Opdrachten verkrijgen via een intermediair

Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Kijk door de ogen van de intermediair

Veel grote opdrachtgevers werken uitsluitend via intermediairs. Als je dus bij zo’n opdrachtgever aan de slag wilt dan moet je leren kijken door de ogen van een intermediair. De arbeidsmarkt krimpt, voor een minder specialistische vacature betekent dit al gauw dat je wordt geconfronteerd met tientallen concurrenten. Allemaal achten zij zichzelf gekwalificeerd voor de job. Hoe zorg je er nu voor dat jij die noodzakelijke voorsprong kunt pakken op je concurrenten?

Iedere intermediair werkt anders, maar toch is er een rode draad te zien in de aanpak van de betere intermediairs. In dit artikel behandelen we de 4 belangrijkste selectie-elementen: CV, Competenties, Referenties en Motivatietekst.

CV-opzet

Jouw CV blijft natuurlijk een zeer belangrijke basis voor selectie, zorg er dan ook voor dat de recruiter leest wat nodig is. Dat je 15 jaar geleden ervaring hebt opgedaan in de horeca terwijl je nu IT-consultant bent is natuurlijk niet interessant. Dit is een overdreven voorbeeld maar bedenk je telkens dat je een recruiter alleen wilt laten lezen dat jij de perfecte kandidaat bent en elk woord dat daar niet aan bijdraagt is zonde. Het weghalen van irrelevante tekst voorkomt dat de recruiter onderbroken wordt in de reeks van matchende onderdelen. Liever 5 regels die allemaal goed aansluiten dan 7 regels waarvan er 5 goed aansluiten bij de opdracht. Dit betekent ook dat je jouw CV altijd aanpast aan de opdracht.

Als je reageert op een opdracht in een bepaalde sector, dan is een vorige opdracht in die sector ontzettend belangrijk. Licht deze uit en laat dan ook zien wat de situatie was, wat er van jou gevraagd werd, hoe je het aangepakt hebt en wat uiteindelijk het resultaat was. Lees meer over de STAR-methode (Situatie, Task, Action, Result). Het gaat er niet alleen om dát je ergens ingehuurd bent voor een bepaalde tijd maar ook wat je in die periode hebt bereikt.

Een methode voor een resultaatgerichte CV die door Google wordt gewaardeerd is “Accomplished [X] as measured by [Y] by doing [Z]”. Dus in plaats van ‘Verantwoordelijk voor migratie Exchange Server 2003 naar 2013” zou het beter zijn om neer te zetten: “Migratie van Exchange Server 2003 naar 2013 (X) met 23.000 mailboxes in 8 domeinen met slechts 1 uur geplande downtime (Y) door nauwkeurige planning en scripts. (Z)”

Competenties

Bij veel opdrachtgevers gaat de inzet van een externe professional om het inhuren van een beperkt aantal competenties die de organisatie nu nodig heeft. Laat jouw competenties duidelijk zien en laat bewijs hiervan zien. Voorbeeld. Stel, je bent werkzaam als Informatie Analist. Over welke competenties beschik jij dan? Maak daarbij onderscheid  tussen persoonlijkheid (rustig, gestructureerd, resultaatgericht) en vaardigheden (analyseren, gegevens verzamelen, interviewen).  Als je het lastig vindt om je competenties te benoemen, vraag dan aan collega’s, vrienden of familie hoe zij tegen  jou aan kijken. Daar kunnen hele verrassende en nuttige dingen uitkomen!

Referenties

Met behulp van referenties onderbouw je jouw kwaliteiten en is het niet alleen jouw mening maar ook van vorige opdrachtgevers. Selecteer je referenties zodanig dat deze het best aansluiten bij de opdracht waar je op reageert.

Motivatiebrief

Maak het de recruiter zo makkelijk mogelijk, vertel in een aantal zinnen je motivatie om te reageren. Natuurlijk is het fijn dat je gemotiveerd en enthousiast bent, maar laat vooral zien waarom de opdrachtgever er goed aan doet om jou de opdracht te laten uitvoeren. Wat krijgt de opdrachtgever in ruil voor zijn geld? Maak geen samenvatting van je CV, maar richt je specifiek op de gevraagde kennis , competenties en ervaring in de vacature. Wanneer heb jij gewerkt met het specifieke product en in welke context was dat? Als je niet specifiek over de gevraagde ervaring beschikt, waarom ben je dan toch geschikt voor deze opdracht? Vermijd ‘buzzwoorden’. Iedereen is resultaatgericht, pragmatisch en een echte people manager. Wat maakt jou nou uniek en waar blijkt dat uit?

De Staffing Groep
Partner van ZZP Barometer

De Staffing Groep is sinds haar oprichting in 1986 uitgegroeid tot één van de grootste IT-detacheerders van Nederland. Deze jarenlange ervaring, de brede marktdekking, de gedegen kennis van de zzp-markt en het grote aanbod van projecten vertaalt zich voor onze opdrachtgevers en voor de zelfstandige professionals die bij ons onder contract staan in een klantgerichte, slagvaardige organisatie die er voor zorgt dat de juiste persoon op de juiste plaats gezet wordt. De Staffing Groep is kennispartner van de ZZP Barometer.

Bekijk alle artikelen van De Staffing Groep →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →