussen opdrachten door niet.

Menig startende zzp’er houdt verder geen rekening met pensioenen en verzekeringen als de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Bereken reële bedragen voor dit soort voorzieningen en denk niet te snel dat je een arbeidsongeschiktheidsverzekering toch niet nodig hebt.”

Tip Maak eens een berekening op www.zzptarief.nl en vergelijk jouw tarief met een salaris van een medewerker in loondienst. Reken jouw tarief uit en kom erachter of jij een volwaardig inkomen overhoudt.

Valkuil 3 – Denken dat je rijk bent

“Stel je kunt direct aan de slag voor een tarief van 40 euro voor 30 uur per week. Dan komt er mooi eventjes 1.200 euro per week binnen. Stel dat de opdracht 6 maanden duurt en je kunt alle uren declarabel maken dan heb je het snel over 28.800 euro omzet in een half jaar. Dat bedrag komt “zomaar” binnen op jouw zakelijke rekening. Natuurlijk gaan er nog wat kosten vanaf en geef je jezelf een salaris, maar dan blijft er vaak nog een flink bedrag
“over”. Wat vele (startende) zzp’ers vergeten is dat de blauwe enveloppen brigade vaak pas na 1,5 jaar na de start van een onderneming, komt met de eerste aanslag inkomstenbelasting. Een klassieke fout is de gedachtegang dat een startende zzp’er bijna geen belasting betaald vanwege de vele fiscale voordelen als startersaftrek, zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling.

Alhoewel je als zzp’er best wat voordelen hebt op fiscaal gebied, moet je er toch snel rekening mee houden dat je 25% van de brutowinst van jouw onderneming opzij moet zetten voor de belastingen. Stel dat je 28.000 euro winst per jaar behaald dan kan je daar ongeveer 22.000 euro netto van besteden. Zorg dus dat je minimaal 6.000 tot 7.000 euro opzij zet.”

Tip Maak een berekening wat jij opzij moet zetten via http://www.ikwordzzper.nl/zzp-stappenplan/handige-hulpmiddelen/netto-besteedbaar-inkomen-calculator-zzp.

Valkuil 4 – De opdrachten komen aanwaaien

“Wellicht een beetje een dooddoener, echter in de praktijk zie je maar al te vaak dat zzp’ers tijdens een lange opdracht te laat starten met de acquisitie van nieuwe opdrachten. Waarschijnlijk houd je in jouw tarief rekening met “stille tijden”, echter wat is er fijner dan direct na een succesvolle opdracht door te kunnen gaan met de volgende. Opvallend is dat veel zzp’ers starten op het moment dat er een mooie opdracht in het vooruitzicht ligt. Echter wordt er te weinig rekening mee gehouden dat je geen sociaal vangnet hebt als zzp’er. Volgt er na die eerste mooie opdracht geen volgende, dan zal jouw financiële buffer snel dalen met als gevolg dat je uiteindelijk alleen maar recht hebt op de bijstand. Zorg dus dat je tijdens je lopende opdracht contact onderhoudt met nieuwe opdrachtgevers, stel jezelf bij voorbaat al flexibel op en schroom niet om eventueel enkele opdrachten te combineren.”

Tip Ga eens zoeken op je eigen naam in Google, zien jouw profielen op social media er representatief uit? En wat dacht je van afbeeldingen op Google. Staat jouw foto ertussen? Is hij representatief? Wat schrijven anderen over jou? Ben je onderscheidend? Zo nee haal eens wat weg, voeg eens wat toe en gebruik LinkedIn als online visitekaartje van jouw eigen persoonlijke merk.

“Tot zover de, in mijn ogen, belangrijkste valkuilen die je als (startende) zzp’er goed in de gaten moet houden. Ik hoop je hiermee een paar goede tips te hebben gegeven en wil je graag eens uitnodigen om www.ikwordzzper.nl te bezoeken waar je nog veel meer handige informatie vindt.”

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →